היצע הדגמים הקומפקטיים במרצדס גדל מאוד בשנים האחרונות. מה שהתחיל ב-1997 עם ה-A קלאס (משפחתית קומפקטית), המשיך ב-2005 עם ה-B-קלאס (מיניוואן קומפקטי), התרחב למשפחתית-קופה (CLA) ב-2013 ובאותה שנה גם לרכב פנאי קומפקטי (GLA). ועוד לא הגענו בכלל למניין גרסאות המרכב של המשפחה - האצ'בק, סטיישן, סדאן, סדאן-קופה, סטיישן-קופה. רק תבחרו. 

כעת מצטרף למשפחה דגם חדש נוסף - מרצדס GLB. זהו רכב פנאי קומפקטי שמציע מקום לשבעה נוסעים, ראשון מסוגו על פלטפורמת ה-A-קלאס.

נעים להכיר, GLB
רוב הדגמים הקומפקטיים של מרצדס שואלים אלמנטים רבים זה מזה, לעיתים הדמיון כמעט מוגזם. עם ה-GLB מרצדס סטתה מעט מהקו. הוא עדיין מזוהה מאוד כמרצדס, אבל ניכר שהניסיון הפעם היה למראה מרובע ו"קשוח" יותר. זה מושג על-ידי סבכה כמעט אנכית, יחידות תאורה מרובעות וקורה קדמית (A) בזווית חדה. מיני G-קלאס מלפנים ומיני GLE מאחור? לא בדיוק, אבל הכיוון ברור.

מרצדס GLB - מבחן דרכים (השקה עולמית)

צילום: מרצדס

למעט בסיס הגלגלים הגדול מאוד - 283 ס"מ, עשרה יותר מה-A קלאס – ממדי הדגם החדשים מציבים אותו בצד המקובל-אך-נדיב של הסקאלה הקומפקטית: אורכו 463 ס"מ, רוחבו 183, גובהו 166 ס"מ. הממדים הללו מיועדים כמובן לאפשר מקום לשבעה, ומרצדס טוענת כי שורת המושבים השלישית תאכלס בשמחה נוסעים בגובה של עד 168 ס"מ.

בהיצע מנועי בנזין ודיזל מוגדשים, הנעה קדמית עם תיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת מצמד והנעה כפולה עם תיבה דומה בעלת שמונה יחסי העברה, שתחליף בהדרגה את תיבת השבעה הילוכים. כפי הנראה גרסאות הטורבו-בנזין הן שיושקו בישראל, וכוללות את ה-"200" (1.3 ליטר, 163 כ"ס), וה-"250" (2.0 ליטר, 224 כ"ס). מנוע דיזל 2.0 ליטר מוצע בגרסאות 150 ו-190 כ“ס, שכנראה לא יעשו עלייה. 

בראש ההיצע עומדת גרסת 35 AMG. עם מנוע 2.0 ליטר המייצר לא פחות מ-306 כ“ס ו-40.7 קג“מ, ובסיוע התיבה הדו-מצמדית החדשה והנעה כפולה, הסידור הזה מבטיח להאיץ את רכב הפנאי מ-0 ל-100 קמ"ש ב-5.2 שניות בלבד. תאוצה כזו באמת יכולה להשאיר לכם זמן פנוי לפעילויות פנאי.

מרצדס GLB - מבחן דרכים (השקה עולמית)

צילום: מרצדס

אל מול כל הספורט הזה עומדת הצהרת מרצדס כי ל-GLB תכונות המאפיינות רכב פנאי "אמיתי". חבילת השטח האופציונלית כוללת "מצב שטח" המכייל את תגובת מערכות הרכב – מצערת, תיבה, בקרת משיכה והעברת כוח – לעבודת שטח, ומוסיפה למפרט בקרת ירידה במדרון. מכיוון שאין מתלי אוויר, אין גם אופציה להגדלת מרווח הגחון, וגם הפגושים אינם מעוצבים לשיפור היכולת בשטח. התוצאה היא נתוני מרכב בינוניים ואף פחות לשטח: מרווח גחון של 20 ס"מ וזוויות גישה ונטישה של כ-18 מעלות.   

