חברת א.ד.י, העוסקת בתחום יבוא, שיווק והתקנה של מגוון מוצרים ומערכות לרכב, החלה בשיווק מערכת בטיחות מתקדמת של 'מובון' – MOVON – הקוריאנית. מדובר במערכת אשר לפי היבואן אמורה להתחרות במערכת המוכרת של מובילאיי ששולטת בשוק המקומי.
מובון הינו תאגיד קוריאני שהוקם ב-1998, אשר מתמחה בפעולות מבחן, תקינה ואשרור למערכות מובייל, כמו גם בייצור בתחומי מובייל ותקשורת בלוטות' (שחלקם קשורים לרכב) ואפילו במשחקי און-ליין. הוא פיתח את מערכת ההתרעה בהשקעה של 30 מליון דולרים, וערך התאמות לשוק המקומי.
המערכת הנוכחית של מובון מזכירה את זו הבסיסית שהוצעה על ידי מובילאיי לפני מספר שנים. היא מבוססת מצלמה ויכולה להתריע על קרבה לרכב מלפנים, והתרעה על סטייה מהנתיב אם הנהג לא אותת לכיוון הסטייה. המצלמה משמשת גם כמצלמת דרך, כשפרטי הצילום נשמרים על כרטיס זיכרון. תוך חודשים ספורים מתכוונים בא.ד.י להתחיל בשיווק גרסה מתקדמת יותר של המערכת, אשר תכלול גם זיהוי תמרורים והולכי רגל, כמו גם מצלמה אחורית לזיהוי קרבה. כאשר המערכת תזהה שרכב מאחור קרוב מדי, היא תדליק עצמאית את תאורת הבלימה (וגם תתריע לנהג ברכב בו היא מותקנת).
שחקן חדש בבטיחות - מובון
צילום: מנהל

מכירות ומחירים
בא.ד.י צופים למכור כ-40,000 מערכות השנה בשוק המקומי (כ-15% מכלל השוק), הן כהתקנה אצל היבואנים במכוניות חדשות והן ללקוחות פרטיים שעשויים ליהנות מהטבות בעלויות הביטוח. יהיו להם כחמישים תחנות התקנה ובשלב ראשון הם יכוונו דווקא לתחום המשאיות (בו הפכו מערכות כאלה חובה לכלים מ-2012 ומעלה) וכבר הצהירו על שיתוף פעולה עם דאף.
א.ד.י, הפעילה בשוק יותר מ-30 שנים, היא מתקין מורשה של מספר יבואני רכב ומותגים גדולים בהם קראסו (רנו-ניסן-דאצ'יה), UMI (ג'נרל מוטורס ואיסוזו), טלקר (קיה וסאנגיונג) וסמל"ת (במכוניות סובארו). עבור יבואנים אלה הם התקינו בעבר וימשיכו גם בעתיד להתקין מערכות של מובילאיי. השאיפה שלהם היא שיבואן הרכב יציע ללקוח אפשרות לבחור בין המערכת שלהם לזו של מובילאיי. המערכת של מובון עולה 2500 שקלים בעוד המחיר הרשמי של מערכת המובילאיי, שכרגע מציעה יכולות עדיפות, הוא 4000 שקלים (אם כי בפועל המחיר זול יותר משמעותית). מבחינת דירוג משרד התחבורה מדובר בציון של 4 מול 6.

כדאי לציין שבעוד מערכות עם רכיבים של מובילאיי מותקנות כציוד מקורי (OEM) אצל שפע יצרני מכוניות פרטיות במערב, מובון היא ספק OEM למערכות כאלו רק עבור אוטובוסים של טאטא שמיוצרים בקוריאה, ונמצאים במשא ומתן לשיתוף פעולה עם מספר יצרני רכב סינים עצמאיים. אולי בגלל זה הקוריאנים שמחים לחדור לשוק המקומי. "ישראל היא שוק מאוד חשוב למערכות כאלה. בגלל ההצלחה הגדולה של מובילאיי היא מייצגת היטב את התחום" הם אומרים.
שחקן חדש בבטיחות - מובון
צילום: מנהל