עונת הפורמולה 1 של 2010 תצא לדרך בימים הקרובים, ב-12 למרץ כאשר לראשונה בעשורים האחרונים המרוץ הפותח יהיה בבחריין ולא באוסטרליה. אבל זה כמובן רק הקלף הפותח ברשימה ארוכה ומרתקת של חידושים ושינויים העונה. לפחות כרגע מבטיחה העונה קפיצה מבחינה כמות המשתתפים (13 קבוצות) מספר המירוצים (19) וכנראה שגם מספר המתמודדים על התואר הנכסף.
נדמה שלהפתעה הגדולה של 2009, אותה סינדרלה מדהימה בדמותה של קבוצת בראון, לא נותר זכר. הקבוצה עברה לשליטת מרצדס ונקראת על שם היצרן הגרמני, הנהג המוביל שלה ואלוף העולם, ג'נסון באטון, עבר לקבוצת מקלארן וחברו רובנס באריקלו התמקם בוויליאמס. את מקומם יתפסו מיכאל שומאכר האגדי וניקו רוזברג. כל אלה ייצרו פנים חדשות ובייחוד קבוצה הרבה יותר גדולה, אימתנית ועשירה – זאת כבר בפירוש לא סינדרלה. אבל זה לא השינוי היחיד בציוות הנהגים. פרננדו אלונסו הצטרף לפרארי ופליפה מאסה חזר אליה אחרי הפציעה הקשה וכבר הוכיח יכולת טובה במבחנים. רד-בול תישאר עם אותו צוות אך מבטיחה ללמוד מהטעויות ולהיות הרבה יותר אפקטיבית השנה. ומה אומר שומאכר? אגדת הפורמולה 1, שחוזר אחרי שלוש שנים של היעדרות, כבר הפגין יכולת טובה במכוניות של מרצדס, הוא בטוח שיוכל להתחרות על האליפות ומאמין שהקרב השנה יהיה בין ארבע קבוצות – מרצדס, פרארי, מקלארן ורד-בול. וקרב כזה כבר לא היה לנו מזמן. נכון לכתיבת שורות אלה היה המילטון במקלארן המהיר ביותר במבחנים בחרז ואילו אלונסו בפרארי עשה זאת לתשואות הקהל הספרדי בוואלנסיה. אבל זה באמת לא אומר הרבה.
הרי החדשות
בהכנות לעונת 2010, מספקות לא מעט דרמה הקבוצות החדשות שמצטרפות השנה לזירה. אנו לא זוכרים עונה בה הצטרפו ארבע קבוצות חדשות לסבב – ובשלבים שלפני פתיחת העונה הן מייצרות לא מעט חדשות. השם לוטוס הוא המפורסם ביותר מבין השמות החדשים (גם אם הקשר לקבוצה ההיסטורית רופף), ולצידו קמפוס הספרדית, ווירג'ין הבריטית ו-U.S האמריקנית. ב.מ.וו אמנם פרשה, אבל שמה עדיין יוזכר יחד עם סאובר, שחזרו לנהל את העניינים בקבוצה (כך שבעצם יש לנו כאן עוד קבוצה חדשה). גם רנו אומנם מכרה את רוב חלקה בקבוצה, אבל 25% שנשארו בשליטתם מבטיחים ששם הקבוצה לא ישתנה. ואם נכלול ברשימה גם את החלפת הבעלות על בראון, נגלה שלמעשה יש לנו 7 קבוצות חדשות.
לפחות כרגע לא ברור אם שתיים מהקבוצות החדשות, קמפוס ו-U.S אכן יצליחו להתייצב לפתיחת העונה. שתיהן למדו עד כמה קשה התחום כשנתקלו בקשיים כלכליים ובעיות עם מממנים. המכוניות שלהן טרם הופיעו למבחני טרום העונה, כך שהן יגיעו למסלול בבחריין (אם בכלל) בפיגור ברור. אם לא די בכל אלה, הרי שקבוצה נוספת בשם סטפן, שמגיעה מסרביה ומשתמשת בזכויות ובפיתוח של מכוניות 2010 שטויוטה נטשה, מחכה על הקו למקרה שאחת משתי הקבוצות האלה אכן לא תוכל להופיע.
