"להיות או לחדול" הוא ביטוי חזק, אולי חזק מדי. אבל יש מידה רבה של סמליות בכך שג'נרל-מוטורס בחרה לחשוף את מכוניתה החשובה ביותר מזה דורות, ובוודאי המתקדמת ביותר, במסגרת פתיחת חגיגות 100 השנה להקמת הקונצרן. במשך חלקים ניכרים מהתקופה הזו הובילה GM את שוק הרכב העולמי, אבל לא עוד. כבר בשנה שעברה עקפה טויוטה את GM בהיקף הייצור הכולל, ועל השוואת רווחיות אין כלל מה לדבר. הענק האמריקני כורע כיום תחת נטל של חוסר יעילות, יחסי עבודה בעיתיים, היצע דגמים שמתקשה לשמור על מקומו בשוק, תדמית מעורערת – ואל כל אלו נוספת התקופה הנוכחית בארה"ב, עם מחירי דלק גבוהים וכלכלה מקרטעת בשל משבר המשכנתאות וקריסת מוסדות פיננסיים.השברולט וולט, אם כן, מגיעה אף לא רגע אחד מוקדם מדי. בפוטנציה, יכולה המכונית הזו להקפיץ את GM לראש הפירמידה בסוגיה הכה-נחשבת היום, שימור הסביבה, ולחולל נפלאות לתדמית המאד-פגועה של הקונצרן האמריקני. כל שצריך לקרות הוא ש-GM תשכיל להוציא את המוצר הסופי לשוק כשהוא מוגמר, איכותי, חף מבעיות, במחיר הנכון, ועומד בכל הציפיות. וזו רשימת דרישות שהעמידה בה כלל אינה טריביאלית עבור כל יצרן – כל שכן יצרן כמו GM. כדי למנוע אי-הבנה, איש אינו מצפה כי מבחינת כמות מכירות תחולל הוולט מהפך במאזנים של GM: הפוטנציאל עדיין אינו כה גבוה, ומודבר על קצב ייצור של לא יותר מ-60,000 מכוניות בשנה לפחות בשנים הראשונות, כסף קטן עבור קונצרן שמייצר מעל 8 מיליון מכוניות בשנה.
על כל פנים, הוולט – שהוצגה כקונספט בתערוכת דטרויט – נחשפה השבוע (16.9) קבל עם ועדה, כולל נתונים טכניים חלקיים. החששות המוקדמים לגבי העיצוב הופרכו, והוולט בצורתה הסדרתית – הגם שאינה דומה כלל למכונית-הקונספט – בהחלט נעימה לעין, ומצליחה להראות עתידנית וזורמת. הממדים, וזה ממש לא מפתיע, קרובים מאד לאלו של הטויוטה פריוס: בסיס גלגלים של 2.685 מ', אורך של 4.40 מ', רוחב 1.80 מ' וגובה של 1.43 מ'. פחות או יותר כשל משפחתית ממוצעת. המכניקה, כמובן, הרבה יותר מענייננת. הוולט היא מכונית חשמלית מסוג המכונה E-REV, דהיינו Extended Range Electric Vehicle. ההנעה היא אך ורק באמצעות מנועים חשמליים, כאשר מנוע בנזין קטן משמש כמאריך-טווח, דהיינו גנרטור לטעינת המצברים בלבד. ללא הפעלתו טווח הנסיעה על מטען חשמלי מלא הוא כ-40 מייל (כ-65 ק"מ), שזה קרוב – אומרת GM – למרחק הנסיעה היומי הממוצע מהבית לעבודה וחזרה של בעל מכונית בארה"ב. במלים אחרות, ניתן לכסות את הנסיעה היומית ללא פליטת מזהמים כלשהי. מאחר והוולט היא מכונית מסוג Plug-In, הרי שבניגוד למכוניות היברידיות קיימות ניתן לטעון אותה מרשת החשמל הביתית וכך למעשה לבצע את רוב משימות הנהיגה היומיומיות מבלי לשרוף דלק פחמימנים מזהם. טעינה מלאה תדרוש 3 שעות בלבד. אם צריך להגיע רחוק יותר, הרי שבסיוע מנוע הבנזין טווח הנסיעה יכול להגיע למאות מיילים.
יחידת ההנעה של הוולט ניזונה ממערך הכולל מעל 200 יחידות ליתיום-איון קטנות. הספק המנוע החשמלי המירבי (המניע את הגלגלים הקדמיים) הוא כ-150 כ"ס, עם מומנט מירבי של כ-38 קג"מ. המהירות המירבית היא 160 קמ"ש. נזכיר עוד כי נפח המטען הוא רק 300 ל', וכי הוולט מיועד ל-4 נוסעים בלבד.
ייצור הוולט יחל רק בעוד כשנתיים, מה שיתן ל-GM זמן ללטש את המכונית כדבעי, למצוא ולתקן את כל הבעיות, לבחון ולבדוק אותה מכל הכיוונים ולפתח אסטרטגיה שיווקית. בהנחה שכל זה יתרחש וכי המכונית תגיע לשוק ללא עיכובים, הרי שיים סיכוי כי GM תמצא את עצמה במקום בו לא שהתה מזה זמן רב: הובלה טכנולוגית בשוק הרכב העולמי. וכמובן, לא נשכח כי כל פיתוח בכיוון האקולוגי הוא בשורה טובה לאיכות הסביבה שלנו.