עם השקתה של וולוו S60 החדשה, משלימה וולוו פרק חשוב במסע התחייה מחדש אליו יצאה ב-2014, עם השקת XC90 הנוכחי. המסע הזה כלל את ייצורה של רצפה מודולרית כל-חדשה, SPA, הצגתם של שלושה דגמים של רכבי פנאי, מכונית סלון וכעת משפחתית גדולה. מהלך זה נעשה לאחר שהשליטה בוולוו עברה מפורד לחברת ג'ילי הסינית (2010), ובמסגרתו שונה מיצובה של החברה השבדית באמצעות עיצוב חיצוני שונה ובולט, מערך מנועים חדש, ותכנון שונה לסביבת הנהג. ההצלחה לא איחרה לבוא, והיצרן השבדי רשם עלייה רציפה ומשמעותית במכירות מאז 2014.

ה-S60 היא דגם אחרון המושק על פלטפורמה SPA הנוכחית – וגם אחרונה עם מנועי בנזין רגילים; בעתיד הקרוב, אומר רגנר קרונה, מנהל המוצר, תעבור וולוו לחטיבות הנעה המבוססות על מערך היברידי מתון.​

הדגם החדש מביא עימו חידושים שהם מעבר למה שיש במכונית עצמה. זו וולוו ראשונה המיוצרת בארצות הברית, ובמפעל החדש בדרום קרוליינה ייבנה גם XC90 הבא; זו גם וולוו ראשונה מזה שנים שמוצגת ללא מנוע דיזל; ו-S60 היא ראשונה עם כינוי חדש, "Polestar Engineered" (בתרגום חופשי "תכנון פולסטאר") – חטיבת הספורט המחושמלת של וולוו.

וולוו S60 - מבחן דרכים (השקה)

 
"רצינו ליצור כאן גרסה עם ה'טוויסט' של פולסטאר ולשלב בה את המומחיות שלהם" מסביר קרונה. מדובר בגרסה שרירית אך מיוחדת ל-T8, הממוצבת מעל R דיזיין – כזו שנראית רעה במובן הטוב, כיול המתלים מוקשח, חזקה בהספק אך לא בהכרח מאוד ספורטיבית. לפי קרונה מדובר בגרסאות שיוצגו רק בדגמי סדרה 60 – סדאן, סטיישן ורכב הפנאי XC.
 
מפגשים  
גם המפגש בפועל עם S60 החדשה בטיילת של מוניקה ביץ' הפגין שהמאפיינים של וולוו החדשה כאן. נראה כי בניגוד לרוב היצרנים של מותגי היוקרה, שמתאמצים ליצור בידול בין דגמים שמממדיהם שונים – מה שנקרא "בבושקה": אותו עיצוב, גודל אחר – וולוו דווקא הולכת בכיוון הפוך, אך מצליחה לעשות זאת באופן מוצלח.
 
למעשה, S60 נראית טוב מאשר S90, בעיקר בגלל הפרופורציות. בשעה שבסיס הגלגלים עומד על 287 ס"מ, קצר רק ב-7 ס"מ, האורך קצר ב-20 ס"מ, ל-476 ס"מ – ועיקר הקיצור נעשה בחלק האחורי. באופן זה נוצר רכב שבסיס הגלגלים שלו גדול יותר ביחס למרכב עם חרטום שנראה גדול יותר – שני מרכיבים היוצרים הופעה דינמית. הגרסאות הספורטיביות יותר שהגיעו לחוף המערבי זכו גם לקוסמטיקה מתבקשת, בייחוד במהדורת פולסטאר שנראתה מאיימת בשחור. את התמונה משלימים חישוקים נאים במידות גדולת: "19 ב-T6 R 'דיזיין' או "20 ב'פולסטאר'.  

וולוו S60 - מבחן דרכים (השקה)

 
וולוו ממשיכה עם הקו המודרני והנעים המאפיין אותה ואת דגמיה העכשוויים גם בסביבת הנהג של S60, בה בולט צג המולטימדיה המוכר, הגדול והאנכי השולט בשפע מערכות – וכן, הוא עדיין לא אינטואיטיבי לתפעול. גם ב-S60 מתג התנעה סיבובי, ולפולסטאר ההיברידית בורר העשוי קריסטל, אבל נחמד לדעת של-T6 יש בורר רגיל. המושבים ברמות גימור אלה כמובן מצוינים. המרחב מאחור טוב ואפשרויות תפעול רבות לבקרת האקלים מאחור מוסיפות לרמת החיים שם.
 