גרנד פרי 2010: עונה חדשה בפתח
צילום: מנהל
הקבוצות החדשות, יחד עם שינויים באלה של אמצע השדה, הביאו למושב הנהג מספר גדול של שמות חדשים כמו ניקו הקנברג בוויליאמס או ולרי פטרוב ברנו (שיצטרף שם לרוברט קוביצה). משחק הכיסאות גם הביא כמה שמות וותיקים לקבוצות החדשות שהצטרפו השנה. כך נוכל לפגוש את יארנו טרולי (טויוטה) הוותיק ואת הייקי קובליינן (מקלארן) בלוטוס ואילו טימו גלוק מטויוטה הפורשת ינהג בוירג'ין הטריה. סאובר תחזיר לסבב אחרי שנים את פדרו דה-לרוסה שינהג לצידו של קמוי קוביאשי (שהופיע בסוף השנה עם טויוטה). לצידם נמצא שמות חדשים כמו ברונו סנה (בן-אחיו של איירטון) בקמפוס, ג'ן מרי לופז (ארגנטינה) ביו.אס, ולוקה דיגראסי (ברזיל) בוירג'ין.
הגעת ארבע הקבוצות החדשות הופכות את המנוע החדש של קוזוורט לפופולארי בסבב (חמש קבוצות כולל וויליאמס), כאשר מנועי מרצדס (מקלארן, מרצדס, ופורס-אינדיאה) ופרארי (פרארי, סאובר, וטורו-רוסו) שניים.
השינוי
אבל לא רק הנהגים והקבוצות השתנו, אלא גם תקנות הפורמולה 1 של 2010 ידרשו מאיתנו הסתגלות למצב חדש והם עשויים להביא עניין גדול יותר לזירה. עיקרי השינוי ל-2010 הם אלה:
הנקודות – שיטת הניקוד בפורמולה 1 עברה את השינוי הדרסטי ביותר בשנים האחרונות (שינוי דומה בוצע גם בראלי – נ.א). לא כולם אוהבים זאת, וקצת קשה להתרגל לשינוי הגדול, שעודכן שוב ממש ימים ספורים לפני פתיחת העונה, אבל כמו שאומרים - זה מה שיש. במקום שמונה נהגים בעבר, יזכו עשרת הראשונים בנקודות. אבל כדי לעודד את המנצחים, הפער לטובתם יהיה גדול בהרבה מבעבר. 25 נקודות למקום הראשון ואחריו 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 ו-1. בעבר להזכירכם היה סדר הניקוד 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, ו-1. בהחלט דרושה הסתגלות.
אין תדלוקים – לראשונה מאז 1993 יאסרו התדלוקים במהלך המירוץ. זה יהיה אחד השינויים החשובים של שנת 2010 והמהלך בפירוש יקטין את הדרמות ברחבת הטיפולים. אבל כיוון שהמכוניות עדיין צריכות להשתמש בשני סוגי צמיגים "יבשים" בכל מירוץ, תהיינה עדיין כניסות לרחבת הטיפולים. השפעה נוספת שיש לאיסור התדלוק תהיה על גודל המכונית. האיסור הביא כמובן להגדלה של מיכל הדלק מ-120 ליטר לכ-250. זה גרר הארכת בסיס הגלגלים של המכוניות השנה והרחבת הגוף – במילים אחרות המכוניות השנה תהיינה יותר גדולות.
משקל – משקל המינימום של המכוניות עלה מ-605 ל-620 ק"ג, הצמיגים הקדמיים יהיו השנה צרים ב-25 מ"מ (245 מ"מ) ויאסר השימוש בכיסוי לחישוקים שהיה נהוג מאז 2006. למרות שלא נאסר להשתמש במערכות הקרס (תגבור חשמלי לזמן קצר), הסכם בין הקבוצות אומר שהן לא ישתמשו בהן השנה.
צמיגים – בגלל כמות המכוניות שעלתה ל-26, ינשרו השנה בשני מקצי הדירוג הראשונים 8 מכוניות. כלומר המקצה האחרון והמכריע יישאר של 10 מכוניות. בכל מקרה הנהגים שעלו למקצה המכריע יצטרכו לפתוח את המירוץ על אותם צמיגים. כל נהג יקבל 11 סטים של צמיגים לכל מירוץ לעומת 14 השנה.
ומה יהיה? נחכה ונראה...

תאריכי אליפות העולם 2010
14.3 בחריין
28.3 מלבורן, אוסטרליה
4.4 קואלה-לומפור, מאלזיה
18.4 שנגחאי, סין
9.5 ברצלונה, ספרד
16.5 מונאקו
30.5 איסטנבול, טורקיה
13.6 מונטריאול, קנדה
27.6 ואלנסיה, ספרד (גרנד פרי אירופה)
11.7 סילברסטון, בריטניה
25.7 הוקנהיים, גרמניה
1.8 בודפסט, הונגריה
29.8 ספא, בלגיה
12.9 מונזה, איטליה
26.9 סינגפור
10.10 סוזוקה, יפן
24.10 יונגם, קוריאה
7.11 סאו-פאולו, ברזיל
14.11 אבו-דאבי