כמעט כמו עם המיני המקורית, גם בעידן החדש שלה, עוררה הופעת מיני קלאבמן (2007) מחלוקות. זה היה דגם ראשון (אחרי הלידה מחדש) עם חמש דלתות ועבור רבים הדלתות מוקמו במקומות הלא נכונים - דלת צד אחורית אחת ושתיים לתא המטען - ונפתחו לכיוונים הלא נכונים. הקלאבמן יצאה לדרכה המחודשת עם השם הלא נכון; שמה היה צריך להיות "טראוולר" או "קאונטרימן" (שנשמר לגרסת הפנאי), שהיו גרסאות הסטיישן המקוריות למיני של מוריס או אוסטין. הכינוי "קאלבמן" היה שייך דווקא לגרסה לא אהובה, כמעט יוקרתית למיני בשנות השבעים.
מיני קלאבמן S - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
אם לא די בכך, הקלאבמן נראתה כמו גרסת סטרץ' לימוזין למיני, כאילו טיפלו רק באורך ולא ברוחב או בגובה. אבל בניגוד לתחושה הכללית, ולמרות שלא הצליחה במכירות, הקלאבמן שרדה את מהלך הקטנת ההיצע במיני ואפילו שמרה על צמד הדלתות בתא המטען. ב–2015 הוצגה הקלאבמן השנייה - הפעם, הרבה יותר מקובלת ושגרתית במבנה ובמראה, וכזו שנושאת בתואר "המיני הגדולה ביותר שנוצרה אי פעם". האם זה תואר שיש להתגאות בו במותג שמכונה "מיני"?
במפגש ראשון מפתיע עד כמה הקלאבמן נראית ארוכה. החזית נראית כמעט כמו של מיני רגילה בגלל תשומת הלב לפרופורציות, אבל במבט מהצד האורך מפתיע. אלא שלטובה ולרעה העיצוב הרבה יותר בוגר ושלם מבעבר, ואם הקלאבמן היוצאת נראתה כמו קריקטורה הרי החדשה נראית יוקרתית. החלק האחורי עם שתי הדלתות מחליף את המופע הנוסטלגי שאפיין את הדגם היוצא, במכלול שנראה מכובד וגדול. לטובה יש לציין שמכונית זו נאה ונראית מתאימה בהרבה למיני בהשוואה לקאונטרימן המעט מגושמת.
מיני קלאבמן S - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
מיני זה קטן?
הקלאבמן החדשה מצטרפת למותג שונה מזה אליו נולד הדגם היוצא. מותג עם מכוניות גדולות, יוקרתיות ויקרות יותר. בניגוד למה שהיה בעשור הקודם, כיום יש למיני גרסת חמש דלתות עם בסיס גלגלים שהוארך מ–250 ס"מ ל–257. ועם נקודת מוצא כזו, הדרך הייתה קצרה לבסיס גלגלים ארוך המשתרע על 267 ס"מ. פער של 10 ס"מ דומה לזה שהיה בין המיני המקורית לסטיישן - אלא שהתוספת הזו יצאה מ–204 ס"מ והגיעה ל–214 ס"מ.
הפערים הפעם ביחס למיני משולשת הדלתות גדולים הרבה יותר, ולמעשה לקלאבמן החדשה יש ממדים של משפחתית–קומפקטית כדת וכדין. היא גם ארוכה משמעותית מהדגם הקודם - 425 ס"מ, תוספת של 27 ס"מ - ורחבה בהרבה: 180 ס"מ, עוד 12 ס"מ. גם ממד הגובה צמח, מגיע ל–144 ס"מ, תוספת של 3 ס"מ.
מיני קלאבמן S - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
בתא הנוסעים מככבת סביבת הנהג המוכרת של מיני עם אותה תאורת פנים צבעונית, שאפילו מקרינה את סמל המותג על הכביש בחניה. למרות הגידול בממדים נשמרת בתא הנוסעים האווירה האינטימית. התחושה בפנים היא שעל רקע המידות המחוונים והמולטימדיה נראים קטנים מדי. עם זאת הקלאבמן החדשה איכותית מאשר זו הקודמת ומשדרת יוקרה, מה שבא לביטוי למשל בפתחי האוורור הנאים.
אבל קצת קשה להיות גם קומפקטית שימושית מהשורה וגם מיני, והמושבים הנמוכים ממחישים זאת. תנוחת הנהיגה המתבקשת גבוהה ממה שמיני אוהבת, ולכן קשה לראות את מלוא המחוונים. המושבים עם ריפוד העור הסגלגל נראים נהדר - ובמחיר של 30,000 שקלים הם צריכים להיות - אך מיקום ידיות הכיוון (מרחק וזווית) אינו נוח. באופן מוזר חיישני הקרבה ההיקפיים היו עצבניים מדי בתגובות.
