קטגוריית התת-משפחתיות, הידועות גם כ"משפחתיות קטנות" או פשוט כסופרמיני סדאן - עם תא מטען גדול ובולט - חבות את ההצלחה שלהן בישראל לחברות הליסינג. בניגוד לאירופה שם הן כמעט ולא קיימות, בישראל הצלחתן בשוק המוסדי הובילה לביסוסן כאלטרנטיבה לא רק למקבלי רכב צמוד ש"לא מגיעה" להם משפחתית קומפקטית גדולה יותר, אלא גם משפחות צעירות בשוק הפרטי, שמחפשות משהו מעט גדול מסופרמיני רגילה.
- המדריכים הקודמים: מכוניות מיני | רכבי 7 נוסעים
הצלחת הקטגוריה הובילה לכך שבישראל מוצע מבחר נאה של מכוניות סדאן קטנות, עם עיצוב משפחתי שהישראלים אוהבים, אך במחיר נוח יחסית למשפחתיות המסורתיות. קיבצנו עבורכם את המבחר המקומי למדריך התת-משפחתיות המלא, ובחרנו גם הפעם בגרסאות הזולות ביותר בנמצא (עם תיבה אוטומטית). שימו לב כי מקצת המכוניות מוצעות בגרסה ידנית מוזלת, אחרות מציעות גם דגמים מהודרים ו-או חזקים יותר.
כיאה למותג המכוניות הזולות של רנו, דאצ'יה לוגאן היא הזולה ביותר כאן, למרות שאינה הקטנה ביותר או מהפחות מצוידות. איפה בכל זאת נחסך? תיבת ההילוכים היא רובוטית עם מצמד בודד שאינה חלקה כמו תיבה פלנטרית, רציפה או דו-מצמדית - במיוחד בנהיגת פקקים ובעיר - ואיכות תא הנוסעים רחוקה מלהרשים. גם באבזור הבטיחות ורמת הבטיחות על-פי Euro NCAP יש מקום לשיפור, במיוחד בציון ההגנה על מבוגרים, שהוא נמוך במיוחד.
- מחיר התחלתי: 80,000
- שנת השקה: 2012
- מנוע: 0.9 ליטר טורבו, 90 כ"ס
- תיבה: רובוטית חד-מצמדית 6 הילוכים
- תצרוכת דלק ממוצעת בתנאי מעבדה: 20 ק"מ לליטר
- בטיחות: 4 כריות אוויר | 3 כוכבים ב-Euro NCAP
- אורך - 435 | רוחב - 173 | גובה - 152 | בסיס גלגלים - 263 (ס"מ)
- אבזור עיקרי: מערכת מולטימדיה עם ניווט וחיבורי AUX ,USB ובלוטות', בקרת שיוט, חיישני נסיעה לאחור
למשפחה הקטנה: מדריך תת-משפחתיות
צילום: מנהל
יונדאי i25 אקסנט
למרות גילה והעובדה שהמחליפה הוצגה מוקדם יותר החודש, האקסנט היא מעמודי התווך של הקטגוריה, עם מכירות גבוהות בין היתר תודות לקשר ההדוק בין כלמוביל לציי הרכב. האקסנט אינה מצטיינת באף מובן - ובפרט מערכת ההנעה המיושנת - ואיכות הנסיעה בה מסגירה את גילה, מה שלא בא לידי ביטוי בתג-מחיר גבוה יחסית. מנגד, היא גם לא נכשלת כמעט בשום דבר.
- מחיר התחלתי: 115,000
- שנת השקה: 2010
- מנוע: 1.4 ליטר, 100 כ"ס
- תיבה: אוטומטית רציפה
- תצרוכת דלק ממוצעת בתנאי מעבדה: 15.6 ק"מ לליטר
- בטיחות: 6 כריות אוויר, מובילאיי | לא נבחנה ב-Euro NCAP
- אורך - 437 | רוחב - 170 | גובה - 146 | בסיס גלגלים - 257 (ס"מ)
- אבזור עיקרי: מערכת מולטימדיה עם ניווט וחיבורי AUX ,USB ובלוטות', מצלמת נסיעה לאחור
למשפחה הקטנה: מדריך תת-משפחתיות
צילום: מנהל
מאזדה 2 דמיו
גרסת הסדאן של מאזדה 2, עברה עדכון דומה לדגם ההאצ'בק - במיוחד בסעיפי האבזור והאיכות ששופרו פלאים ביחס לדור היוצא. מנגד, הדמיו מקנה תחושה צפופה יחסית ונוחות הנסיעה העירונית אינה מהמצטיינות. לזכותה מפרט בטיחות מרשים, כולל מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות.
