חברת דיימלר, יצרנית מרצדס, יחד עם בוש, הודיעה על קבלת אישור להפעלת חניון אוטונומי. החניון, במוזיאון מרצדס בשטוטגרט, יאפשר למכוניות ברמת אוטונומיה 4 לנוע ללא נהג אל וממקום החניה.

אחרי ניסוי שארך כשנתיים, הרשויות בבאדן-וורמברג שבגרמניה אישרו לדיימלר ובוש לתפעל את החניון כחניון אוטונומי - לטענת היצרניות אישור ראשון מסוגו בעולם. זה התאפשר לאחר שבוש סיפקה תשתית מיוחדת הכוללת חיישנים ומחשבי ניהול ומרצדס רכבי ניסוי אוטונומיים.

שיטת העבודה בחניון החדיש שונה במעט מזו שמפותחת למכוניות אוטונומיות בכביש ציבורי. במקום לסמוך על חיישני המכונית, בחניון התשתית היא ששולטת בתנועה ומכוונת את המכונית - תוך שהיא מאתרת מכשולים דוגמת מכוניות אחרות, עמודים וכמובן הולכי רגל.

חנייה אוטונומית בחניון מוזיאון מרצדס בשטוטגרט

מידע שמגיע מהתשתית למחשבי הרכב דרך הרשת, מתורגם לנסיעה. בבוש ודיימלר מסבירים כי בחרו בשיטה זו משום שהיא מאפשרת שימוש ביותר חיישנים (מכל סביבת הרכב ולא רק מהרכב עצמו), מה שהופך אותה בטוחה ואמינה יותר.

ניסוי דומה בחנייה אוטונומית שמרצדס מפעילה בסין מאז 2018

החניון אמנם רושם היסטוריה לא קטנה בעולם הרכב, אך צפוי להישאר שומם יחסית לעוד לא מעט זמן. לפי שעה אף יצרנית רכב לא מציעה (או קרובה יחסית להציע) מכונית סדרתית בעלת כושר נסיעה אוטונומי ברמה 4. זה אומר שבינתיים לפחות, המכוניות היחידות שיוכלו להשתמש בחניון החדשני כחניון אוטונומי הן מכוניות הניסוי של מרצדס.

מהי אוטונומיה?
רמות הנהיגה האוטונומית כוללות שש רמות: החל מ-0 (ללא כל אוטונומיה), דרך רמות 1 ו-2 בהן המערכות בעיקר תומכות בנהג (מערכות בטיחות אקטיביות דוגמת בלימת חירום אוטונומית וסיוע במניעת סטייה מנתיב). לרמה 2, שמאפשרת גם נהיגה אוטונומית רגעית (לרוב למספר שניות) הגיעו עד כה מספר יצרניות בודדות, בהן טסלה וקאדילק. רוב תעשיית הרכב העולמית מוגבלת כיום לרמת אוטונומיה 1.

רמה 3 כבר מאפשרת נהיגה אוטונומית חלקית, למשל בפקקים בכביש בינעירוני, עדיין עם צורך בנהג אנושי לפיקוח ונטילת סמכויות הנהיגה ברוב התנאים. לרמה זו הגיעה עד היום רק אודי עם ה-A8 החדשה, אך במרבית המדינות (כולל ישראל) המערכת מושבתת. זאת משום שתקנות התעבורה עדיין לא מתירות נסיעה ללא מעורבות נהג אנושי בכביש ציבורי.

המכונית תחנה בעצמה: אושר חניון אוטונומי


רמה 4 היא אוטונומיה מלאה, כלומר יכולת של המכונית לבצע את כל פעולות הנהיגה, אך תחת הגבלה לאזורים קבועים מראש - כמו מגרש החניה של מרצדס או אזורים עירוניים מוגדרים. אף יצרנית בעולם לא הציגה רכב סדרתי ברמה זו.

רמת אוטונומיה 5, הגבוהה ביותר, היא הקשה ביותר להשגה וזו המאפשרת נהיגה ללא נהג אנושי כלל בכל תנאי הדרך. הרוב המוחלט של יצרניות הרכב כיום, המצהירות על כוונתן להציג רכב אוטונומי סדרתי עד אמצע העשור הבא, מתכוונות לרמה 4.