הסגמנט הדו-גלגלי בישראל יכול לסמן לעצמו הישג חשוב: הצעת חוק ביטוח חובה מוזל עברה אתמול בכנסת בקריאה שלישית. ההצעה, מטעם חברי הכנסת גלעד ארדן וסטס מיסז'ניקוב, נועדה לאפשר לבעל רכב דו-גלגלי לרכוש פוליסת ביטוח חובה עם מרכיב של השתתפות עצמית, בשיעור של לא יותר מ-16,000 ש^ח.

יש לציין כי מרכיב זה לא יחול על הוצאות רפואיות אלא רק על פיצוי בגין כאב וסבל, כך שבכל מקרה לא יאלץ מי שנפגע בתאונת רכב דו-גלגלי להוציא כסף מכיסו למימון טיפול רפואי כלשהו. חשוב להדגיש גם כי בכל מקרה מדובר באופצתיה בלבד, ומי שיחפוץ יוכל לרכוש פוליסה עם כיסוי מלא ללא השתתפות עצמית.

החוק החדש יכנס לתוקפו בעוד חצי שנה, על מנת לאפשר לחברות הביטוח להערך אליו. בשלב זה לא ידועים התעריפים המתוקנים, אשר צפויים להשתנות מרוכב לרוכב לפי שיעור ההשתתפות העצמית ונתוניו האישיים. הציפיה היא כי השילוב של פוליסה עם השתתפות עצמית ורוכב בעל עבר ביטוחי נקי יאפשרו לחברות הביטוח להתמודד באופן תחרותי ביניהן, במקום ההפניה הגורפת ל'פול' הקיימת כיום.

יש לציין כי תעריפי ביטוח החובה לרכב דו-גלגלי גבוהים משמעותית מאשר למכוניות, ויכולים להגיע ל5,000 ש^ח ויותר לשנה עבור רוכבים צעירים גם לכלים זולים ועממיים כגון קטנועי 125 סמ^ק. החוק החדש התקבל לתקופת נסיון של 4 שנים, כהוראת שעה, ואז תבדק השפעתו – בין היתר בהיבט של הפחתת תביעות-סרק, ששיעורן גבוה יחסית כיום, ושינוי הרגלי הרכיבה אצל בעלי רכב דו-גלגלי.

יצויין עוד כי הממשלה הגישה הצעת-חוק מטעמה להרחבת אפשרות ההשתתפות העצמית גם למכוניות פרטיות, אך ועדת הכלכלה דחתה אפשרות זו בשלב זה. בחוגי האופנוענים התקבל החוק החדש בתשואות, מלוות בספקנות מסויימת. בקרב הרוכבים שוררת הדעה כי ידין ענתבי, המפקח על הביטוח אשר קובע בסופו של דבר את תעריפי הביטוח, מתנכל להם ואף פועל לטובת חברות הביטוח, במקום לטובת הציבור, כך שקיים החשש כי הירידה בפרמיות לא תהיה משמעותית. ^קודם נראה את התעריפים החדשים, אחרי זה נדבר^.