רצף הפרשיות בתחום צריכת הדלק, שהבולטות בהן הן "דיזלגייט" של פולקסווגן והעיוות רב השנים במיצובישי, ערערו מאוד את אמון הציבור בנתוני צריכת הדלק שמפרסמים היצרנים. למרות שקבוצת PSA, יצרנית פיג'ו, סיטרואן ו-DS, לא נחשדה בפעולות לא כשרות בתחום, היא הודיעה על החלטתה לבדוק ולפרסם נתוני צריכת דלק "בתנאי אמת". כעת השלימה החברה את הבדיקות עבור דגמי הליבה של הקונצרן, כולל דגמים וגרסאות המוצעים גם אצלנו, ונתוני צריכת הדלק פורסמו.
צריכת דלק – פיג'ו-סיטרואן מגלים את האמת
צילום: מנהל
כידוע, נתוני צריכת הדלק הרשמיים מופקים במבחני מעבדה עם הגדרות מדויקות (מהירות, עומס, תאוצות) – עניין שמאפשר ליצרנים לכוונן את המכוניות להשגת תוצאה אופטימאלית במבחנים. התוצאה היא נתוני צריכת דלק שרחוקים מאוד מצריכת הדלק אותה מקבלים המשתמשים. לעומת זאת, בפרויקט החדש של פיג'ו-סיטרואן, שנעשה בשיתוף פעולה עם ארגוני איכות-סביבה בלתי תלויים ולא-ממשלתיים, נמדדו נתוני צריכת הדלק ופליטת המזהמים בפרופיל שימוש של נהג "טיפוסי", על הכביש הציבורי – ולא במעבדה.
המדידות התבצעו, כאמור, בכבישים ציבוריים, בתוואי שאורכו הכולל הוא 95 ק"מ. מרחק זה מורכב מתוואי עירוני, תוואי כפרי (עניין פחות נפוץ בישראל) ותוואי בין עירוני, כאשר המכוניות הנבחנות הועמסו בנוסעים ובמטען ונבדקו כשמיזוג האוויר פועל. לפי PSA, תהליך ביצוע המדידות היה מבוקר על ידי גוף עצמאי ובלתי-תלוי ובעיקר – תוצאות הניסוי לא רק שניתנות לשחזור, אלא שהן תואמות את הנתונים שהתקבלו בסקרים שביצע PSA בקרב לקוחותיו.
צריכת דלק – פיג'ו-סיטרואן מגלים את האמת
צילום: מנהל
הממצאים מגלים פערים גדולים למדי – 30.7% בממוצע – בין נתוני המעבדה הרשמיים לנתונים שהתקבלו בצורת המדידה החדשה. מניתוח הנתונים שהתקבלו, עולה כי הפערים היותר גדולים הם מנת חלקם של דגמי הדיזל, במיוחד אלו בעלי תיבה אוטומטית. בהקשר הזה, בראש רשימת החורגים נמצא סיטרואן C4 פיקאסו דיזל אוט' (חמישה מקומות, המוצע בישראל רק למוניות) עם הפרש של 39.8% בין נתוני המעבדה לנתוני ה"אמת" (שבהם התקבלה צריכת דלק ממוצעת של 15.4 ק"מ לליטר). ההפרש הנמוך ביותר התקבל בפיג'ו 2008, בגרסת 1.2 ליטר עם תיבה ידנית – 23.5% (וצריכת דלק ממוצעת של 15.6 ק"מ לליטר).
ה-C4 גרנד-פיקסו עם מנוע 1.2 ל' טורבו בנזין (130 כ"ס) ותיבה ידנית - גרסה שאינה מוצעת בישראל - היה הרכב הכי פחות חסכוני במדגם, עם צריכת דלק ממוצעת של 13.5 ק"מ לליטר (פער של 32.5% לעומת נתוני המעבדה). מנגד, המכונית החסכונית ביותר במדגם הייתה פיגו 208 דיזל, שהשיגה צריכת דלק של 21.3 ק"מ לליטר. במפתיע, שתי גרסאות ההספק – 100 כ"ס ו-120 כ"ס – השיגו בדיוק את אותה צריכת דלק (מה שמבטא פער של 25.5% בגרסת ה-100 כ"ס ו-36% בגרסת ה-120 כ"ס).
צריכת דלק – פיג'ו-סיטרואן מגלים את האמת
צילום: מנהל
מצורפת טבלה מוגדלת, מצד ימין למעלה
הפער בצריכת הדלק בין נתוני המעבדה לנתונים במבחן החדש לא מפתיעים, לפחות לא את מי שמעורה בתחום הרכב. הפער הזה, בין נתוני מעבדה למציאות, גרר לא מעט ביקורת לאורך השנים, ביקורת שגרמה לעדכון מבחני צריכת הדלק. אולם הנתונים האירופאים נותרו "אופטימיים" מדי (בניגוד לנתונים האמריקאים, שבתקן הנוכחי קרובים יותר למציאות). הצעד של PSA מעורר תקווה כי היצרנים החלו להפנים שנתונים טובים מדי בטבלאות צריכת הדלק יכולים לפעול כבומרנג. אנו מקווים כי יצרנים נוספים יצטרפו ל-PSA במאמץ לספק תמונה אמינה וקרובה יותר למציאות לגבי צריכת הדלק של הדגמים מתוצרתם, מבלי לחכות להתערבות הרגולטור שיגדיר תקנים חדשים.
אולם חשוב לזכור כי אין דבר כזה "צריכת דלק אמיתית" (ולכן גם הגרשיים בהם נעשה שימוש בהקשר הזה לאורך הכתבה). הבדלים במשקל הנוסעים, בטמפרטורה החיצונית, בעומס על הכביש ובכל אוסף הגורמים שמשפיעים על צריכת הדלק, יגרמו לקבלת תוצאות שונות אצל נהגים שונים במצבים שונים. ולכן גם אם הנתונים החדשים של PSA קרובים יותר למציאות, הם עדיין לא בדיוק צריכת הדלק שתקבלו גם אתם אם תקנו את הרכב.
צריכת דלק – פיג'ו-סיטרואן מגלים את האמת
צילום: מנהל