חוזר על עצמו, וגם לא
הכניסה פנימה מפגישה אותנו עם אותה סביבת נהג מרהיבה המשרתת את שאר דגמי מרצדס הקומפקטיים. מעבר למופע המרשים הנוצר על-ידי צמד המסכים (מולטימדיה ולוח מחוונים), בולטת תשומת לב מדהימה לפרטים, ונראה כי הושקעה מחשבה בכל ס"מ של סביבת הנהג הזו. החומרים בחלקה העליון איכותיים, דיפוני הדלתות מלאים בעור ובעץ ומרכיבים רבים ניתנים להתאמה אישית. יש אמנם פלסטיק נוקשה כבר מאמצע הגובה, אך גם הוא אינו "חלול" במבנה או בתחושה. 

התלונה העיקרית מתייחסת להנדסת האנוש: שפע האפשרויות והאופציות, שאותן ניתן לתפעל באמצעות שלושה מערכי תפעול - מסך מגע, משטח מגע בקונסולה המרכזית, פקדים על ההגה - יוצר עומס ומבלבל.

מרצדס GLB - מבחן דרכים (השקה עולמית)

צילום: מרצדס

תנוחת הנהיגה גבוהה, מרווח הראש אדיר, והתחושה המתקבלת היא שמדובר ברכב גדול מזה של שאר דגמי המשפחה, אבל בהחלט לא גדול מדי. שדה הראיה סביר - קורה קדמית לא עבה במיוחד, אך עדיין מפריעה בצמתים ופניות. מושב הנהג משובח ומעניק תמיכה טובה לגב, תמיכת צד ראויה ובסיס ניתן להארכה. ניתן להזמין את המושב עם תפעול חשמלי, חימום ואוורור. 

המרחב בשורה השנייה ראוי בהחלט - מרווח טוב לברכיים ומצוין לראש. המושבים נוחים למדי, והדיפונים הרכים בדלתות מזכירים שגם כאן הושקעה מחשבה. באבזור, בעיקר, פתחי מיזוג, וגם שקעי USB מסוג C. אין חלון גג פנורמי ובמקומו שני גגות קטנים. נחמד.

מרצדס GLB - מבחן דרכים (השקה עולמית)

צילום: מרצדס

הסיפור ברכב הזה, כמובן, הוא השורה השלישית. פתיחת המושבים נעשית בקלות וכך גם קיפולם. עם זאת, הטיפוס לשורה השלישית לא נוח, המושבים עצמם לא מאוד מוצלחים והמרחב, בדיוק כפי שמרצדס הצהירה, מתאים בעיקר לילדים. בכל אופן, גם בחלק הזה עיגוני איזופיקס, תאי אחסון בצדדים, שני שקעי USB מסוג C ומחזיקי כוסות בין המושבים. 

תא המטען קטן כשכל המושבים בשימוש (179 ליטר), גדול אם מקפלים את השורה השלישית (560 ליטר, רצפה שטוחה), וענק כשכולם מקופלים (1,755 ליטר).  

מרצדס GLB - מבחן דרכים (השקה עולמית)

צילום: מרצדס

מנועים ודרכים
פתחנו את היום עם גרסת 200 הנעה קדמית - 1.3 ליטר, 163 כ"ס, 25.4 קג"מ, תיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת מצמד. הביצועים: 9.1 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש. למרות ההספק ונתוני ההאצה, התחושה הייתה שהמנוע הזה קצת קטן על ה-GLB. גם בתוואי עירוני ובשיוט בינעירוני רגוע, כל ניסיון להאצה הביא לעלייה מוחשית בסל"ד, תוספת רעש וגמול קטן מדי בביצועים. עניין זה בלט במיוחד ככל שהדרישות אתגרו יותר את המנוע - עקיפות, מעלה הררי או השתלבות בכביש מהיר. התיבה הוותיקה תפקדה היטב.

