רכבי הפנאי כובשים את אירופה. במגמה שמורגשת היטב גם אצלנו בישראל, השוק האירופאי נוטש את רכבי ההאצ'בק והסדאן המסורתיים, לטובת רכבי פנאי - SUV וקרוסאובר למיניהם. ה"אוטומוטיב ניוז" מצא כי אחד מכל ארבעה כלי רכב שנמכרו באירופה בשנת 2016, היה רכב פנאי - שיא בנתח השוק לקטגוריה הצעירה.
הנתונים, שמתבססים על גוף המחקר ג'ייטו דיינמיקס (Jato Dynamics) המייעץ לתעשיית הרכב, מראים כי בתוך שנה אחת בלבד צמח נתח השוק של רכבי הפנאי והקרוסאוברים למיניהם בארבעה אחוזים, מ-21% בשנת 2015 ל-25% ב-2016. בסך הכל עמדו מכירות כלי רכב אלו על קרוב ל-3.8 מיליון יחידות מתוך שוק של 15 מיליון.
רכבי הפנאי כבשו את אירופה
צילום: מנהל
מכירות רכבי הפנאי הקומפקטיים, דוגמת קיה ספורטאז' ופיג'ו 3008, עלו ב-2016 ב-21%, זאת לעומת עלייה של 6.5% בלבד בכלל השוק. מכירות רכבי פנאי קטנים, דוגמת מאזדה CX-3 וניסאן ג'וק, עלו ב-20%. שתי קטגוריות אלו מחזיקות לבדן ב-18% משוק הרכב האירופאי, עם כ-2.7 מיליון יחידות.
העלייה במכירות רכבי פנאי מגיעה על חשבון הקטגוריות המסורתיות - דוגמת משפחתיות קומפקטיות וסופרמיני. גם קטגוריית המיניוואן הקומפקטי הצעירה יחסית סובלת, אך באוטומוטיב ניוז מעריכים שזו עשויה להתאושש עם השקת דגמים חדשים. עדות לכך נמצאת בקטגוריה מעליה, המיניוואן הגדול, שם השקת פורד S-מקס וגאלאקסי החדשים (שלא משווקים בישראל) הובילה לזינוק של 33% במכירות.