לפני ארבע שנים הכריזה סיטרואן על יציאה לדרך חדשה עם הקקטוס המאוד מקורי. "רכב זה" הם אמרו אז "הוא המגדלור שלנו". והכיוון הפך ברור יותר כאשר בסוף 2016 הוצגה ה-C3 החדשה, ושנה אחרי ה-C3 איירקרוס. כעת סיטרואן זימנה אותנו לפארק סנט קלו בפרברי פאריז, להשקת סיטרואן C5 איירקרוס, עימו היא עושה צעד נוסף במתקפת הפנאי ובתהליך ההתחדשות.

לכבוד אירוע החשיפה, נבנה מאהל על הגבעה והגיעה צמרת המותג, כולל לינדה ג'קסון, המנכ"לית הכריזמטית שלו. "סיטרואן בנתה את עצמה מחדש בארבע השנים האחרונות" היא מכריזה, "וב-2017 הגענו לשיא מכירות בשש השנים האחרונות. ב-2018 אנחנו ממשיכים לגדול".
 
קודם כל בסין
השקה? הרי הרכב כבר נחשף אשתקד בסין ומיוצר ומשווק שם מספר חודשים. סיטרואן בחרה להשיק באירופה את ה-C3 איירקרוס, ובתזמון דומה את האח הגדול בסין. הרעיון היה לסייע למותג ולרשת להתמקד במוצר אחד, כאשר כל שוק מקבל את מה שדחוף לו. ובסין כידוע אוהבים את המכוניות גדולות יותר.

סיטרואן C5 איירקרוס מפגש ראשון


ה-C5 איירקרוס, שיגיע ל-92 שווקים ברחבי העולם, הוא הגלובאלי במתקפת החידושים ומדגים את הראייה העולמית יותר של סיטרואן החדשה. שנה אחרי חשיפתו בסין, מגיעים לפאריז אבות הטיפוס שנבנו במפעל הצרפתי ברן והקרבה ברורה.

"אני לא רוצה אסטרטגיה בה יש מכונית שונה לסין ולאירופה, גם אם ברור שנתבלן כל מכונית בהתאם לטעם השוק", אומרת ג'קסון. "השינוי העיקרי הוא החלפת המושב האחורי בכזה שמפוצל לשלושה מושבים, שיכולים לנוע 15 ס"מ למרחק ועם משענת ניתנת לכיוון", מסביר סבייה פיג'ו, האחראי לאסטרטגית הדגמים. "באירופה אנחנו נתפסים כמותג שמתמחה במיניוואנים והלקוח מצפה מאיתנו למודולאריות כזו". בסיטרואן טוענים לתא המטען הגדול בקטגוריה עם 580 ל' והזזת המושבים תאפשר להגדילו ל-780 ל'.  פייר מונפרנה, האחראי לפיתוח הדגמים, מבטיח שאפילו ההבדל בכיול המתלים בין סין לאירופה אינו גדול ודומה לשינויים בין גרסאות עם מנועים אחרים.

סיטרואן C5 איירקרוס מפגש ראשון


מפגש  
תחת קרני שמש חמות, ניצבים אבות הטיפוס של הרכב שנראה בולט, מרשים וגדול ביחס לקטגוריה (עם בסיס גלגלים של 273 ס"מ, חמישה יותר מב-3008, הוא באמת מהגדולים). הקשר ל-C3 איירקרוס ברור אבל כך גם ההבדל. "ל-C3 איירקרוס מראה יותר שמח, צעיר ונשי", מסביר האחראי על העיצוב בסיטרואן אלכסנדר מלוואל, "הוא נראה יותר כ'קריקטורה'. כאן רצינו לייצר מראה יותר אלגנטי, חסון ויוקרתי. יש פחות גרפיות צבעונית, אבל קו כרום בולט מקיף את השמשות, החישוקים גדולים ובולטים ופתחי המפלט מודגשים". ולמרות שהוא פחות מעוטר, גם כאן ניתן לקבל צבע שונה לגג (שחור, לבן או אדום) וטבעות קישוט צבעוניות.

כניסה פנימה מגלה רכב שמדבר בשפת סיטרואן החדשה, עם קווים אופקיים לסביבת הנהג, מסך מולטימדיה רחב ושפע פתחי אוורור (הם נראים רבים אבל בעצם כל זוג מחובר). כל זה מקבל תרגום איכותי ואלגנטי מזה שראינו ב-C3 איירקרוס. זו אולי לא המילה האחרונה באיכות הפלסטיקה, אבל החומרים נעימים יותר, התחושה בוגרת וחסונה יותר וממושב הנהג הוא מרגיש גדול. והוא כזה גם מאחור וגם בתא המטען השימושי.

סיטרואן C5 איירקרוס מפגש ראשון


בתא הנוסעים קל לזהות חלקים שפגשנו ב-3008, אם בבורר ההילוכים, בורר מצבי השטח, לחצן הספורט (שגם כאן דורש לחיצה ארוכה) ואם באופן החלפת התצוגה במחוונים המוקרנים. וכמובן שהוא יוצע עם השפע הצרפתי המקובל של מערכות בטיחות מתקדמות (בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה ושמירה על מרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור אקטיבי לשטח מת ועוד).
 
טעימה
בסיטרואן אפשרו טעימה קצרה מהרכב בדרכי הפארק בייחוד כדי להדגים את הנוחות. ואם לרוב אנחנו מתלוננים על זמן הנהיגה בהשקות, הפעם זה באמת היה קצרצר. קילומטרים ספורים. הכלים הם עדיין אבות טיפוס ואפילו מנוע ה-1.6 טורבו שבהם הוא מגרסת ה-165 כ"ס - ולא ממהדורת ה-180 כ"ס שתוצע באירופה.

הכוונה היא בעיקר שנתרשם מתפיסת "הנוחות המתקדמת", שמגיעה לכאן אחרי הבכורה בקקטוס המחודש. התחושה הראשונית היא שהמושב הרחב מעט רך מדי ("תראה שבנסיעה ארוכה הוא ישמור אותך רענן", טוענים ביצרנית). לא פחות חשובים לתפיסה הם בולמי הזעזועים הייחודיים, עם מה שמכונה "כריות הידראוליות". יחד עם המושבים הם גורמים לסיטרואן להבטיח שזהו רכב הפנאי הנוח בקטגוריה. על דרכי הפארק המשובשות התחושה שכיול המתלים רך אם כי פחות מבקקטוס, ושהרכב אכן נוח למדי. עם זאת נשמעו מדי פעם רעשי מתלה.

סיטרואן C5 איירקרוס מפגש ראשון


כרגע מדברים בסיטרואן על שני מנועי בנזין: 1.2 ל' 130 כ"ס עם תיבה ידנית, ו-1.6 ל' 180 כ"ס עם תיבת שמונה הילוכים אוטומטית (שכנראה תגיע בהמשך גם לגרסת ה-130 כ"ס). כן יוצעו צמד לוגמי סולר:  1.5 ל' 130 כ"ס ו-2.0 ל', 180 כ"ס עם אפשרות אוטומטית. ב-2019 זה יהיה רכב ראשון של סיטרואן עם מערך היברידי נטען ויותר מ-200 כ"ס. אלינו הוא יגיע כנראה בתחילת 2019.