מעבר לגרסת 250 עם הנעה כפולה והתיבה החדשה (שמונה הילוכים), היה לכן משמח. תוספת של כ-40% בהספק ונתונים משובחים לכשעצמם - 224 כ"ס, 35.7 קג"מ, 6.9 שניות ל-100 קמ"ש - מסדרים ל-GLB יכולת עקיפה מרשימה ומעניקים לו אותה תחושת התקדמות ללא מאמץ שהייתה חסרה בגרסת הכניסה. המנוע עצמו עדיין רועש בעומס וקצת מחוספס, אבל בזה מסתכמות התלונות. תיבת ההילוכים החדשה פעלה באופן חלק ומרשים כמעט תמיד.

מרצדס GLB - מבחן דרכים (השקה עולמית)

צילום: מרצדס

כל רכבי המבחן בהשקה צוידו בבולמים אדפטיביים (תוספת תשלום). אלה העניקו נוחות נסיעה טובה מאוד ברוב סוגי הדרכים, גם בעיירות הקטנות לאורך הדרך, גם בכבישים ביניהן וגם בשביל מזדמן בין עצי הזית. כאשר הדרך ההררית הפכה מאתגרת, מעבר למצב "ספורט" הקשיח את הבולמים, מיתן מאוד את זוויות הגלגול והפך את הרכב לנעים גם שם. בידוד הרעשים טוב למדי, ומעט רעשי רוח נשמעים במהירות גבוהה ורחשי הכביש נוכחים אך לא מוגזמים.

קצת אקשן
נהגנו גם בגרסת AMG, ובדיוק בחלק הכי מפותל והררי של מסלול ההשקה. ה-AMG היה צבוע באדום מזמין, והעיצוב משדר מחויבות ספורטיבית - בזכות פגושים וסבכה שונים ובעיקר חישוקי ענק ("21). 

מרצדס GLB - מבחן דרכים (השקה עולמית)

צילום: מרצדס

מעבר לנתוני מנוע משופרים ומרשימים מאוד, תמצאו כאן גם מתלים, בולמים אדפטיביים, היגוי ומערכות ניהול אלקטרוניות מכוילות מחדש. התוצאה: ה-GLB35 AMG עשה עבודה נהדרת בקיצור הזמן בדרך המפותלת. זוויות גלגול כמעט ולא קיימות והתאוצות יספקו כל גחמה. אחיזה? בשפע. עקיפות? בקלות. יציאה מהמקום? מטלה שכיף לחזור עליה. 

עדיין מדובר ברכב גבוה ולא ממש קל, אבל מי שרוצה לקבל יכולת דינמית של ממש ברכב פנאי לשבעה, ימצא שותף רב-יכולת, שבכבישים הנכונים יאפשר לתבל את הנהיגה ולהעניק חוויה לאוחז בהגה. צליל מנוע-מפלטים חביב וה"נביחות" בהעברת הילוך הם רק בונוס. כמובן שה-35 גובה מחיר מורגש בנוחות הנסיעה ורעשי הכביש, אך בהתחשב ביכולת הוא נסבל לגמרי.

מה איתנו
מרצדס GLB הוא בדיוק החתיכה החסרה בתוכנית הקומפקטית של מרצדס. עד לא מזמן, שבעה מושבים במרצדס היה עניין נדיר יחסית ויקר מאוד. כעת יש ליצרנית פתרון בתחום הקומפקטי והנגיש-יחסית (יחסית...) מבחינת מחיר. 

מדובר ברכב מרשים, בעל אמירה עיצובית מופגנת בחוץ, סביבת נהג מתקדמת ואיכותית בפנים ונימוסי כביש מוצלחים בכל הגרסאות. מועד הנחיתה בישראל והמחירים עדיין לא ידועים, אבל אין ספק שזו נקודת פתיחה טובה לחבר החדש במשפחת כלי הרכב הקומפקטיים.

מרצדס GLB - מבחן דרכים (השקה עולמית)