כמו כמעט כל חברות הרכב בשנים האחרונות, גם פולקסווגן מאוהבת ברכבי פנאי, ושלב אחרי שלב מסתערת על כל גומחה פנויה בזירה זו. הרומן הזה, שהחל ב-2002 עם הטוארג, העלה הילוך או שניים בשנים האחרונות, והמותג הגרמני מציע בעולם שפע דגמים. באירופה לבדה מוצעים כעת, בנוסף לטוארג, טיגואן בשני אורכי מרכב עם חמישה ושבעה מושבים,T -רוקס, ואליו הצטרף לא מכבר T-קרוס.  

שני הדגמים האחרונים פונים לקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים, הגדלה והולכת בצעדי ענק. יצוין כי T-קרוס הוצג גם בגרסה מוארכת עבור שווקים כמו סין, ברזיל והודו. וכך, עוד לפני שהנענו, ברור לנו שלרכב הקטן משמעות גדולה עבור פולקסווגן.

נפגשים
הגרסה האירופאית של T-קרוס מבוססת על אותה רצפה המשרתת את דגמי הסופרמיני של קבוצת פולקסווגן (MQB A0), ואורך בסיס הגלגלים שלה הוא 256 ס"מ, כמו זה שבפולו. עם זאת, הרכב נראה הרבה יותר גדול, ולא רק בגלל שהוא גבוה משמעותית; העיצוב פחות "פנאי ספורטיבי" (כמו זה שבארונה), יותר גדול וחסון, מעין רכב עירוני קשוח. אולי בגלל שהוא קטן (אורכו 411 ס"מ), הרגישו בפולקסווגן צורך להדגיש את ייעודו כרכב פנאי, ויצרו עבורו מראה מגודל יותר, ועשו זאת עם חרטום אופקי, קורה אחורית מודגשת וקו כתף בולט בדופן. השילוב בין גוון התכלת-מטלי, המגינים הכסופים מלפנים ומאחור והחצאית ההיקפית בפלסטיק שחור, תורם אף הוא לחיזוק ההופעה.  

פולקסווגן T-קרוס - נהיגה ראשונה


נכנסים
תא הנוסעים ב-T-קרוס יוצר תחושה שהוא גדול מממדיו האמיתיים ומבנהו חסון, גם בזכות סביבת הנהג הגבוהה. כמו בדגמים עדכניים אחרים של קבוצת פולקסווגן, גם כאן צג המולטימדיה הגדול עדכני בהופעתו ומעניק לסביבת הנהג הופעה מתקדמת. מרכיבים גרפיים בחלקה העליון של סביבת הנהג והמחוונים המוקרנים משפרים עוד יותר את ההופעה. ברכב בו נהגנו השחור שלט, אבל בגלל כל המרכיבים האלה הדבר לא הפריע. בנוסף, יש אפשרות לשילוב חלקים צבעונים.

ב-T-קרוס שפע תאי אחסון, וברכב בו נהגנו בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם, ארבעה שקעי USB (שניים מאחור) – ובעיקר: אפשרות לבחירת מצבי ניהוג. תנוחת הנהיגה הגבוהה טובה, מושב הנהג נוח והתחושה מאחורי ההגה היא כאילו נמצאים ברכב רחב ממידותיו האמיתיות. איכות הפלסטיק הנוקשה בסביבת הנהג ובדיפון הדלתות אינה מרשימה, ובקרת האקלים המפוצלת נראית מעט פשוטה, אם כי היא מאוד נוחה לתפעול.

מאחור המרחב מרשים לנוסעים, ותא המטען, במצב הרגיל של המושבים (385 ליטר), מספק. הרצפה הכפולה שימושית אך אינה קלה למיקום.

פולקסווגן T-קרוס - נהיגה ראשונה


בתחום הבטיחותי יש ל-T-קרוס בלימה אוטונומית, ניטור שטחים מתים, תיקון סטייה ובקרת שיוט אדפטיבית. 

נוסעים
ה-T-קרוס בו נהגנו צויד במנוע 1.0 ליטר מוגדש 3 צילינדרים בגרסת 115 כ"ס. מנוע מאוד מוכר זה שודך לתיבה פחות מוכרת כאן: ידנית עם 6 הילוכים (ולא דו-מצמדית 7 הילוכים המקובלת בארץ). איכשהו, התיבה הידנית פחות מחמיאה למנוע מהדו-מצמדית, ומדגישה את המחסור בכוח בסל"ד נמוך עד שהמנוע נכנס לתחום הפעולה היעיל שלו. המנוע בשילוב זה מעט פחות זריז ותוסס מאשר בשילוב עם התיבה הדו-מצמדית, ויוצר תחושה כאילו הוא פחות שש לטפס בסל"ד. ועדיין, הביצועים נאותים, ומשך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 10.9 שניות והמהירות המרבית 193 קמ"ש. 

תפעול התיבה הידנית נוח, אבל בעיר צריך לשים לב ביציאה מהמקום כדי שהמנוע לא ידומם. האוטובאן הגרמני עדיין מאפשר מהירות לא-מוגבלת, ואנו מנצלים זאת לשיוט סביב 170-180 קמ"ש בדרך שבין ברלין להמבורג, ונהנים מכך שהקרוס נוח בקצב זה. נהיגה כזו הביאה לצריכת דלק של 12.5 ק"מ לליטר, בקצב רגוע יותר הצריכה טובה בהרבה, 16 ק"מ לליטר. 

פולקסווגן T-קרוס - נהיגה ראשונה


הכבישים היוצאים מברלין לכיוון המבורג אינם בדיוק באיכות הגרמנית לה ציפינו, אולי בגלל שהיו בעבר חלק ממזרח גרמניה. וכך, על חישוקי "18, נוחות הנסיעה אינה מצטיינת מכיוון שהרכב נוקשה. נראה ש-T-קרוס מתקשה עם פגמים קטנים ולא מעלים גם את הגדולים, ואלה מורגשים גם בעיר וגם מחוצה לה. מצד שני, תנודות המרכב מרוסנות היטב ברכב שהוא גבוה יחסית. 

כיאה לדגם של פולקסווגן, ההתנהגות של רכב הפנאי הזה ברורה וצפויה ואינה הרפתקנית מדי. ההיגוי מדויק אך לא נמרץ ולבלמים פעולה ברורה. 

סיכום זמני 
אחרי כמה וכמה השקות של דגמי פנאי מסוגים שונים, פולקסווגן מכירה היטב את התחום ויודעת לפעול נכון גם כשהיא מייצרת רכב פנאי קטן. יחסית למידותיו האמיתיות, T-קרוס נראה גדול, והוא מציע מרחב טוב, שימושיות ואווירה הולמת (למרות איכות הפלסטיק שאינה גבוהה), ומקנח ביכולת נאותה על הכביש. 

פולקסווגן T-קרוס - נהיגה ראשונה


T-קרוס הוא רכב שיוגדר על ידי אנשי מקצוע כ"תפור לקטגוריה", ופוטנציאל המכירות שלו בקטגוריה שמתפתחת במהירות ברור. יש לקוות שהיבואן לא יתעכב ויצליח להביאו כבר בחודשים הקרובים, ובעיקר להציע אותו במחיר נכון.