כמעט ולא נותר ספק: עם תום פרק הזמן שהוקצב ל-GM להציג תכנית התאוששות ברת ביצוע, צפוי הקונצרן להכריז ב-1.6, יום ב', על פניה לבתי המשפט במסגרת הליך "פרק 11". ממשל אובאמה יחייב את הקונצרן לעבור תהליך הבראה רחב-היקף שיעלה למשלם המסים האמריקני עוד עשרות מיליארדי דולרים בנוסף לכ-20 מיליארד שכבר שולמו ל-GM. ג'נרל מוטורס החדשה שתעלה מתוך הריסות הענק הנוכחי תהיה תחת שליטת ממשלת ארה"ב, וכבר זכתה בתקשורת האמריקנית לכינוי Government Motors... החברה החדשה תכלול את מותגי שברולט, קאדילק, ביואיק ו-GMC בלבד.
כוונת כל המעורבים בדבר היא לבצע את ההליך כמה שיותר מהר – כי הליך פשיטת רגל ארוך יעלה הרבה יותר כסף לכולם. בשבוע שעבר חלה התקדמות משמעותית כאשר קבוצה גדולה של נושי GM, בעלי חוב בהיקף של 27 מיליארד דולר (!), הסכימה לוותר על חוב ולהתחייב לא להתנגד לצעדי הארגון-מחדש שיוגשו לבית המשפט במסגרת הליך "פרק 11". זאת – בתמורה לנתח של 10% במניות החברה החדשה שתקום. קודם לכן נכשל צעד דומה אך הפעם שיפר ממשל אובאמה – הלהוט לבצע את הליך פשיטת הרגל ביעילות ובמהירות – את התנאים שהוצעו לבעלי החוב, וביום ה' הושגה הסכמה. כמו כן הושג הסכם עם איגוד העובדים של GM, חלק מהאיגוד רב העוצמה של פועלי תעשיית הרכב האמריקניים, UAW, אשר הסכימו לוותר על חבילה נכבדה של הטבות ולקיצוצי שכר – מה שיאפשר ל-GM החדשה להתמודד באופן יעיל יותר עם תוצרת זרה.
למרות זאת, להליך פשיטת הרגל צפויה להיות השפעה מרחיקת לכת. מעל 1,500 סוכני GM קיבלו הודעה כי ייסגרו, ועד סוף 2010 צפויים להסגר 16 מפעלי ייצור. מספר עובדי GM בארה"ב יקוצץ ב-22,000 עד סוף 2010; עד אז יסגר מותג פונטיאק, ומותגי האמר וסאטורן יימכרו או יחוסלו. גם GM אירופה תפסיק להיות חלק מ-GM, ומותגיה ימצאו בתים חדשים – המשך קיומם כמעט ודאי במקרה של אופל, פחות ודאי לגבי סאאב.
גם בהנחה שהליך פרק 11 יעבור בשלום ויזכה לאישורים ולביצוע מהיר, העתיד רחוק מלהיות ברור או מובטח. האם GM החדשה אכן תעמוד על רגליה בהצלחה? לכך איש אינו יכול לערוב כיום. במיוחד במצב הנוכחי של שוק הרכב בארה"ב ובעולם כולו. אחת השאלות הגדולות שתלויות ועומדות היא מתי תוכל GM להתחיל להחזיר את סכומי הענק וקיבלה ועוד תקבל מהממשל – וכמה זמן ייקח להחזיר את החוב במלואו.