לאחרונה עלתה שוב, ובפעם המי-יודע כמה, סוגיית האמינות של מכוניות - ובעיקר אמינות של אירופיות לעומת יפניות - לדיון. זאת, כתופעת לוואי של תלונות מתוקשרות בנושאי שירות ללקוח אצל יבואנים גדולים (חלונות חשמליים אצל צ‘מפיון מוטורס, ומקרהו של ערן זכריה; ונושא התקלות בפיז‘ו 307 אצל לובינסקי). רוב הציבור גורס כי אין ספק לגבי עליונות תוצרת יפן בתחום האמינות, אך לא מעטים טוענים כי אין כל נתונים אמיתיים המגבים טענה זו. האמינות מהווה נושא קבוע לדיונים בפורומים שונים באינטרנט, דיונים המגיעים לעתים קרובות לטונים סוערים.
ובכן הרי תרומתנו הצנועה לדיון – תוצאות סקרים שנערכו בבריטניה בשנה האחרונה, בדיוק בנושא זה.

סקר אמינות WHICH?: יפניות בגדול
לפני כחודש פרסמנו כאן תמצית תוצאות סקר שערך מגזין הצרכנות הבריטי Which? לגבי אמינות כלי רכב. תזכורת קצרה: הסקר נערך בקרב כ-32,000 נהגים מבין מנויי המגזין, אשר סיפקו מידע לגבי 34,000 מכוניות בבעלותם, והתוצאות מראות באופן חד-משמעי כי למכוניות מתוצרת יפנית יתרון אמינות מובהק לעומת תוצרת אירופה. הפעם אנו מביאים את תוצאות הסקר באופן מפורט יותר.
המכוניות לגביהן הובאו תגובות חולקו לשלוש קבוצות גיל, לפי שנות הדגם – 1994 עד 1996, 1997 עד 1999, ו-2000 עד 2002. המשיבים לסקר התבקשו לספק מידע אודות שלושה מדדי אמינות – בעיות, תקלות והתקעויות. בעיות מוגדרות כאותם ליקויים מרגיזים כגון רעשים, דיפון שיצא ממקומו ושאר בעיות גימור; תקלות הוגדרו כליקויים שחייבו החלפת או תיקון חלקים ברכב (לא כולל בלאי טבעי); והתקעויות – מצבים בהם הרכב נעצר או סירב להניע, כך שנדרש חילוץ או תיקון-דרך. המידע שנאסף התיחס למספר בפעמים בהם אירעה תקלה מסוג מסויים במהלך השנה האחרונה.
בתחום ה‘בעיות‘, מכוניות יפניות הצטיינו בכל קבוצות הגיל, כאשר מותג לקסוס הוא הטוב מכולם בקבוצת 2000-2002: רק ב-5% מהמכוניות התגלו ליקויים מסוג מינורי זה, עוד הוכחה לאיכות הגימור המהוללת של לקסוס. לעומת זאת, במותגי לנדרובר ואלפא, שסוגרים את הרשימה, היו ליקויים ב-38% מהמכוניות! בקבוצת השנים 97-99 עמדו ניסן (16%), הונדה וסוזוקי (17%) בראש הרשימה, כאשר את הטבלה סוגרות סיאט, ווקסהול (אופל), ושוב לנדרובר ואלפא. בקרב המכוניות מהשנים 94-96 הצטיינה מאזדה עם תקלות ב-21% מהמכוניות, לפני סובארו (21%). סקודה – בתקופה של הפייבוריט ושות‘ – סוגרת את הרשימה עם 51%.
בממוצע, 34% מהמכוניות בקבוצת הגיל החדשה נזקקו לתיקון או החלפת חלק. לקסוס היא שוב המצטיינת, עם תקלות ב-12% מהמכוניות.
אבל הנתון המאלף באמת הוא סטטיסטיקת ההתקעויות, כפי שניתן לראות בסיכום התוצאות המובא בתמונה התחתונה משמאל. הונדה כנראה באמת מייצרת מכוניות אמינות להפליא: רק 6% ממכוניות הונדה בשנות הדגם 94-96 נתקעו בשנה האחרונה – נתון טוב יותר מ-12 מותגים בקבוצת השנים 2000-2002! לא מפתיע לגלות את מרצדס (9%) במקום השני, לפני שלישיה יפנית – טויוטה, סוזוקי ומאזדה – עם 10% תקיעות. כן מפתיע לגלות את יגואר גבוה בטבלה (מקום 6, 12%), ואחריה את המותג המלזי העממי-מאד פרוטון (14%). את הרשימה סוגרים מותגים אירופיים, החל מאודי (מקום 15 מ-27) וב.מ.וו שמדורגות מתחת ליונדאי (!) עם 17 ו-18 אחוזי תקיעות, המשך בסדר יורד בפיז‘ו, פורד, ווקסהול, רובר, פיאט סיטרואן, רנו, לנדרובר, סקודה וסאאב במקום ה-26 הלפני-אחרון עם 32% תקיעות. במקום האחרון מדורגת במפתיע דייהו, עם 35% תקיעות.
בקבוצת הגיל הבינונית, דגמי 97-99, לקסוס (שלא מופיעה בטבלת הישנות יותר עקב מיעוט מכוניות בשוק) מדורגת ראשונה עם 2% תקיעות בלבד. הונדה שוב מצטיינת עם מקום שני ו-3 אחוזי תקיעות, לפני טויוטה (3%), פרוטון (!) ומאזדה עם 4%, דייהטסו, סוזוקי ודייהו (8% - שיפור ניכר). ב.מ.וו שוב מדורגת במחצית התחתונה של טבלת התקיעות בשנות-דגם אלו, כאשר בתחתית מוצאים שוב את היצרנים האירופיים העממיים – הפעם בתוספת קרייזלר – כאשר לנדרובר רושמים את אחוז התקיעות הרב ביותר, 25%.
בדגמי 2000-2002 מאזדה היא האמינה מכולן: רק 1% תקיעות. לטויוטה, לקסוס והונדה 2% תקיעות, סובארו, סיאט וסאאב עם 3%. בשליש התחתון מוצאים שוב מותגים קוריאניים – קאיה במקום 25 מ-31, דייהו במקום 27; רנו (11%), לנדרובר (13%), אלפא (16%) וג‘יפ (20%) תופסים את המקומות הפחות-מכובדים.
הסקר הבריטי מאשש את מה שכולנו יודעים – מכוניות יפניות, ככלל, נהנות מאיכות ייצור גבוהה ואמינות מצויינת. עכשיו אפשר גם להצמיד לקביעה הזו מספרים.
נזכיר עוד כי, כפי שפרסמנו בידיעה הקודמת, נשאלו נהגים האם היו ממליצים על מכוניתם לחברים. למעלה מ-9 מתוך 10 בעלי לקסוס ענו בחיוב, וגם איסוזו, ב.מ.וו וסקודה זכו לציונים גבוהים כאן. לעומת זאת, פחות ממחצית בעלי ווקסהול, רובר ופיאט היו ממליצים עליהן לחברים.
בסיכום ובשקלול כל נתוני הסקר, הגיעו אנשי Which? למסקנות הבאות: המכוניות האמינות ביותר הן הונדה, לקסוס, מאזדה ומרצדס; ואילו הגרועות ביותר מבחינת האמינות הן ווקסהול, רובר, רנו ופיז‘ו.