נוהגים
אנחנו נוסעים צפונה בכביש החוף בגרסת T8 בחתימת פולסטאר. מנוע הבנזין קצת חזק מהרגיל, החשמלי שמאחור דומה, והספק משולב של 415 כ"ס מדהיר את המכונית ל-100 קמ"ש ב-4.7 שניות. צליל המנוע שקט ונעים ממה שהכרנו ב-T8 בגלל מערך ביטול רעשים חדש. אני הייתי שמח לקצת יותר צליל, אך קרונה מציין כי "זה בדיוק המאפיין של פולסטאר, המתבססת על חשמל ושקט". אז חטיבת הכוח אינה יוצרת דרמה, אבל בהחלט מייצרת ביצועים מעולים ללא מאמץ. כמעט קל מדי להגיע איתה למהירויות גבוהות מאוד, לעקוף ולגמוע עליות.  

וולוו S60 - מבחן דרכים (השקה)

 
בהמשך היום אעבור ל-T6 ה"רגילה" שמעניקה תחושה "חיה" יותר. היא יוצרת גרגור רועש יחסית הנשמע לעיתים מחוספס, אבל לרוב התחושה שהצליל יוצר מהנה יותר, בייחוד במצב 'ספורט'; גם כאן הביצועים מצוינים: 5.6 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש.
 
המרכב בפולסטאר נמוך ב-12 מ"מ, יש לה בולמים של אהלינס עם אפשרות לכיוון ידני (אך לא אלקטרוני) שהגיע מפולסטאר 1, בשלדה המוקשחת תמיכה רוחבית נוספת מלפנים ובלמים של ברמבו עם קאליפרים זהובים שבולטים למרחק.
 
ו... הדבר הראשון שבולט על הכבישים המחוספסים בקליפורניה היא נוחות נסיעה שאינה טובה במיוחד – זאת, גם אם מערך המתלים מבצע עבודה נאותה בהתחשב בגודל החישוקים, ובכך שהתחושה פחות כבדה מאשר בדגמי T8 אחרים.

וולוו S60 - מבחן דרכים (השקה)

 
קשיחות המרכב חוברת לריסון ולאחיזה מרשימים, אלא שההתנהלות אינה ספורטיבית במיוחד – זאת גם לאחר שהפנמנו את דברי קרונה שהפולסטאר אינה מיועדת להתחרות בב.מ.וו M3. גם הבלמים ה"היברידיים" דורשים הסתגלות: המעבר בין שלב ה"טעינה" לכניסה הכוחנית אינו הדרגתי. חווית הנהיגה בהחלט שונה ומעניינת, אבל האם היא שווה את קורבן הנוחות? צריך יותר זמן כדי להחליט.
 
מבחינה זו דומה ש-T6 R דיזיין – אף היא מונמכת וכפולת הנעה (האלדקס) – עושה עבודה טובה יותר. התחושה בה קלילה יותר גם בתגובות לשינויי כיוון והיא בפירוש נוחה יותר.  
 
סיכום זמני
וולוו הביאה לחופי האוקיאנוס השקט את הגרסאות הקיצונית של S60, בעוד שבארץ יימכרו בעיקר גרסאות T4 (עם 200 כ"ס) שתוצג בקרוב, T5 (עם 250 כ"ס) ו-T6 ההיברידית הנטענת.

וולוו S60 - מבחן דרכים (השקה)

 
פולסטאר, שרק מאות כלים ממנה יימכרו בשנה – מתוך ייצור שנתי של 80,000 יחידות – אינה משקפת את S60 ומהווה ניסיון ליצור משהו מיוחד שקשה להגדירו. מנגד, ההתרשמות מגרסת T6 היא, שגם אם ערכת הכלים דומה למה שפגשנו בעבר בוולוו, מדובר במכונית מאוד יעילה.
 
במובנים רבים, תוצאות המפגש עם וולוו S60 – החולקת רצפה, מנועים, עיצוב חוץ ותכנון פנים עם דגמים מוכרים – היו צפויות. וגם בגלל כל אלה, נראה כי החבילה שתוצע בישראל תהיה מאוד אפקטיבית, בייחוד כאשר וולוו ישראל הפגינה כבר כי היא יודעת לשלב בדגמיה יותר אבזור והספק מאשר יש למתחרות. ואכן, נראה שגם הפעם הסיפור יהיה דומה, כשה-S60 תגיע ברבעון השני של 2019.

*פורסם במקור ב-31.10.18 (נוסף וידאו)