הדור הרביעי של סקודה אוקטביה, המשפחתית הנמכרת ביותר בישראל מתוצרת מותג אירופי, נחשף רשמית. באירוע שנערך בצ'כיה, סקודה חשפה את המשפחתית בשתי תצורות מרכב - האצ'בק (חמש דלתות במבנה דמוי-סדאן) וסטיישן (חמש דלתות).

מידות האוקטביה לא השתנו דרמטית, עם צמיחה של שני ס"מ באורך (469) ו-1.5 ברוחב (183). הגובה עומד על 147 ס"מ (1+) ובסיס הגלגלים על 269 (ללא שינוי), כאשר סקודה מבטיחה מרווח טוב עוד-יותר לברכיים מאחור וגם תא מטען גדול מבעבר - 600 ליטר בהאצ'בק ו-640 בסטיישן, צמיחה של 10 ו-30 ליטר בהתאמה בהשוואה לדור היוצא, שהציע ממילא תא מטען נדיב לקטגוריה.

גם מבחינת עיצוב אין מהפכות - האוקטביה מאמצת עיצוב מודרני ומפוסל יותר, עם סבכה קדמית גדולה ותאורת לד היקפית. אבל למרות השינויים הבולטים, ספק אם מישהו יטעה ויחשוב שמדובר במותג אחר מאשר סקודה.

סקודה אוקטביה נחשפה רשמית


בתא הנוסעים השינוי מובחן יותר, כולל גלגל הגה בעל שני חישורים, לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) ומולטימדיה עם מסך בגודל "8-"10 בהתאם לרמת הגימור. האוקטביה תציע גם מתגים בתפעול דיגיטלי וגם בורר ההילוכים בגרסה הרובוטית (מצמד כפול) מתופעל אלקטרונית - ללא קשר מכני בין הבורר לתיבת ההילוכים. מנגנון זה איפשר החלפת הבורר בקטן משמעותית ולשפר את המרווח ונפח תאי האחסון.

סקודה אוקטביה נחשפה רשמית


האוקטביה תוצע עם מגוון מנועים, כאשר החשובים ביותר לישראל יהיו כנראה גרסאות הכלאיים המתונות (MHEV). אלו נעזרים במצבר זעיר ומנוע חשמלי שיכול לסייע קלות בהאצה, אך לא להניע לבדו את הגלגלים. מערכת זו מאפשרת גם כיבוי ממושך ומוקדם יותר של מנוע הבנזין.

סקודה אוקטביה נחשפה רשמית


דגמי ה-MHEV יוצעו עם מנוע 1.0 ליטר שלושה צילינדרים (טורבו-בנזין) ו-110 כ"ס, או 1.5 ליטר ארבעה צילינדרים (טורבו-בנזין) שמפיק 150 כ"ס. שניהם משודכים לתיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת מצמד ולהנעה קדמית. גרסת ה-110 כ"ס מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 10.6 שניות ולמהירות מרבית של 206 קמ"ש (201 בסטיישן). ה-150 זקוקה ל-8.4 שניות ומאיצה ל-228 קמ"ש (225 בסטיישן).



גרסה מסקרנת נוספת תהיה ה-iV, או כלאיים נטענת משקע (PHEV). לזו מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין עם 156 כ"ס ומנוע חשמלי עם 102 כ"ס, שנתמך על-ידי מצברי 13 קילוואט-שעה. גרסה זו מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 7.9 שניות ולמהירות מרבית של 220 קמ"ש, זאת בסיוע 204 כ"ס משולבים ותיבת שישה הילוכים רובוטית כפולת מצמד. טווח הנסיעה החשמלי הממוצע בתנאי מעבדה (תקן WLTP) עומד על 55 ק"מ בין טעינות.

סקודה אוקטביה נחשפה רשמית


האוקטביה תוצע בנוסף בגרסאות ללא סיוע חשמלי (1.0 ו-1.5 ליטר) שישודכו לתיבה ידנית בלבד. גרסת 2.0 ליטר טורבו-בנזין ללא סיוע חשמלי עשויה אף היא להגיע לישראל, ותציע 190 כ"ס, תיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת מצמד, הנעה כפולה, האצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 7.9 שניות ומהירות מרבית של 232 קמ"ש.

סקודה אוקטביה נחשפה רשמית


סקודה תציע בהמשך גם גרסאות סקאוט (דמוי שטח), ספורטליין (בעיצוב ספורטיבי ללא תוספת כוח) ו-RS (גרסה ספורטיבית הכוללת שיפורי מתלים וביצועים). פרטים על אלו לא פורסמו בינתיים.



עוד נמסר כי האוקטביה החדשה תציע יותר אבזור מבעבר, ובכלל זה מערכות בטיחות. בין היתר בקרת השיוט האדפטיבית שודרגה כך שתפעל מ-0 עד 210 קמ"ש, וגם תחל בנסיעה לבד אם העצירה ארכה פחות משלוש שניות.

סקודה אוקטביה נחשפה רשמית


זיהוי הולכי הרגל ורוכבי האופניים של מערכת בלימת החירום האוטונומית שודרג אף הוא, והאוקטביה תציע שתי מערכות חדשות - זיהוי מצב בו הנהג אינו מתפקד ועצירה אוטונומית מבוקרת בנתיב הנסיעה, וזיהוי תאונה בלתי נמנעת. זו האחרונה מותחת את חגורות הבטיחות וסוגרת את חלונות הצד וחלון הגג לטובת שיפור בטיחות הנוסעים.

שיווק האוקטביה החדשה צפוי להתחיל בישראל בשנה הבאה. לפי שעה לא ידוע איזה מפרט יוצע אצלנו, ומה יהיה המחיר.