פולו החדשה - הרמונית ובוגרת, גם אם לא יפה במובן הקלאסי
לפני השקת הפולו החדשה עשיתי סיבוב רענון על הפולו היוצאת, עליה לא נהגתי זמן רב. גיליתי מחדש מכונית נוחה, נעימה, מרווחת, שקטה ואפילו מהנה לנהיגה. נכון, במובנים רבים היא כבר מיושנת, אבל יש לה מין קסם שכזה שהופך אותך לנינוח ורגוע – פשוט מכונית טובה. וזה אומר דבר אחד משמעותי: הפולו החדשה נכנסת לנעליים לא קטנות בכלל.

באיחור אופנתי
שמונה שנים ארוכות עברו מאז הושק הדור הקודם של הפולו – זמן לא קצר במושגי עולם הרכב. חלק מהעניין היה ניסיון למקסם את האמירה הטכנולוגית של המכונית, וחלק נגע להפיכתו של וולטר דה-סילבה לראש מחלקת העיצוב של פולקסווגן כולה – המכונית החדשה הושפעה ישירות ממגע הקסם שלו, גם מבחינה עיצובית. היא בפירוש משדרת את אותם מאפיינים המזוהים כל-כך עם פולקסווגן – רצינות, בגרות, אלגנטיות. היציבה שלה מודגשת מבעבר עם ממדי אורך ורוחב מוגדלים (ב-5 ו-3 ס"מ בהתאמה) וכן עם ממד גובה שקטן ב-1.5 ס"מ. העיצוב אוסף מאפיינים רבים מהגולף הגדולה יותר ועושה שימוש רב בקווים ישרים ופשוטים אשר מקנים לה מראה נקי, מהוקצע ושלם. היא לא יפה במובן הקלאסי, אבל היא בהחלט מכובדת ונאה.
השקה: פולקסווגן פולו חדשה
צילום: רוני שטרן/VW
מגוון מנועי בנזין ודיזל וכן תיבות ידניות או ה-DSG הרובוטית כפולת המצמדים

מיני גולף
מבט פנימה מספק תחושת איכות ברורה. מגע במשטחים שברחבי התא מבליט עוד יותר את התחושה: איכות החומרים וההרכבה היא משל קלאס אחד למעלה והעיצוב בוגר ורציני. גם רוב אביזרי התפעול ממוקמים היטב ולא רק נהגי פולקסווגן ותיקים ירגישו בבית מבחינת הנדסת האנוש. עם זאת, יש לציין כי כל מכוניות ההשקה היו ברמת האבזור הגבוהה – יש לשער שתחושת האיכות תרד מעט עם הירידה ברמת הגימור. אבזור תקני בגרסה זו כולל חשמול מלא, בקרת אקלים, משענת יד מרכזית (די מיותרת ובמיקום מציק), חיישני חנייה מקוריים, חישוקים קלים, הגה וידית הילוכים מצופים עור, מושבי ספורט מחוממים מלפנים, צג רב-שימושי ועוד. תוספות אפשריות לפולו הן בקרת שיוט, מתלי ספורט, מערכת שמע קוראת MP3 עם צג מגע,GPS מובנה, שליטה מההגה וחיבור בלוטות' לטלפון. בעתיד יצטרפו גם גג-שמש ופנסי בי-קסנון. חלק מתוספות אלו לא יגיע ארצה, כמובן.
מושבי הפולו נוחים ותומכים, המרווח מלפנים מכובד וקל למצוא תנוחת נהיגה נוחה בזכות מושב והגה בעלי כיוונון מלא. מהנדסי הפולו עשו שימוש חכם בתכנון התא ולמרות עלייה קטנטנה (פחות מחצי ס"מ) בבסיס הגלגלים, שיפרו באופן מורגש את המרווח בספסל האחורי, בעיקר במימד הרוחב, אשר נהנה מגדילת מפשקי הגלגלים בכ-3 ס"מ – וכתוצאה מאפשר לשני מבוגרים וילד לשבת בו בנוחות יחסית. ברחבי התא מפוזרים תאי אחסון גדולים ושימושיים ובנוסף, תא המטען הוא בעל נפח נאה של 280 ליטר.
השקה: פולקסווגן פולו חדשה
צילום: רוני שטרן/VW
איכות הפנים גבוהה והאבזור רב - סביבת הנהג היא בהחלט מקום נעים לשהיה