מיני קלאבמן S - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
מאחור יש מקום נאה לרגליים וסביר לראש למבוגרים במידותי. יש גם פיצול למיזוג עם פתחים נאים, אך תעלת הכוח (הכנה לכפולות ההנעה) אומרת ששלישי יתקשה לשבת במרכז.
דלתות תא המטען "קופצות עליך" עם הפתיחה וחושפות תא שרובו עמוק משפת הטעינה. אבל המידות טובות בהרבה מאשר בעבר.
כיף כמו מיני?
הקאלבמן התייצבה במהדורת קופרS עם מנוע ה–2.0 ליטר טורבו המוכר של מיני, וזה מייצר 192 כ"ס. כמו בדגמי ב.מ.וו המבוססים על אותה פלטפורמה, המנוע משודך - לראשונה במיני - לתיבת שמונה הילוכים.
מיני קלאבמן S - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
מבחינת ביצועים אין הפתעות. הקלאבמן אולי אינה קטנה או קלילה אבל היא מהירה כמו שעולה מהמפרט: 7.2 שניות ל–100 קמ"ש, 228 קמ"ש מרביים. היא אולי אינה תזזיתית או עצבנית כמו שהייתם מצפים מקופרS, אבל גם הפעולה החלקה של התיבה משפיעה על כך. במצב 'ספורט', המנוע קצת ווקאלי יותר, אבל איכשהו שומעים יותר צלילי פריקת לחץ ופחות גרגורים ופיצוצים (ואולי זה קשור למזג האוויר). צריכת הדלק נעה בין 13.5 ק"מ לליטר בשיוט ועד ל–10 ק"מ/ל' בנהיגה מאומצת.
פנייה ראשונה תגלה רכינה פחות מוכרת במיני ותחושה חדשה במיני של רכב גדול יותר. אלא שיחד עם זאת ברור שהקאלבמן נותרה מיני עם תגובה מיידית לשינוי הכיוון. זה אולי לא "קרטינג" - אבל זה נמרץ מספיק. במובן מסוים היא יוצרת תחושה שהיא בוגרת ומובנת מהמיני - פחות עצבנית ממנה ועדיין מגיבה היטב למשחקי המצערת וההגה. יש בה משהו יותר שלם ונוסך ביטחון מהמיני הרגילה.
מיני קלאבמן S - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
האצות מזחילה או עמידה יכולות לתפוס את הצמיגים הקדמיים לא מוכנים ולגרור ריצוד קל מנורית בקרת היציבות, ונראה גם שהבקרה מעט היסטרית מהרצוי. כשעולה המהירות והאספלט טוב, הקלאבמן מציעה לאוחז בהגה אחיזה טובה מאוד. מערך 'פרפורמנס קונטרול' מחקה דיפרנציאל מוגבל החלקה, ולא פעם מרסן את תת–ההיגוי המתפתח ביציאה מהפנייה עם הידוק נכון ולא עצבני מדי של הקו. למעשה גם נטיית המיני החדשה להתבלבל מעט בבלימה בכניסה לעיקול על משטחי אספלט לא אחידים, פחות בולטת כאן.
כיול המתלים עדיין קשוח, אך למרות חישוקי 18" המיני מציעה נוחות סבירה מחוץ לעיר. ועדיין פגמים גדולים, בייחוד בעיר, יטרידו את מנוחת המתלים. עם זאת, רעשי כביש, בייחוד על אספלט מחוספס או שיבושים, מפריעים יותר.
מיני קלאבמן S - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
לא מיני במחיר
השאלה האם הקלאבמן נותרה מיני, תוביל לתהייה מהו בדיוק המותג והאם הוא חייב להיות קטן. לטעמי אם היא נראית כמו מיני, יוצרת תחושה כמו מיני ונעה כמו מיני - ולעיתים אפילו טוב יותר - אז כנראה שהיא מיני. הקלאבמן גם מצליחה להביא את בשורת השימושיות למותג, גם אם לא ברמה של קומפקטית מהשורה.
אבל תג מחיר שמתחיל ב–215,000 שקלים, או 260,000 לקופר S - ו–290,000 שקלים(!) עבור מכונית המבחן - מוחק את החיוך מהפנים. מחיר זה מכניס את מיני עמוק לטריטוריה של ב.מ.וו - וחבל.
מיני קלאבמן S - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו