מאזדה MX-5
האם הקשר בין פורד למאזדה נפרם סופית? מקורות ביפן סיפרו באוזני כתבי רויטרס ועיתון ניקיי היפני, כי בכוונת פורד לצמצם שוב את אחזקותיה במאזדה. האמריקנים מחזיקים כעת ב-11% ממניות החברה, וצפויים לצמצם את אחזקתם לאחוזים בודדים. זאת, 14 שנים לאחר שהקשר בין שתי היצרניות חוזק ופורד הפכה לבעלת השליטה במאזדה, עם 33% מהמניות.
הקשר בין האמריקנים ליפנים נוסד ב-1979, עם רכישה של רבע ממניות מאזדה על-ידי פורד. הקשר האסטרטגי נועד כדי להקנות לפורד ידע בייצור מכוניות קטנות וקומפקטיות, בכדי לשפר את מצבה מול המתחרות היפניות שהחלו לפגוע משמעותית במכירות המותג גם באמריקה. בשנת 1996 עלה הקשר מדרגה עם רכישת נתח נוסף, ובסך הכל 33% ממניות מאזדה.
בסוף שנת 2008 פורד צמצמה את אחזקותיה ל-13% בלבד, לאחר שהמשבר הכלכלי החריף בתעשיית הרכב אילץ אותה למצוא דרכים לגייס כספים. אחזקותיה צומצמו שוב זמן קצר לאחר מכן, הפעם ל-11%, כשמאזדה הנפיקה מניות חדשות במטרה לגייס כסף לפיתוח מכוניות כלאיים. אחת העדויות הברורות להתרחקות בין הצדדים, ניתנה בחודש מרץ האחרון, אז הכריזו מאזדה וטויוטה על הסכם לאספקת טכנולוגיית כלאיים של טויוטה לידי מאזדה.
לפי ההערכות, מרבית אחזקותיה של פורד יועברו לידי חברת בנקאות יפנית, שנשיאה אישר את הדברים, אך סירב לפרט איזו כמות של מניות חברתו תרכוש. לדבריו, מכירת הנתח תבוצע הפעם לא בגלל צורך בגיוס כספים, אלא מסיבות אחרות, שגם אותן סירב לפרט. לפי אנליסטים בתעשיית הרכב היפנית, הפרידה מפורד תאפשר למאזדה להיות עצמאית יותר בפיתוח דגמים, ובעיקר תאפשר לה למכור טכנולוגיות ליצרניות נוספות.
בעקבות הפרסומים, בפורד ומאזדה הודיעו כי שיתוף הפעולה בין היצרניות יימשך, וכי הדיווחים בנוגע לשינוי באחזקות פורד הינם ספקולציות בלבד.