סקר ציי רכב: אקורד ואוונסיס
מגזין בריטי העוסק בציי רכב, Fleet News, ערך מוקדם יותר השנה סקר אמינות בין חברות ליסינג המפעילות ציי רכב. הסקר כלל רק חברות המפעילות ציים של מספר מותגים, בהיקף כולל של 620,000 (!) מכוניות. כל חברה בעלת צי רכב התבקשה לציין את חמש המכוניות האמינות ביותר ברשותה, כאשר מקום ראשון זוכה ל-5 נקודות, שני ל-4 נקודות וכן הלאה. הדירוג התבסס על מספר התקלות פר 100 מכוניות באותו צי.
לכאורה מצביע הסקר על נצחון בנוקאאוט ליפניות: במקום הראשון זכו במשותף הונדה אקורד וטויוטה אוונסיס עם 20 נקודות, לפני לקסוס IS200 עם 18 נקודות. אבל שימו לב למקום הרביעי המפתיע של הפולקסווגן פאסאט, 13 נק‘, כשאחריה ב.מ.וו סדרה 3 – ורק אז הטויוטה קורולה. גם אודי A4, הונדה סיוויק, פולקסווגן גולף וניסן פרימרה התברגו למקומות גבוהים בסקר.

סקר What Car: מאזדה בראש – אבל גם... פיאט
מגזין הרכב What Car, המתמחה בהיבטים צרכניים, שיתף פעולה עם ספקית האחריות Warranty Direct לעריכת סקר אמינות מקיף – וכאן התוצאות מפתיעות. הסקר, אשר תוצאותיו פורסמו בסוף יולי השנה, בחן את מספר תביעות-האחריות שהוגשו לכל מותג, ובמקום הראשון זכתה (והנהג הישראלי לא יופתע, יש להניח) מאזדה עם כמחצית ממספר התביעות הממוצע במדגם (52.5%). אבל ההפתעה הגדולה היא המקום השני אליו מגיעה חברת פיאט, אשר בדרך כלל רחוקה להצטיין בסקרי אמינות. גם המקום השלישי של פורד הוא בגדר הפתעה. טויוטה ניצבת במקום הרביעי, לפני מרצדס וב.מ.וו, כאשר הונדה יורדת למקום השביעי.
בצד השלילי, מיקומן הנמוך של ניסאן ומיצובישי מהווה הפתעה, אך המותגים במקומות האחרונים – כך נראה – תקועים שם ללא קשר לגורם העורך את הסקר: לנד-רובר ואלפא-רומאו. לשניהם שכיחות תביעות הגבוהה פי 1.8 מהממוצע, בכ-50% יותר מהמותג הבא ברשימת הגרועים (סאאב, עם ציון של 125%).

לסיכום: נראה לנו כי אין,בסופו של דבר, ויכוח לגבי העובדה הבסיסית שמכוניות יפניות אמינות יותר מאירופיות. אבל ברור כי הדבר אינו נכון ככלל-אבצע אוניברסלי, ומצד שני - חושב לזכור כי, גם כאשר יש דמיון בדגמים בין השוק הישראלי לאנגלי, עשויים להיות הבדלים טכניים שאינם דווקא מוזכרים במפרט (כגון מערכת קירור שונה). זאת ועוד: סביר להניח כי הנהג האנגלי משתמש, כדגומה, הרבה פחות במזגן מאשר הישראלי, והוא נוהג באחוז גבוה בהרבה של מכוניות ידניות. דוגמה קלאסית היא הפוקלסווגן פאסאט - מבחינ סטטיסטית, 100% מהמכוניות שנמכרו כאן הן אוטומטיות, ודווקא התמסורת האוטומטית "עושה בעיות" בדגם זה. באנגליה, אין העדפה גורפת לתמסורת אוטומטית כמו אצלנו.
אבל כאמת-מידה כללית - כן אנחנו סבורים שהסקרים הבריטיים מהווים נקודת-מוצא טובה למדי.