הכתבה הופיעה במקור בגיליון אוטו מספר 249 - נובמבר 2006

שורשיו של סיפור האהבה בין שוק הליסינג הישראלי ליונדאי אקסנט מגיעים עד ל-1995. עם הגעתה למחוזותינו יצרה כאן היונדאי אקסנט נישה חדשה – תת משפחתית. הממדים היו של סופרמיני ממוצעת, אבל ברגע שהצמידו לה באגאז' היא זכתה למעמד של "משפחתית קטנה" וקרצה לאלו שרצו משפחתית ולא יכלו. בסיועם של עיצוב מודרני ומחיר קורץ המכירות לא איחרו לבוא, ומאז ועד היום מצליחה היונדאי אקסנט לקלוע לטעם השוק הישראלי ולצרכיו הייחודיים.הדור השני שהוצג ב-99' היה גדול ואיכותי מקודמו, אבל בכל מה שקשור להתנהגות כביש נפל ממנו. ב-2003 עבר הדגם מתיחת פנים וגרר ביקורות על איכות ונוחות הנסיעה שכבכר לא עמדו בסטנדרט. עתה מציגה יונדאי בישראל את הדור השלישי, אשר עבר אבולוציה של ממש: את מנוע ה-1.5 ל' מחליף מנוע אלף-שש-מאות כדת וכדין, העיצוב הפך אנונימי פחות והממדים צמחו (בעיקר בסיס הגלגלים, מ-244 ל-250 ס"מ). כעת היא מתקרבת עוד יותר לקטגורית המשפחתיות, ולנו רק נותר לבדוק אם היא סוף-סוף מהווה להן תחליף מוזל ראוי.

מקווים לשלוש
חיצונית לא נושאת היונדאי אקסנט החדשה בשורה עיצובית והיא ממשיכה לצעוד בקו הסדאן שהכתיבו הדורות הקודמים לה. גם תא הנוסעים לא נושא בכנפיו בשורה: זה אומנם אינו אותו שיממון עיצובי, אך גם לא חדשנות פורצת גבולות. הקווים סביב מתמזגים לקונסולה מרכזית שולטת ובולטת, והתחושה עדכנית ואוורירית (הודות לשילוב הגוונים הבהירים). גם כאן נמצא את אותו פלסטיק קשה, אך הוא מרגיש ונראה איכותי מבעבר. המוטיב העגול (שהולך ונהיה נפוץ יותר ויותר) שולט כאן ומדי המהירות והסל"ד הגדולים והברורים משתלבים היטב במגמה, ממש כמו מערכת בקרת האקלים. תא המטען צמח ב-60 ליטרים (מ-330 ליטרים ל-390) ומציע חלל עמוק ושטוח, עם פתח הטענה רחב ונוח.
הגרסה הנבחנת כאן היא ה-GLS המאובזרת שמחירה עומד על 109,000 ש''ח *. תמורתם תקבלו ארבעה חלונות חשמל, מראות חשמליות ונעילה מרכזית, אך גם מחשב דרך וחשוב מזה, שש כריות אוויר. מלפנים שוכן מנוע 1.6 ל' המצויד ב-16 שסתומים בתזמון משתנה ומפיק 112 כ"ס ב-6000 סל"ד ו-14.9 קג"מ ב-4500 סל"ד. מערכת המתלים כוללת תמוכות מקפרסון מלפנים וקורת פיתול מאחור כששני הצירים זוכים לתוספת של מוט מייצב. בתחום הבלימה נמצא ארבעה בלמי דיסק ומערכות למניעת נעילה (ABS) ולויסות עוצמת הבלימה (EBD).