מוצקות
תחושת האיכות שמשרה פנים הרכב ממשיכה גם לאספקטים הקשורים בנהיגה. יכולת הספיגה והריסון של הפולו הקטנה היא גבוהה למדי, וגם כאן תחושת ה"סגמנט למעלה" ממשיכה עם תחושת מוצקות ואחידות מהמרכב, שלא מאבד את שלוותו גם במהמורות גדולות. לכך מצטרף גם שקט מבורך מרוב המכלולים, למעט רעש רוח נוכח מעל 120 קמ"ש.
בדומה לנוחות הנסיעה, גם התנהגות הכביש מאוד מהודקת ובוגרת. בכבישי סרדיניה המפותלים, הצרים והסלולים היטב היה קשה לשבור את מגבלות האחיזה של המכונית, במיוחד עם מידות הצמיגים האופציונליות שהוצמדו לרוב מכוניות ההשקה. בכל מקרה, בקרת היציבות איננה מתנתקת ועם גומי טוב היא נקראת לפעולה רק במצבי-קיצון. הפולו נכנסת בחדות לפנייה ועם זווית גלגול מועטה ויציבות מרכב גבוהה בשינויי כיוון – תוצאה של מתלים שעברו רוויזיה מהדור הקודם. ההגה האלקטרו-הידראולי הוא טיפוסי לפולקסווגן של העת האחרונה: חד, מדויק, בעל משקל נכון אבל גם לחלוטין נעדר תקשורת – ולא, זה לא באמת מפריע לנהיגה מהירה.
הבלמים מתפקדים היטב בכל המובנים ובנושא זה ראוי גם להזכיר את מערך הבטיחות של הפולו החדשה – 6 כריות אוויר, עיגוני איזופיקס, שלל מערכות הגנה וכן בקרה למניעת הדרדרות מעמידה. לסיום, החברה טוענת לצפי של 5 כוכבים בסדרת המבחנים החדשה והמחמירה של E-NCAP. נחכה ונראה.
השקה: פולקסווגן פולו חדשה
צילום: רוני שטרן/VW
גולת הכותרת בארץ תהיה מנוע הבנזין 1.2 ליטר TSI שמאפשר גם ביצועים מצוינים וגם חסכון בדלק

לאכול את העוגה...
מבין שני המנועים שיגיעו ארצה דווקא מנוע ה-1.2 ל' הוא המעניין ביותר: מדובר ביחידת TSI מוגדשת טורבו המחליפה את מנוע ה-1.6 ל' המוכר. ההספק זהה – 105 כ"ס – אך נתון המומנט גדל מ-15.6 קג"מ ל-17.8, אשר מגיעים בכל הטווח בין 1500 ל-3500 סל"ד (לעומת 3800 ב-1.6 ל'). זה אומר גמישות טובה משמעותית וביצועים עדיפים בכל מצב על פני אלו של המנוע המיושן. אבל נתון ה-0-100 (9.7 שניות, תודה ששאלתם) הוא לא המעניין כאן, אלא דווקא צריכת הדלק (18.2 ק"מ/ליטר בממוצע) ופליטת המזהמים (129 גרם/ק"מ) – נתונים משופרים בכ-20% ביחס לדגם הקודם. בזמן ההשקה הראה מחשב הדרך על כ-13 ק"מ לליטר וזהו נתון מצוין בהתחשב בעובדה שמתחנו את המנוע הקטן לגבולותיו – מ-2500 סל"ד משיכתו המרבית מורגשת, והוא מאיץ בזריזות עד לקו האדום, מעל 6000. לרגועים שמביניכם הוא יאפשר התנהלות יומיומית מתחת ל-2500 סל"ד מבלי לעכב את התנועה כלל.
את מנוע ה-TSI דגמנו עם תיבה ידנית משושת הילוכים ותיבת DSG רובוטית כפולת מצמדים בעלת שבעה הילוכים. עם שתיהן הוא מתפקד היטב, אך עם ה-DSG יהיה קל יותר להגיע לצריכת דלק מצוינת – היא מעלה הילוכים במהירות ובתפעול רגיל משתדלת לשמור את המנוע על פחות מ-3000 סל"ד ככל האפשר. ניתן לעבור לתפעול ידני או למצב ספורט אם רוצים תחושה יותר נמרצת, כמובן. בכל מקרה, בניגוד לשילוב של הגיר הזה עם מנוע ה-1.6 ל' של האיביזה, אותה בחנו בארץ, כאן החלפת ההילוכים רכה ונעימה כמעט בכל מצב.
מנוע נוסף שיגיע ארצה הוא ה-1.4 ל' 85 כ"ס, שהתייצב להשקה רק עם תיבה ידנית בת חמישה הילוכים, אך יגיע לארץ גם עם ה-DSG. בדומה ל-TSI הוא שקט ונעים, אך כמובן – חלש משמעותית, במיוחד בתחושת המומנט (13.5 קג"מ ב-3800 סל"ד). המנוע המרשים מכולם היה דווקא הדיזל 105 כ"ס ששודך בהשקה לתיבה ידנית בלבד – הוא גמיש וחזק, מושך מ-1500 סל"ד ועד 5000 מבלי להחנק, ובעיקר חסכוני, עם נתון מוצהר של 23.8 ק"מ לליטר. בפירוש הגרסה הטובה ביותר כאן – וחבל שככל הנראה לא תגיע ארצה.

זה הקטן גדול יהיה
פולו החדשה מביאה בשורות תחת כנפיה – מנועי TSI ו-TDI חדשים בשילוב תיבת ה-DSG, הבטחה לצריכת דלק נמוכה במיוחד ובעיקר – תחושת איכות שמגיעה מסגמנט גבוה יותר. מההתרשמות שלנו בהשקה היא מצליחה לעמוד ברוב ההבטחות הללו. לאחר שתגיע לכאן (בתחילת 2010) היא תאלץ להתמודד מול מתחרות מודרניות לא פחות, כולל האחות מבית, סקודה פאביה, שעתידה לקבל גם היא מנועי TSI עם מתיחת הפנים שלה במהלך השנה הבאה. בכל זאת, הפולו תהיה ככל הנראה הקטנה הראשונה בארץ שתציע את ה-1.2 ל' TSI עם תיבת ה-DSG, ויהיה מעניין לראות איך יתקבל שילוב זה בעיני הציבור – שבמכוניות קטנות רגיל למנועים גדולים יותר ו/או תיבות פשוטות יותר. יש סיכוי לא רע שהפולו החדשה תכנס היטב לתפקיד מבשרת השינוי.