על גג המרכז לאמנות מודרנית בפראג, בקור העז ומתחת למה שנראה כמו צפלין ענק, מתחיל המפגש שלנו עם ראשי מחלקת העיצוב של סקודה. אוליבר סטפני, ראש מחלקת העיצוב, ניצב ליד פופולר מונטה קרלו מ-1936, מכונית שלדבריו נותנת לו יותר השראה מכל דגם היסטורי אחר של סקודה. ואפשר להבין אותו – היא בהחלט נראית טוב גם היום ויוצרת ביסוס למסע המעניין שהיצרן הצ'כי עובר.
 
מחכמה למפתיעה
סטפני מונה לתפקיד ראש מחלקת העיצוב בסקודה לפני כשנה, ומופקד על הצעד המשמעותי שהיצרן רוצה לבצע – המעבר מ"פשוט חכמה" ל"פשוט מפתיעה". כשאנחנו יורדים לאולם החמים הוא מסביר מדוע הסקאלה, שתיחשף בימים הקרובים בישראל, מהווה צעד חשוב בעיצוב המתחדש של סקודה. הוא עושה זאת דרך ויז'ן RS, מכונית התצוגה שנחשפה בתערוכת פריז, ומבשרת לא רק על עיצובה של סקודה סקאלה (שצפויה להיחשף בישראל השבוע) אלא גם על התפתחות שפת העיצוב במותג הצ'כי.  

סקודה סקאלה - תא הנוסעים נחשף ומציג את הכיוון העתידי של המותג / ראיון
הסקאלה תציג כיוון חדש עבור סקודה
 
סטפני מדבר על חרטום שיראה ארוך בגלל הרחקת השבכה אל קצה הפגוש, השבכה עצמה תהיה זקופה ואנכית ולא מוטה לאחור כבעבר, וכל אלה ייצרו רכב שייראה ארוך יותר. השבכה תמוקם גם נמוך מאשר עד כה, והדבר יתרום ליצירת הופעה דינמית יותר. עם השנים שבכה זו תהיה גם בולטת יותר ויותר, והמסגרת המתכתית סביבה תהיה מודגשת ומחודדת יותר – וגם את אלה ניתן לראות בויז'ן RS. סטפני מדבר גם על קווים חדים ומודגשים יותר – הן על מכסה המנוע והן לאורך הדופן, מה שהוא מכנה קו "טורנדו" שייצור תחושת איכות ושילוב מראה "קריסטלי חכם" בתאורה.
 
"מכוניות עם 'אף רך' אינן נראות יוקרתיות או נחשקות" אומר קארל נויהולד האחראי לעיצוב החיצוני בסקודה, שמסביר את הצורך בהדגשת השבכה, "והעובדה שמכסה המנוע מתחיל בנקודה גבוהה והוא נמוך רק בקצה, טובה להולכי הרגל מבחינת בטיחות". נויהולד אומר שהשינוי בקווי העיצוב של דגמי סקודה יגרום להם להיראות ארוכים יותר למרות שהם לא יהיו בהכרח כאלה. 

סקודה סקאלה - תא הנוסעים נחשף ומציג את הכיוון העתידי של המותג / ראיון

 
מדוע שיניתם את בסיס ההופעה של הראפיד עם המעבר לסקאלה?
"ההחלטה להשתמש בפלטפורמה חדשה הביאה את השינוי" משיב סטפני, "הפלטפורמה הישנה לא התאימה לדגמים עתידיים, וכשעברנו לחדשה יכולנו ליצור פרופורציות חדשות ובוגרות יותר והיה נכון להתקדם. הפלטפורמה החדשה נותנת הרבה יותר אפשרויות למעצבים.
 
"סקאלה תהיה אחת המכוניות החשובות של סקודה לעתיד, מכיוון שהיא נוטשת את המידות ואת הדימוי שהיה לראפיד, וגם המכוניות הבאות שלנו יעשו צעד קדימה בתדמית".   

סקודה סקאלה - תא הנוסעים נחשף ומציג את הכיוון העתידי של המותג / ראיון

 
מעבר לחרטום, אלו עוד שינויים משמעותיים נעשו בעיצוב הסקאלה?
"בעיקר, הפרופורציות עם המראה המוארך, ובנוסף, התלת-ממדיות של יחידות התאורה מאחור והדרך בה הן ממוקמות. הסקאלה תהיה גם ראשונה בה שם המותג יהיה מאחור וזה יחליף את הסמל. בגלל השמשה הכהה זה בולט מאוד וזה נראה 'קול'. זה פיתרון טוב שלא מיישמים הרבה כיום".

סקודה סקאלה - תא הנוסעים נחשף ומציג את הכיוון העתידי של המותג / ראיון
תא הנוסעים של סקודה סקאלה הסדרתית נחשף
 
שינויים – גם בפנים
גם סביבת הנהג בסקאלה חדשה לגמרי, וגם השינויים בה יגיעו לדגמים נוספים. השינוי החשוב ביותר הוא מיקום צג המולטימדיה הגדול ("9.2) בתוך שקע הנמצא בקו של סביבת הנהג. "קיבלנו את הרעיון מהדרך בה משולבת השבכה בפגוש. הקו שיורד באמצע סביבת הנהג הגיע משם והוא מאפשר להניח עליו צג מדיה גדול, ועדיין להותיר מקום ליד להישען על החלק שתחתיו כדי לדייק במגע". כדאי לשים לב גם לפתחי האוורור הצידיים שממוקמים גבוה ובצמוד לדלת כדי ליצור תחושת מרחב. נוסחת זו של עיצוב סביבת הנהג תקבל תרגום שונה – צעיר או מכובד יותר – לפי הדגם.