- מחיר התחלתי: 111,000
- שנת השקה: 2014
- מנוע: 1.5 ליטר, 111 כ"ס
- תיבה: אוטומטית 6 הילוכים
- תצרוכת דלק ממוצעת בתנאי מעבדה: 17.5 ק"מ לליטר
- בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב | 4 כוכבים ב-Euro NCAP
- אורך - 432 | רוחב - 169.5 | גובה - 147 | בסיס גלגלים - 257 (ס"מ)
- אבזור עיקרי: חיישני אורות וגשם, ערכת מולטימדיה עם חיבורי AUX ,USB ובלוטות', מצלמת נסיעה לאחור, הנעה ללא מפתח, בקרת שיוט, בקרת אקלים
למשפחה הקטנה: מדריך תת-משפחתיות
צילום: מנהל
האטראז' היא סוג של עוף מוזר בישראל, שכן למעשה מדובר במכונית סדאן המבוססת על מכונית מיני - או לפחות כזו שקרובה יחסית בגודלה לרכבי המיני (ספייס סטאר). האטראז' אמנם מציעה את מרכב סדאן מתאים ומראה מכובד, אבל היא קטנה ביחס לאחרות כאן, חלשה וגסה יחסית (בעיקר בידוד רעשי מנוע, רוח וכביש). מנגד, היא זולה יחסית ומצוידת היטב.
- מחיר התחלתי: 94,000
- שנת השקה: 2013
- מנוע: 1.2 ליטר, 80 כ"ס
- תיבה: אוטומטית רציפה
- תצרוכת דלק ממוצעת בתנאי מעבדה: 20.4 ק"מ לליטר
- בטיחות: 6 כריות אוויר, מובילאיי | 4 כוכבים ב-Euro NCAP
- אורך - 424.5 | רוחב - 167 | גובה - 151.5 | בסיס גלגלים - 255 (ס"מ)
- אבזור עיקרי: חיישני אורות וגשם, בקרת שיוט, הנעה ללא מפתח, בקרת אקלים, מולטימדיה עם ניווט וחיבורי AUX ,USB ובלוטות', מצלמת נסיעה לאחור
למשפחה הקטנה: מדריך תת-משפחתיות
צילום: מנהל
סיאט טולדו
האחות התאומה של סקודה ראפיד אימצה שם של משפחתית קומפקטית (ומאוחר יותר מיניוואן-סדאן מוזר). הטולדו מציעה מראה מודרני-שמרני בחוץ ובפנים, איכות מכובדת (אך לא ברמה המקובלת בקונצרן פולקסווגן) ומנוע טורבו חזק מהמקובל. היא גם מרווחת למדי.
- מחיר התחלתי: 118,000
- שנת השקה: 2012
- מנוע: 1.4 ליטר טורבו, 125 כ"ס
- תיבה: רובוטית דו-מצמדית 7 הילוכים
- תצרוכת דלק ממוצעת בתנאי מעבדה: 20.8 ק"מ לליטר
- בטיחות: 6 כריות אוויר, מובילאיי, התרעת הירדמות נהג | 5 כוכבים ב-Euro NCAP
- אורך - 448 | רוחב - 171 | גובה - 146 | בסיס גלגלים - 260 (ס"מ)
- אבזור עיקרי: בקרת אקלים, מערכת מולטימדיה עם חיבורי AUX ,USB ובלוטות', בקרת שיוט
למשפחה הקטנה: מדריך תת-משפחתיות
צילום: מנהל
סקודה ראפיד
כמעט זהה לטולדו, במיוחד כאשר מצוידת במנוע ה-1.4 האופציונלי. בהתאם, הראפיד מרווחת ובעלת איכות מכובדת, ולמרות שמנוע ה-1.2 לא חריג בכוחו, הוא לפחות גמיש למדי. שימו לב כי גרסת הבסיס, שאמנם לא יקרה, אינה מהמצוידות בקטגוריה, וכי לקראת סוף השנה תגיע מתיחת פנים שתכלול, בין היתר, מנוע 1.0 ליטר טורבו חדש במקום ה-1.2 הוותיק.
- מחיר התחלתי: 110,000
- שנת השקה: 2012
- מנוע: 1.2 ליטר טורבו, 90 כ"ס
- תיבה: רובוטית דו-מצמדית 7 הילוכים
- תצרוכת דלק ממוצעת בתנאי מעבדה: 21.7 ק"מ לליטר
- בטיחות: 6 כריות אוויר, מובילאיי | 5 כוכבים ב-Euro NCAP
- אורך - 448 | רוחב - 171 | גובה - 146 | בסיס גלגלים - 260 (ס"מ)
- אבזור עיקרי: מערכת מולטימדיה עם חיבורי AUX ,USB ובלוטות'
למשפחה הקטנה: מדריך תת-משפחתיות
צילום: מנהל
פיאט טיפו
אחרי שנים ארוכות של היעדרות, פיאט חזרה לפלח המשפחתיות עם הטיפו, והעניקה לה מחיר ששם אותה בתחרות ישירה מול קטגורית המשפחתיות הקטנות. למרות מחירה הנמוך, היא מציעה מרחב פנים נאה ואבזור טוב (אם כי לא בתחום אבזור הבטיחות), ועיצובה המודרני נאה לעין. מנגד, בגרסה האוטומטית היא מצוידת במנוע חלש, גס ורועש יחסית (לגרסה הידנית מנוע עדיף).
