שיחה בין חובבי רכב כמעט תמיד תגיע בשלב מסויים אל שלב הקיטורים על הטכנולוגיה שנוגסת בכל חלקת הנאה מנהיגה. על בקרות יציבות שמסרסות ומערכות ניהול מנוע שמוציאות את כל הכיף ממלאכת השיפורים. ובכן, נראה שלאלו שמנהלים את השיחות הללו ביפנית מצפה עוגמת נפש ברמה חדשה בעתיד הקרוב, גם אם לא המיידי, בדמות הדור הבא של מערכת ה-ITS – ראשי תיבות של מערכת תחבורה חכמה. המערכת המדוברת תדע לא רק לנטר את עומסי התנועה וליידע את הנהג מראש, אלא גם לעקוב אחר מאפייני הנהיגה של כל נהג כדי לזהות את רמת הסיכון שהם מהווים, להתריע מפני חריגה מהמהירות המותרת, על אי שמירת מרחק ועל סכנת התנגשות חזיתית, ותדע גם לייעץ לנהג מתי בטוח לפנות ימינה (מקביל לשמאלה אצלנו) בצומת... בקיצור – כל התכונות של פולניה במושב הנוסע, רק דיגיטאלי. כבר בסתיו הקרוב מתוכננים להתחיל ניסויי השטח של המערכת החדשה, שתפעל באמצעות שילוב של מערכות ניידות שיותקנו במכוניות (מערכות ניווט מבוססות GPS, מערכות תקשורת למכוניות אחרות ותשתית ומצלמות מסוגים שונים) עם מערכות קבועות בתשתית (בעיקר מצלמות בקרה ותקשורת). המערכות השונות אמורות "לדבר" אחת עם השניה ולהעביר נתונים על מצב התנועה בכלל, ועל הסיכונים לרכב ספציפי בהתאם למהירותו, מיקומו, שדה הראיה העומד לרשות הנהג וצורת הנהיגה. חשו בלציין כי רעיונות דומים כבר עלו בעבר, ואף הגיעו לשלב ניסויי השטח, אולם ההשקעה העצומה בתשתיות הנדרשת למערכות שכאלו חתמה את הגולל על כל נסיונות העבר. עם התקדמות הטכנולוגיה (שהוזילה את המערכות במקביל להרחבת מעטפת היכולות שלהן) יתכן והפעם יש סיכוי למערכת שכזו, לפחות ביפן העשירה. הניסויים יערכו באזור הירושימה, שנבחר בשל השילוב של תנאי שטח מגוונים ואופי תנועה מגוון ומאתגר שיאפשרו לבדוק את המערכת ביסודיות. לניסויים נרתמה, מלבד הגופים הממשלתיים והאקדמיים, גם חברת מאזדה שתתרום עשרות כלי רכב לניסויים השונים ותפתח את המערכות הניידות הנדרשות. ומה איתנו? הטכנופובים דוברי העברית יכולים להשאר רגועים, לפחות בינתיים. הסיכוי שמערכת שכזו, שדורשת השקעה אדירה בתשתית, תיושם בישראל בעתיד הנראה לעין הוא זעיר.