מבחן זה פורסם במגזין 375
לפני עשרים שנים הצטרפה רנו קנגו המקורית למהפכה המסחרית אותה החלה שנה קודם סיטרואן ברלינגו. שתי אלה הביאו לשוק מסחרית קטנה שתוכננה מראש להיות כזו, ועשו זאת עם מבנה שחלקו העליון התחיל בשמשה הקדמית - פתרון עדיף בהרבה על ארגז מכוער באחוריה של סופרמיני. רנו הציגה דור שני לקנגו, גדול בהרבה מהמקורי, וב–2007 הוצג הדור השני שאשתקד עבר מקצה שיפורים שני. במהלך השנים התווספו למסחריות האלה עוד גרסאות בגדלים שונים.
שינוי חשוב היה עם הצגת גרסת 1.2 ליטר מוגדשת עם תיבה דו–מצמדית שהחליפה את ה–1.6 האוטומטית. בנוסף, הצטרפה למבחר גרסת שבעה מקומות; סיטאן, קנגו עם סמל מרצדס, הקדים את המקור של רנו ופנה לתחום המוניות עם יתרון של נגישות לנכים. גרסה מוארכת זו, שהוצגה ב–2013, כללה הארכה משמעותית מאוד של 38 ס"מ בבסיס הגלגלים, שגדל ל–308 ס"מ (ארוך מזה של מרצדס S), ואותה תוספת למרכב שהתארך ל–467 ס"מ. הרוחב והגובה נותרו ללא שינוי.
רנו קנגו - מבחן דרכים (1.5 ל', דיזל, ידני, 7 מושבים)
צילום: מנהל
המפגש הראשון משעשע, כאילו משהו התחכם ומתח את הקנגו לגרסת לימוזינה. הקנגו נראית שונה מכיוון שהיא הוארכה מהקורה השנייה והלאה, ומכיוון ששאר הממדים לא השתנו הפרופורציות נראות מעט מוזרות. ועדין השינוי אינו נראה כמו תוספת שלאחר מעשה. גם הגימור החיצוני שונה. לגרסה זו, שהינה מהודרת יותר, פגושים בצבע המרכב וידיות ומגיני פגוש כסופים.
התוספת
נתחיל מהסוף של הרכב, שם השינוי המהותי. תוספת האורך מורגשת עם מרווח ענק לרגלי היושבים במרכז, ומקום נאות בשורה השלישית. הילדים אהבו את המושבים האחוריים והמרחב שם טוב מאשר ברוב המיניוואנים הקומפקטיים. אפילו הכניסה אינה קשה: ניתן לעשות זאת גם מהדלתות האחוריות מכיוון שהרווח בין המושבים גדול או מדלתות הצד. הישיבה נמוכה, אך המרחב לראש מצוין וסביר לרגליים. המושבים מקוריים ועשויים היטב ובניגוד לגרסאות דומות של מתחרים, הם מתכוונים ומתקפלים בשתי דרגות. קיפול מלא אינו מעלים אותם לתוך הרצפה אבל מותיר הרבה מקום למטען. חבל שידית קיפול המושב הימני אינה ממוקמת במרכז אלא צמודה לדופן ימין אבל מסתדרים. ידיות אחיזה בתקרה אין, אבל בכל השורות תאי אחסון בדופן. רנו לא ויתרה על כיסוי תא מטען גמיש שמתפרק לשניים; הרכבתו קצת מסורבלת אבל הוא יתאים לשפע אפשרויות הסידור.