- מחיר התחלתי: 100,000
- שנת השקה: 2015
- מנוע: 1.6 ליטר 110 כ"ס
- תיבה: אוטומטית 6 הילוכים
- תצרוכת דלק ממוצעת בתנאי מעבדה: 17.5 ק"מ לליטר
- בטיחות: 6 כריות אוויר, מובילאיי | 3 כוכבים ב-Euro NCAP
- אורך - 453 | רוחב - 179 | גובה - 150 | בסיס גלגלים - 264 (ס"מ)
- אבזור עיקרי: מערכת מולטימדיה AUX ,USB ובלוטות', בקרת שיוט
למשפחה הקטנה: מדריך תת-משפחתיות
צילום: מנהל
פיג'ו 301
הסדאן הקטנה של קונצרן PSA, היא אחות תאומה לסיטרואן C-אליזה (ששיווקה בישראל הופסק). ה-301 עברה מתיחת פנים שמקנה לה מראה מעט מודרני-מערבי מבעבר, אך זו תגיע לישראל רק לקראת אמצע השנה. ה-301 נותרה עם מנוע ה-1.6 הוותיק - שלפחות על-פי נתוני היצרנית אינו מהחסכוניים - ועם ארבע כריות אוויר בלבד, לצד ציון מאכזב ב-Euro NCAP. מנגד, היא מציעה רמת נוחות טובה מהמקובל ומרחב פנים מכובד.
- מחיר התחלתי: 105,000
- שנת השקה: 2012
- מנוע: 1.6 ליטר, 115 כ"ס
- תיבה: אוטומטית 6 הילוכים
- תצרוכת דלק ממוצעת בתנאי מעבדה: 14.7 ק"מ לליטר
- בטיחות: 4 כריות אוויר | 3 כוכבים ב-Euro NCAP
- אורך - 444.5 | רוחב - 175 | גובה - 147 | בסיס גלגלים - 265 (ס"מ)
- אבזור עיקרי: מערכת מולטימדיה עם חיבורי AUX ,USB ובלוטות', בקרת שיוט
למשפחה הקטנה: מדריך תת-משפחתיות
צילום: מנהל
קיה ריו
רגע לפני שמוצגת מחליפה (גרסת ההאצ'בק כבר נחשפה בעולם), הריו סדאן אינה מהמודרניות בשוק - כפי שבא לידי ביטוי בתיבת ארבעה הילוכים מיושנת ובאבזור דל יחסית. הניהוג סביר בלבד, אך הנוחות והמרווח מעל לממוצע.
- מחיר התחלתי: 114,000
- שנת השקה: 2011
- מנוע: 1.4 ליטר, 109 כ"ס
- תיבה: אוטומטית 4 הילוכים
- תצרוכת דלק ממוצעת בתנאי מעבדה: 15.4 ק"מ לליטר
- בטיחות: 6 כריות אוויר, מובילאיי | 5 כוכבים ב-Euro NCAP
- אורך - 436.5 | רוחב - 172 | גובה - 145.5 | בסיס גלגלים - 257 (ס"מ)
- אבזור עיקרי: רדיו-דיסק עם חיבורי USB ו-AUX
למשפחה הקטנה: מדריך תת-משפחתיות
צילום: מנהל
שברולט סוניק
הוותיקה במדריך, ועם נוסחה דומה לזו של קיה ריו. לסוניק עיצוב שגורם לה להיראות גדולה (למרות הממדים הממוצעים), והאבזור אינו נדיב. מנגד, היא מרווחת ובעלת איכות מספקת. מנוע ה-1.4 הוותיק מציע כוח מספק על הנייר, אך אינו מהשקטים ומתיחת פנים הוצגה (עוד במרץ 2016).
- מחיר התחלתי: 114,000
- שנת השקה: 2010
- מנוע: 1.4 ליטר 101 כ"ס
- תיבה: אוטומטית 6 הילוכים
- תצרוכת דלק ממוצעת בתנאי מעבדה: 15.6 ק"מ לליטר
- בטיחות: 6 כריות אוויר, מובילאיי | 5 כוכבים ב-Euro NCAP
- אורך - 440 | רוחב - 173.5 | גובה - 144 | בסיס גלגלים - 252.5 (ס"מ)
- אבזור עיקרי: רדיו-דיסק עם חיבורי USB ו-AUX, בקרת שיוט
למשפחה הקטנה: מדריך תת-משפחתיות
צילום: מנהל