משרד התחבורה סיים לגבש את התקנות המתירות יבוא מקביל של רכב לישראל. כך הודיע אתמול (יום ג') שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ. לדברי השר, פתיחת ענף הרכב ליבוא מקביל צפויה לחסוך לציבור בין 500 מיליון ל-1.2 מיליארד שקל בשנה וזאת בשל הצמצום הצפוי ברווחי היבואניות.

בתקנות החדשות מגדיר משרד התחבורה את המסגרות לפעילותן של היבואניות החדשות, כמו למשל מידת האיתנות הפיננסית (הון עצמי נדרש, ערביות בנקאיות, מחזור מכירות שנתי של כלי רכב בהיקף של 5 מיליון יורו לפחות וכו'), מספר נקודות המכירה הנדרשות (1 לעומת 4 בעבר) ועוד.

מנגד, משרד התחבורה מקל בדרישותיו המתייחסות ליבואנים קיימים וכפי שציינו בעבר, כאן טמון החידוש המרכזי בתחום. על פי התקנות יותר ייבוא של כלי רכב המיוצרים בארה"ב שלא ע"י שלושת יצרניות הרכב האמריקאיות: GM, פורד וקרייזלר. כלומר, מרגע אישור הצו גם כלי רכב יפנים או אירופיים למשל, המיוצרים במפעלים בארה"ב, יוכלו להגיע לישראל. וזאת על אף שאין להן תקינה אירופית. יצוין שהצו מתייחס רק לדגמים המיוצרים במדינות נפט"א (מקסיקו, אמריקה וקנדה), כך שלא יותר ייבוא של רכב הנמכר באמריקה אך שיוצר ביפן למשל.

על פי התקנות החדשות יותר יבוא כלי רכב גם מסוכני מורשים ('דילרים') ולא רק ישירות מיצרנית הרכב. כמובן, שעל כלי הרכב לעמוד בכללים שנקבעו ושחלקם הוזכרו בפסקה הקודמת ועל הסוכנים הישראלים לשמור על ההיבטים הצרכניים של שירות ואחריות.
בנוגע לסוגיית ה-Recall (קריאת שירות) שלאחרונה עלתה לכותרות, משרד התחבורה ימשיך לפקח גם לאחר פתיחת הענף ליבוא מקביל.

את הנוסח הסופי של התקנות יציג משרד התחבורה בשבוע הבא בפני איגוד יבואני הרכב, איגוד לשכות המסחר והמועצה הישראלית לצרכנות כאשר לאחר מכן יועבר הנוסח לועדת הכלכלה של הכנסת לקראת אישורו.