קבוצות המחיר המשמשות לצורך חישוב שווי השימוש בכלי רכב מקטגוריות שונות לא ישתנו בשנת 2009. היום חלף המועד האחרון, שבו ניתן היה לאוצר להביא לאישור ועדת הכספים בקשה לשינוי הקבוצות ובפועל לא הוגשה בקשה כזאת.
המשמעות היא, שבוודאות לא צפויה לחול כל ירידה רשמית במחירי כלי הרכב הנמכרים לציים ומשמשים כנקודת ייחוס גם למחירי הדגמים הפרטיים. עם זאת, ליבואנים פתוחה עדיין אפשרות להעלות את המחירים הרשמיים כבר בתחילת השבוע הבא, ועדיין להיכלל בתוך הקבוצות הרלוונטיות. זאת בהתאם להסדר בין היבואנים לאוצר, שמאפשר העלאת מחירים ליבואן, שמטבע הייבוא "שלו" התחזק מעבר לשער הבסיס על פיו נקבעו קבוצות המחיר בתחילת השנה.
יצוין כי האוצר טרם פרסם את שערי הבסיס הסופיים ואלה יפורסמו כנראה רק ביום א'. שערי הבסיס לחישוב קבוצות השווי הם אלה, שיכריעו עד כמה יוכלו היבואנים להעלות את המחירים מבלי ליפול "מחוץ לקבוצה". בענף מעריכים כי שערי הבסיס עשויים להיות גבוהים מאלה שפורסמו על ידי האוצר בתחילת החודש והם יאפשרו העלאה מוגבלת יחסית של המחירים בשיעור של עד 3%.
בשבועות האחרונים הופעל על משרד האוצר לחץ כבד לעדכן את קבוצות המחיר ולהעלות אותם בשיעור של לפחות 3% כדי לפצות על ההתחזקות המואצת של היאן והאירו. אולם בסופו של דבר הוחלט שלא להעלות את הקבוצות. לגלובס נודע כי אחד מיבואני הרכב המרכזיים, שכלי הרכב שלו צמודים לדולר, איים לפנות לבג"ץ כנגד ההחלטה לא לשנות את קבוצות המחיר, שלטענתו משמעותה פגיעה בכושר התחרותיות שלו. מכתב ברוח זו נשלח מעורכי דינו של אותו יבואן לאוצר.

פרשנות: לשים את האצבע על הדופק
קשה קצת להסביר לאזרח מהשורה, שאינו בקי בהלכות "קבוצות מחיר", "שערי בסיס" ושאר מונחים חשבונאיים, מה ההשפעה של "מלחמות הרגולציה" בין היבואנים לאוצר על מחירי הרכב. לפיכך נקפוץ ישר לשורה התחתונה: מחר, ואולי ביום ראשון, ייווצר בשוק הרכב מצב ייחודי, שאנחנו לא זוכרים כמותו. כל היבואנים יצטרכו לפרסם מחירון חדש לינואר 2009, שמחירי דגמי הציים שלו צמודים באדיקות לקבוצות המחיר הקיימות - 111 אלף שקל לקבוצה 2, 147 אלף שקל לקבוצה 4 וכך הלאה. זאת כדי שכלי הרכב שלהם ישויכו רשמית לקבוצת המחיר הרלוונטית.
אולם מייד לאחר מכן – תיאורטית, אפילו שעה מאוחר יותר (אם כי סביר להניח שפער הזמן יהיה לפחות יממה) – הם יוכלו לפרסם מחירונים חדשים וגבוהים יותר. עד כמה גבוהים? את זה אנחנו עדיין לא יודעים אולם אפשר להמר על פער של 3% לפחות. במילים אחרות דגם בסיס של רכב ציים משפחתי, דוגמת מאזדה3, שיימכר בשעה 10 בבוקר ב-111 אלף שקל, יעלה יום למחרת או אולי אפילו באותו היום 115 אלף שקלים.
כמובן, שכל זה עדיין בתיאוריה. אפילו היבואנים עצמם עדיין לא יודעים כרגע איך להתמודד עם המצב הייחודי שנוצר מבחינה שיווקית. אולם אין ספק, שכל מי שיוכל להעלות מחירים יעשה זאת בשל שחיקת השקל ביחס לשערי המטבע. לפיכך למי שמתכנן לרכוש רכב בינואר מומלץ מאד להיות ערני, לעקוב אחרי ההתפתחויות בימים הקרובים ולשים את היד על הדופק.
האם העלאת המחיר תמריץ את המכירות? ספק רב. בחודש דצמבר נמכרו בישראל כ-6,000 מכוניות בלבד, מחצית מהממוצע השנתי. ספק רב אם העלאת המחיר תפתור את הבעיה. אבל אם לוי יצחק יכול להעלות את מחירי המחירון של כלי הרכב המשומשים בחודש, שבו ההיצע עולה במאות אחוזים על הביקוש בשוק המשומשות והמגרשים מלאים עד אפס מקום, מי אנחנו שנחפש היגיון בשוק.

הכתבה מתוך מערכת אתר גלובס