מאז הגיעה סקודה אוקטביה הנוכחית לארץ ב-2013, היא הייתה לדגם מצליח ביותר של סקודה בישראל. כיאה למכונית חשובה בהיצע של היצרן, היא שווקה בשפע גרסאות וזכתה לעדכונים רבים, רובם בצמוד לכאלה שנעשו בדגמים דומים של קבוצת פולקסווגן.
 
פרטים חשובים
אוקטביה צוידה גם היא במנוע 2.0 ליטר החדש המייצר 190 כ"ס, המחליף את ה-1.8 ליטר 180 כ"ס. זה המנוע החזק בהיצע של אוקטביה, להוציא גרסת RS הספורטיבית, והמשמעות היא שזו אחת המשפחתיות החזקות המוצעות בצד העממי של השוק. בנוסף, התיבה הדו-מצמדית 7 הילוכים, כך סקודה, חדשה ופעולתה משופרת מזו של קודמתה.
 
הגרסה החדשה מוצעת בשתי רמות גימור: 'אקסקלוסיב' המוכרת, שעולה 155,000 שקלים (1000 שקלים יותר מאשר קודם); "פרמיום" חדשה, הכוללת גם גג זכוכית, תאורת לד וריפוד אלקנטרה, וזו מביאה את מחיר המכונית ל-167,000 שקלים.

סקודה אוקטביה – מבחן דרכים (2.0 ל')

 
עיצוב ונראות
הגרסה שפגשנו דומה מאוד לאוקטביה רגילה, גדולה ומכובדת ביחס לפלח השוק אליו היא שייכת, וזו אינה מכריזה כי מדובר בגרסה חזקה משמעותית. ובכל זאת, משהו ביציבה שמביאים חישוקי "17 הנאים, יחד עם השמשות הכהות וזנב הספוילר הדקיק מאחור, רומזים שזו חיה מעט שונה, והיכרות עם מפרט המתלים מאחור (רב-חיבורי במקום קורת מתח) מפגישה אותנו כבר עם בסיס טכני שונה. להופעה הוסיף לא מעט גם גג הזכוכית הכהה (כאמור, חלק מרמת הגימור 'פרמיום' שברכב המבחן).
 
פנים הרכב
אין הפתעות גם בתוך הרכב, ועיצוב סביבת הנהג דומה לזה של הגרסאות האחרות של אוקטביה. הצג הגדול והעדכני, הכולל גם מצלמה, נראה טוב ומוסיף לאווירה המכובדת והכמעט יוקרתית. כרגיל, הנדסת האנוש טובה מאוד ואיכות המרכיבים טובה ברובה, אך הגוונים בפנים, כולל אלה שבריפוד המהודר יותר, כהים מדי.  
 
האבזור, כיאה לגרסה בכירה, עשיר וכולל פריטים כמו מפתח חכם, פקדי הילוכים מאחורי ההגה, בקרת אקלים וכאן נוספו גם חיישני חניה. עם זאת, מוזר שאין אפשרות לבחירת מצבי הניהוג.
 
תנוחת הנהיגה נאותה והמושב עצמו נוח. מאחור המרחב טוב מאוד לשניים שייהנו גם ממשענת נוחה בין המושבים. וכרגיל בדגם זה, מנהרת ההינע גוזלת מקום רב מדי מהנוסע במרכז. לאוקטביה תא מטען גדול (568 ל') ושימושי, ויש בו כיסוי קשיח ואיכותי.

סקודה אוקטביה – מבחן דרכים (2.0 ל')

 
התנהגות ובטיחות
מבחינת התנהגות אין חדשות גדולות, והאוקטביה הזו עושה הכל כמו שצריך. המשקל הקל של ההגה (משתפר קלות במצב 'ספורט' בתיבה) והרכינה המורגשת, אינם מעודדים נהיגה דינמית. עם זאת, המכונית מסוגלת לצלוח פניות בקצב מהיר ולגרום לצמיגים להזיע, ועם כל כך הרבה כוח שעובר קדימה, בקרת היציבות בהחלט נדרשת לעבוד.
 
