לא בכל יום מגיעה למחוזותינו מכונית-על במסווה של מכונית פרקטית מן הישוב, אבל בשבוע שעבר זה קרה – צ'מפיון מוטורס, יבואנית אודי, הודיעה על תחילת שיווק ה-RS6 האימתנית. זו נחשפה לעולם לפני מספר חודשים בתערוכת פריז (אוקטובר 2008) והצטרפה לאחותה הפרקטית יותר – אך המפחידה לא פחות – ה-RS6 אוואנט (Avant, סטיישן בלשון אודי) שנחשפה עוד קודם. כילדה החדשה בשכונה לא יכולנו להתאפק והחלטנו לבצע את מבחן "דפי הנתונים" שייגלה מיהי מכונית-על-סאלון האולטימטיבית (לפחות על הנייר). לנוכח המספרים והנתונים, כדאי שתכינו כוס תה ותשבו.הכל זורם על מי מנוחות. עד שלוחצים על דוושת התאוצה. אז מתעורר השד מהבקבוק
היצע מכוניות-על-סלון בעולם די מצומצם, ואם נתעלם מסדנאות השיפורים למיניהם הוא מורכב למעשה מארבעה יצרניות: אודי (RS6), ב.מ.וו (M5), מרצדס (E63 AMG) וקדילאק (CTS-V). במובן מסוים גם ליגואר יש מכונית סאלון שרירית (XF עם מנוע V8 מוגדש), אך לנוכח נתוניה (416 כ"ס עלובים בלבד) קשה לשייכה לקטגוריית-על זו. לאחרונה החליטה גם לקסוס להיכנס לזירה עם סדרת F החדשה אך לעת עתה מתמקדת היצרנית בקטגוריה נמוכה יותר בה מככבת למשל ב.מ.וו M3 (כמו גם אחרות).

כמו בסטיישן גם בגרסת הסדאן של אודי נמצא יחידת כוח בעלת שורשים איטלקיים, אלה של למבורגיני גאיירדו, תודה ששאלתם. הודות למהנדסי 'למבו' היעילים, לא זאת בלבד שזהו המנוע החזק ביותר של אודי – כן, יותר מה-S8 (שלה 450 כ"ס) וגם יותר ממכונית העל של החברה, R8 (שלה V8 בנפח 4.2 ליטר עם 420 כ"ס בלבד) – יש לה אף יותר מלמנוע הגאיירדו על 520 סוסיו. למען האמת, עדר הסוסים של ה-RS6 אף גדול יותר מזה המשנע את גרסת העל של הגאיירדו, ה'סופר-לגרה', שלה 530 כ"ס "בלבד". נכון, מנוע ה-RS6 בנפח 5.0 ליטר רק מבוסס על מנוע הגאיירדו בעל אותו הנפח, אבל בואו לא נהיה קטנוניים.

סוסי-על, מוגדשים ואטמוספריים
ל-RS6 הקודמת היה V8 בנפח 4.2 ליטר שהפיק 450 כ"ס. לזו החדשה יש מנוע V10 עם צמד מגדשי טורבו והזרקת דלק ישירה המייצר לא פחות מ-580 כ"ס (!) ב- 6,250 סל"ד. אבל עזבו את בליל המספרים והיחסיים הבין משפחתיים בתוך אודי, מדובר גם במנוע חזק יותר מזה של המתחרות: ב.מ.וו M5 מסתפקת ב-507 כ"ס, מרצדס E63 AMG מאכלסת 514 סוסים ואילו קדילאק CTS-V שהתהדרה בשיא עד כה עם אורווה בת לא פחות מ-556 סוסים, נאלצת כעת להסתפק במקום השני. ממש נוק-אאוט של החברה מאינגולשטאט. למען ההגינות נציין כי במקרה של ב.מ.וו כמו גם במקרה של מרצדס מדובר במנועים אטמוספריים כאשר בקאדי נמצא מגדש-על ובאודי זוג מגדשי טורבו.
מלחמת העולמות
צילום: מנהל
מלבד סימול מינמלי מאחור ואי אילו נגיעות עיצוב כלליות, לא ניתן להבחין שמדובר בטיל בליסטי
נתון המומנט של ה-RS6 אינו החזק בחבורה שכן עם 76.1 קג"מ ל-CTS-V של קדילאק יש יותר. אבל אל דאגה, לאודי יש יותר מלבימר ולמרצדס. RS6 מסתפקת ב-66.2 קג"מ, הזמינים כל הדרך שבין 1,500 ל-6,250 סל"ד, כאשר ל-5 של ב.מ.וו יש 53 קג"מ וב-E של מרצדס נמצא 64.2 קג"מ.