בדרך למשרד
המושבים הקדמיים מציעים מרווח טוב, אבל אנשים מגודלים יפגישו ברכיים עם דיפון הדלת ומוט ההילוכים, ויגלו כי ההגה מסתיר חלק נכבד מהמידע בלוח המחוונים. בסיס המושב צר וקצר, המסעד טוב ורחב אך לא מציע שום סוג של תמיכה צדית. אפשר גם לציין, בלי שמץ גזענות, שהנדסת האנוש תרגיש טבעית לכל מי שנהג ברכב מזרחי בשני העשורים האחרונים. המושב האחורי ביונדאי אקסנט מציע מרווח טוב בהרבה מזה של קודמתה, ואיכות חיים כמעט משפחתית. נוחות הישיבה טובה לילדים אך פחות לבוגרים, משום שהרווחה הכללית מופרעת על ידי קורות הגג.
ברחובות העיר היונדאי אקסנט לא מצליחה לשכך את כשלי המועצות המוניציפליות. מהמורות חדות זווית חודרות לתא הנוסעים ורצף של בורות יטלטלו את היושבים במכונית. קפלים עדינים וקטנים יותר ייספגו בצורה משביעת רצון וככל שהמהירות תטפס תשתפר יכולת הספיגה של המתלים. יציאה מהרמזור תוך הצמדת הדוושה לרצפה (או-יה!) תייצר תאוצה שתספיק בהחלט לצרכים שבין המכולת לגן הילדים, בעוד שקוטר סיבוב צנוע (10.2 מטרים) יספק יכולת תמרון טובה מאוד ברחובות הכרך הצפופים. שדה הראיה בא גם הוא לעזרת לוחמה בשטח בנוי עם ראות טובה סביב, אולם גם כאן נהג גבוה ירגיש מקופח ויתהה מדוע מסגרת החלון ממלאת את שדה הראיה שלו. בכבישים בין עירוניים נוחות הנסיעה משתפרת וסדקים קטנים נבלעים באופן משביע רצון. במהירויות גבוהות ועל גלי אספלט הופך השיכוך ביונדאי אקסנט לספוגי משהו, רמת הריסון פוחתת ונדנודי המרכב מתגברים. לנוחות הנסיעה הבינונית מצטרפים גם רעשי רוח קלים מקדמת המכונית וברורים יותר מקורה B. רעשי בולמים ובתי גלגלים נוכחים ומתגברים על כביש משובש ועל כולם מאפיל שאון המנוע, שנוכחותו בתא הנוסעים הולכת ומתגברת עם העלייה בסל"ד והופכת ללא נעימה מעל 4000 סל"ד. בשיוט במהירות 100 קמ"ש מסתובב המנוע ב-2400 סל"ד, שהם בדיוק הגבול בין צליל מורגש לבלתי נסבל.
התיבה האוטומטית מציעה ארבע מהירויות ולא מצוידת בשום גימיק תפעולי (למעט כפתור ביטול הילוך השיוט). פעולתה חלקה ונעימה רוב הזמן, אך יחסי ההעברה הארוכים (הילוך שני יגיע עד לכ-115 קמ"ש במידה ותאלצו אותו) פוגמים במחץ המנוע. זה מצדו, מתחיל להציע את מרכולתו רק מעל ל-3000 סל"ד ואופי פעולתו מחוספס. ניסיון לשלב שני מרכיבים אלו לכדי עקיפה ממהירות של כתשעים קמ"ש יתקל בתגובה נרפה ורועשת. אותו סיפור חוזר בניסיון להאיץ במעלה. גם במקרים אלו מתקשה יחידת ההנעה של היונדאי אקסנט להתמודד עם משקל הרכב הצנוע (1080 ק"ג). התוצאה היא צריכת דלק שעמדה על 9 ק"מ לליטר בתנאי המבחן.

בהתחשב ביכולות יחידת הכוח, המפגש בין היונדאי אקסנט לכביש המפותל לא הבטיח גדולות ונצורות, וכבר בדרך לשם חשים שמשהו בתגובות ההגה לא משרה ביטחון. הוא מרגיש קל ומלאכותי (נטייה מקובלת בעולם ההגאים החשמליים), תגובתו איטית ולא מדויקת ומעל לכל הוא מספק תחושת התנגדות מלאכותית. פעולתו היתה כה מוזרה, עד כי פנינו לנציגי היבואן כדי לבדוק שהמערכת תקינה – והיא אכן תקינה. מול פעולת ההגה הזו מציגה היונדאי אקסנט יכולת שלדה טובה עם אחיזת כביש גבוהה. גם הבלמים פועלים בליניאריות ורק לקראת סוף מהלכה הופכת הדוושה עצית. על פניות סלולות היטב הפגינה היונדאי אקסנט נימוסים טובים, אך פניות משובשות הצליחו להוציא את המתלים משלוותם ואת הרכב מקו הפניה שנבחר על ידי הנהג.

מחתימים כרטיס
בזמן שהיונדאי אקסנט החדשה צמחה בממדיה, הצטיידה במנוע חדש ולבשה פנים נאים ומודרניים יותר, היא נותרה לא מעודנת, לא נוחה ולא נעימה לנסיעה ממושכת. בצד הזכות תירשם העובדה שהיא מוצעת עכשיו עם מנוע 1.6 ל' (כמו חברותיה המכובדות מקבוצה 2), ממדים גדולים יותר, איכות ייצור טובה ומראה חיצוני ופנימי מעודכן ומודרני. אולם קשה להתעלם מכך שמצד אחד היא – כמו קודמותיה – מציעה מרווח שאינו עדיף, ואפילו נחות במספר מקרים, לעומת זה של דור הסופרמיני הנוכחי (מלבד נפח הבגאז'), ומצד שני מחירה קרוב מדי לזה של גרסאות הבסיס של "משפחתיות בגודל מלא" כגון הרנו מגאן, המאזדה 3, הפורד פוקוס וכו'.

*המחירים בכתבה מעודכנים לפי מחירון ינואר 07.