רשימת האבזור הבטיחותי עשירה, וכוללת בלימה אוטונומית, תיקון סטייה (פעלתני מדי), ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.
 
נוחות נסיעה
כבר במטרים הראשונים מורגש כיול מתלים רך יחסית; יש לכך יתרונות על שיבושים קטנים, אך לא פעם התחושה היא שהמרכב אינו מרוסן מספיק, ותכונה זו בולטת בכביש גלי, על שיבושים גדולים וגם בהאצות. בסופו של דבר מערך המתלים יוצר תחושה שהוא עסוק מדי על שיבושים בינוניים, הן מחוץ לעיר והן בתוכה. נראה לי שניתן היה לקבל כיול מוצלח יותר לטיפול עדיף בשיבושים כאלה דרך הקשחת הבולמים תחת עומס כזה. רעשי הכביש מורגשים, אך לרוב לא באופן מציק.

סקודה אוקטביה – מבחן דרכים (2.0 ל')

 
מנוע וביצועים
השינויים הגדולים הם, כאמור, במנוע ובתיבה החדשים. המנוע, המשלב הזרקה ישירה ועקיפה, מביא את האוקטביה לביצועים כמעט ספורטיביים, עם האצה של 7.3 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש קוצרה (טובה ב-0.1 ש' מאשר עם ה-1.8 ל'). אלה כבר נתונים שאינם רחוקים מטריטוריית ה-GTI של עולמנו. האוקטביה מאוד זריזה, חטיבת הכוח יוצרת תחושה מאוד לא מאומצת ומביאה כושר עקיפה מצוין. למנוע צליל נוכח שלרוב הינו נעים בזכות ארומה ספורטיבית.
 
מעבר למצב 'ספורט' בבורר יוצר שינוי מורגש ותגובה נמרצת יותר, לפעמים אפילו קצת מדי. החיבור בין המנוע לתיבה זורם וחלק יותר מאשר קודם, פעולת התיבה זריזה, אבל פה ושם, בייחוד במצב 'ספורט', עלול להיווצר שילוב הילוכים מעט בוטה. מערך הדימום/התנעה פעלתני מדי.  
 
הביצועים המרשימים לא פוגעים בצריכת דלק מצוינת ומפתיעה, שבשיוט מגיעה ל-17.5 ק"מ/ל', בקלות והגיעה ביום מבחן עמוס ל-13.9 ק"מ/ל'.

סקודה אוקטביה – מבחן דרכים (2.0 ל')

 
תמורה
סקודה אוקטביה 2.0 ליטר היא מקרה קלאסי של זאב בעור כבש, ובצבע לבן היא עלולה להיראות כעוד מכונית ליסינג או מונית. אבל גרסה זו היא עוד חבילה מצוינת של סקודה, כזו שאינה מקריבה דבר מהשימושיות אך מוסיפה ביצועים, כמעט ללא תחרות, בתחום המשפחתיות הרגילות (כלומר, לא גרסאות ספורט או כאלה של מותגי היוקרה).
 
אמנם הגוונים במכונית ההדגמה כהים מדי, והיינו שמחים לניהוג מהודק יותר, ובכל זאת קשה לחשוב על משפחתית קלאסית, שמציעה ביצועים כאלה ומוצעת ב-155,000 שקלים; אפילו סיאט ליאון עם מנוע דומה יקרה יותר. המחיר, גבוה יחסית למשפחתית רגילה, אינו כה יקר כאשר מביאים בחשבון, בנוסף לביצועים המעולים, גם את רמת הציוד הגבוהה בגרסה זו; פער המחיר של גרסת 1.5 ליטר 150 כ"ס מגרסה זו הוא רק 5000 שקלים.
 
וכל אלה אומרים שאוקטביה 2.0 ליטר תתאים למי שמבקש מכונית משפחתית שנותנת קצת יותר.

סקודה אוקטביה – מבחן דרכים (2.0 ל')