למי הסוס המהיר ביותר ביציאה מהרמזור?
כמו בגרסת ה-RS6 אוונט, גם בגרסת הסדאן הכוח מועבר לכל ארבעת הגלגלים, כאשר 60% נשלחים לאחור ו-40% נבעטים קדימה. אצל האחרות, נמצא את התצורה הקלאסית בלבד – הנעה אחורית. כל המתמודדות מציעות תמסורות אוטומטיות (שבעה הילוכים במקרה של ב.מ.וו ומרצדס ושישה הילוכים במקרה של אודי וקדילאק), אבל רק אחת מהן מציעה אפשרות לתיבת הילוכים ידנית. למרבה ההפתעה מדובר בקדילאק. ב.מ.וו מציעה אפשרות זו לדרי ארה"ב בלבד. למה? ככה.
ואחרי הדברים האחרונים, כיצד כל העסק מתורגם לכביש? "כהרף עין" כמאמר הקלישאה כאשר מכונית הסאלון של הדוד סם מנצחת ניצחון מוחץ וללא עוררין. CTS-V מבצעת את המיאוץ הקלאסי ב-3.9 שניות (!). כן, זוללת ההמבורגרים מאמריקה מאיצה כמעט כמו פורשה 911 טורבו, למבורגיני גאיירדו ופרארי F430 (אלה דורשת בין 3.9 ל-4.0 שניות לבצע את אותו מיאוץ). מדוע "כמעט מאיצה"? כיוון שדף הנתונים של קדילאק מתייחס לתאוצה ממצב עמידה ל-60 מייל לשעה שהן כ-96 קמ"ש. ארבעת הקמ"שים הנותרים בוודאי יריצו את סוסי הפרא מדטרויט עוד עשירית או שתיים כדי לבצע את המטלה, אבל בינינו מה זה חשוב; CTS-V בעלת מנוע הקורבט המוחלש, הצליחה להשאיר את יריבותיה הגרמניות מאחור ובאבק.
האם ניצחון ה-CTS-V מובטח גם בנוגע למהירות המרבית? על כך אין תשובה חד משמעית היות ובאופן לא מפתיע, המהירות המרבית אצל כולם זהה (כתוצאה מהתערבות אלקטרונית), ועומדת על 250 קמ"ש.
מלחמת העולמות
צילום: מנהל
זהירות. במידה והבחנתם באחד מהפרצופים הנ"ל במראה האחורית יש לפנות את הכביש
כמה עולה סוס?
אז RS6 היא מכונית-על-סאלון החזקה ביותר בשכונה, M5 ו-E63 AMG מציעות את תיבת ההילוכים עם הכי הרבה יחסי העברה ואילו CTS-V קובעת שיאים חדשים בתאוצה. אבל מה בנוגע לתמורה למחיר? היות ומדובר בנושא טעון אמוציות, סטטוס ודעות קדומות, החלטנו לערוך מבחן יחס בין כוח למחיר. ובקיצור, כמה עולה כל סוס ברכב.
ובכן, את התמורה הגרועה ביותר (עד כמה שניתן לומר זאת) מציעה מרצדס E63 AMG, עם 196.4 יורו לכל כ"ס. את התמורה הטובה ביותר, ובאופן משמעותי, מציעה הנציגה מעבר לאוקיינוס - קדילאק CTS-V. רק כדי לסבר את האוזן, על פי אותו חישוב (ומחירון), פולקסווגן גולף חדשה מהניילונים עם מנוע 1.6 ליטר (102 כ"ס) מציעה יחס של 207.6 יורו לכל כ"ס, מאזדה3 1.6 ליטר מציעה יחס מעט טוב יותר (203.8), אך לא בהרבה ואילו 911 חדשה עם אפס קילומטרז' על השעון, מציעה יחס של 249.6 יורו לכל כ"ס...
אז תגידו אתם, מה עדיף, משפחתית קונבנציונלית, מכונית ספורט או מכונית-על-סאלון? לנו התשובה ברורה. ולכם?
מלחמת העולמות
צילום: מנהל

*תאוצה מ-0 ל-60 מייל לשעה (כ-96 קמ"ש)
**מהירות מרבית מוגבלת אלקטרונית

לדף הנתונים של אודי RS6, לחץ כאן.
לדף הנתונים של ב.מ.וו M5, לחץ כאן.
לדף הנתונים של מרצדס E63 AMG, לחץ כאן.
לדף הנתונים של קדילאק CTS, לחץ כאן.