רנו קנגו - מבחן דרכים (1.5 ל', דיזל, ידני, 7 מושבים)
צילום: מנהל
ומלפנים? הפנים מהודר מאשר בקנגו רגיל, אבל אינו ברמה של מכונית נוסעים. תנוחת הנהיגה אינה מושלמת כי ההגה שמתכוון רק לגובה קרוב ואופקי מדי. סביבת הנהג המוכרת שודרגה, ובגרסה זו חלקה המרכזי עוטה שחור פסנתר נאה. מערכת השמע המקורית נראית כמו התקנה מקומית, הפקדים הקטנים מקשים וגם התפעול מאחורי ההגה אינו נוח. צג מחשב הדרך מיושן ודורש בחירה בין הצגת נתונים לשעה וטמפרטורה. באופן מוזר קשה להבהב באור גבוה מבלי לעבור להפעלה רציפה וגם סגירת דלתות הצד לא קלה.
רמת האבזור טובה ביחס לכלי כזה וכוללת חיישני אורות וחניה, דימום/התנעה, בקרת שיוט ומניעת דרדור וריפוד נאה יותר למושבים. ועדיין היינו שמחיר אם חלקים מסוימים, בייחוד מאחור, היו מקבלים דיפון עשיר יותר.
רנו קנגו - מבחן דרכים (1.5 ל', דיזל, ידני, 7 מושבים)
צילום: מנהל
נוסעים
מנוע ה–1.5 ל' דיזל המוכר של רנו מייצר כאן 110 כ"ס ומשודך לתיבה ידנית עם 6 הילוכים (90 כ"ס ו–5 הילוכים בקנגו רגיל). הבורר נוח למעט השילוב לשישי. המנוע אינו חובב סל"ד גבוה אבל מסוגל להגיע לשם אם תרצו (למרות שאין צורך) - ובעיקר: זמינות הכוח טובה מאזור 1500 סל"ד והקנגו מעדיף לרכב על גלי המומנט ולצבור מהירות בעקביות, אבל לא מתלהב מעקיפות ואינו מייצר האצות הביניים בזריזות הנחוצה. מצד שני רוב הזמן הוא אינו מתאמץ.
מרגע ההתנעה ברור שמדובר בלוגם סולר והגרגור יישמע לרוב בעיר ובהאצות. בשיוט רגוע הוא נעלם ולרוב אינו מציק, מה גם שהוא מתערבב עם רעשי הכביש, המתלים והרוח. מתג חיסכון מקהה את תגובות המנוע, אבל גם בלעדיו צריכת הדלק הייתה טובה ביחס למסלול - 14.9 ק"מ/ל'.
רנו קנגו - מבחן דרכים (1.5 ל', דיזל, ידני, 7 מושבים)
צילום: מנהל
נוחות הנסיעה נאותה בהשוואה למסחריות דומות אחרות, גם אם לעיתים שיבושים גדולים מורגשים מדי. על כביש גלי מורגש נדנוד מרכב אבל רק במקרים קיצוניים זה מגיע להפרעה אמיתית. מכיוון שמאחורי ההגה הוא קנגו רגיל, חשוב לזכור בתמרונים עירוניים כי מדובר ברכב עם בסיס גלגלים ארוך משמעותית.
גם ההתנהגות הולמת. הקנגו מרגיש יציב גם במהירויות כביש 6 ובעיקולים מרחיב קו באופן מורגש אך לא מוגזם. לקנגו לא רק קוסמטיקת פנאי אלא גם מתג שמעביר את מערכת ההנעה לניהוג שמתאים למשטחים עם אחיזה נמוכה, כנראה בגלל שזה רכב עבודה באתרי סקי.
מעניין
הקנגו מציע אפשרות מעניינת לרכב לא קטן לשבעה. למגזר העמל הוא יאפשר שילוב בין הובלת עובדים בבוקר ומטען בצהריים - וב–145,000 שקלים מחירו נמוך מרוב המתחרים הישירים. הוא גם אלטרנטיבה מעניינת למשפחות שמחפשות רכב מרווח מהרגיל לשבעה במחיר סביר. כאן יכולה להיות לו תחרות מדאצ'יה שמציעה את הלודג'י הקטן יותר עם אותו מנוע ב–114,000 שקלים.
רנו קנגו - מבחן דרכים (1.5 ל', דיזל, ידני, 7 מושבים)
צילום: מנהל