תשע שנים בחיי דגם הן נצח קטן; שלוש שנים לאחר שדגם מוצג הוא עובר מתיחת פנים, לאחר שלוש שנים נוספות הוא מוחלף. רכב הפנאי הקומפקטי מיצובישי ASX שהוצג ב-2010 על אותו בסיס המשרת את אאוטולנדר, היה אמור לציין כיום את מתיחת הפנים של הדור השני, אבל הוא לא.

הדגם הוותיק זכה למתיחת פנים בתחילת 2019, ומהדורה מחודשת זו משווקת בישראל מחודש נובמבר - השוק הישראלי הוא מבין הראשונים בעולם לקבלו. מיצובישי, שכמעט ולא הציגה דגמים חדשים באמת מזה שנים, חידשה גם את הדגם הזה. השינוי הגדול בקו הדגמים שלה לאחר שזו נרכשה על-ידי ניסאן-רנו, יבוא תוך שנתיים, ועד אז היצרנית חייבת להשקות גם את הדגם הזה במעין הנעורים שנקרא "מתיחת פנים מאוחרת".

מיצובישי ASX - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: איתמר רותם

מה חדש?
ASX, כאמור, הוא דגם וותיק, אבל בגרסתו המחודשת הוא אינו מסגיר זאת. החזית חדשה לגמרי, מיישרת קו עם הדגמים העדכניים של מיצובישי – אקליפס קרוס החדש, אאוטלנדר המחודש – בהופעה רבת ניקלים ורושם. הפרופיל מזכיר שמדובר במתיחת פנים (ולרעה בולטים ”זימי הצד“), כאשר מאחור ההופעה עדכנית בזכות יחידות תאורה חדשות (לד), וסביב בולטים חישוקים בעיצוב חדש. סרח עודף קצר מעניק לרכב הופעה אתלטית.

שינויים נוספים אינם נראים לעין. המנוע, למרות נתוניו הדומים – 150 כ“ס ו-19.9 קג“מ, לעומת אותו הספק ומומנט גבוה ב-0.2 קג“מ – מגיע מאאוטלנדר המעודכן, ועבור ASX הוא חדש לגמרי. המנוע מתאים לתקינה האירופאית (קודם היה בתקינה אמריקנית), והתיבה הרציפה (INVECS-III) חדשה גם היא עבור הדגם, ומגיעה מאקליפס קרוס הצעיר-יחסית. במהדורה זו מרווח הגחון ירד ב-2 ס"מ ל-19 ס"מ.  

מיצובישי ASX - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: איתמר רותם

סביבת הנהג עודכנה אף היא, אבל ההבדלים פחות בולטים מאלה שנעשו בחוץ: שיפור קל בחומרים, קונסולה מרכזית קצת יותר עדכנית. המפרט בדגם המשווק כאן שודרג; תאורת לד מלאה מלפנים, קיפול חשמלי למראות בחלק מרמות הגימור, ובכולן דור חדש למולטימדיה (התקנה מקומית) השומרת על מסך "8 ומוסיפה אפשרות לתפעול קולי. מערך הבטיחות שודרג, וכולל בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב ועמעום אורות, וברמת הגימור 'פרמיום' גם ניטור שטחים מתים מהצד ומאחור.

קצת מוכר
בניגוד לעיצוב החיצוני, סביבת הנהג ב-ASX מסגירה את גילו; היא נראית כמעט ללא שינוי, ולכשעצמה מעוצבת באופן פשוט והחומרים לא מתעלים. מנגד, הקונסולה המרכזית נמוכה יחסית ומאפשרת מרווח רגליים מצוין, ההרכבה הדוקה והכל קל וברור לתפעול. למרות שברוב המקומות בהם היד נוגעת החומרים רכים והגימור טוב הרכב אינו מספק תחושת ”איכות“ גבוהה. האבזור ברמת הגימור 'פרמיום', ברכב המבחן, עשיר והדבר משפר מאוד את סביבת הנהג, ממש כמו המושבים המרופדים בעור.

מיצובישי ASX - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: איתמר רותם

המושבים לכשעצמם נאים למראה, והם נוחים לישיבה למרות בסיסם הקצר. שדה הראייה לפנים טוב, אך קורות A עבות מדי ומפריעות לראייה בצמתים. מראות הצד גדולות ונוחות.

המרחב מאחור מספק לגמרי, ולמעט מרווח ראש בינוני אין תלונות של ממש. לחובה נציין את הדלת שאינה נפתחת מספיק, מה שמפריע להושבת ילדים. נפח תא המטען לא נמצא בצד הנדיב של הסקלה (416 ליטר), אבל הוא יספיק גם לטיול משפחתי, ומציע תאורה, תאי אחסון בצדדים וגם ווי עגינה.

מיצובישי ASX - מבחן דרכים (מתיחת פנים)

צילום: איתמר רותם

ביצועים, נוחות
המנוע, למרות שהוא חדש עבור הדגם, מעניק תחושה מוכרת לכל מי שנהג ב-ASX לפני מתיחת הפנים. המנוע מציע נתונים נאים, ויחד עם התיבה הרציפה החדשה (עבורו), שמגיבה בזריזות רבה, הביצועים מספקים לגמרי. בכדי להפיק את המרב מהמנוע התיבה תביא אתו למחוזות הסל“ד הגבוהים, שם הוא רועש ונשמע בתא הנוסעים.

צריכת הדלק עמדה על 11 ק“מ לליטר במבחן שנערך בתוואי מאומץ, וזה בהחלט סביר.

מיצובישי ASX - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: איתמר רותם

הבולמים של ASX מכוילים בצד הנוקשה של הסקלה. לרוב נוחות הנסיעה הבסיסית מספקת, למרות שעל מפגעים מסוימים הם לא תמיד יצליחו להתגבר. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה יותר, הטיפול המפגעים וריסון המרכב טובים יותר. בתחום הרעשים נרשמו לא מעט רעשי רוח ועוד יותר רעשי כביש בולטים.

בכביש מפותל מפגין רכב הפנאי הזה יכולת דינמית נאה, עם אחיזה סבירה, זוויות גלגול מתונות ותחת עומס יצר תת היגוי. ההגה בלט — בעל משקל כבד יחסית למקובל היום (שזה טוב) אבל סובל מלוחמת מומנט ורגיש לשיבושים בצורה מופגנת.

מיצובישי ASX - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: איתמר רותם

עדיין רלוונטי
מתיחת הפנים לא שינתה באופן משמעותי את מיצובישי ASX. גילו ניכר למדי הן בסביבת הנהג והן בתחומי הנהיגה, ישנם רעשי מנוע, דרך ורוח בולטים. בכל זאת, מדובר ברכב שנראה טוב בחוץ, עמוס באבזור בפנים ומבצע את מטלות הנהיגה בצורה ראויה.

לו מחירו היה דומה לזה של מתחרים ישירים, הוא היה ניצב בעמדה מאתגרת, אבל ASX מתומחר נמוך מהם עם אבזור דומה. מחירו – החל מ-136,000 שקלים ('אינסטייט') עד ל-148,000 שקלים, ('פרמיום') ממש כמו חלק מממדיו, נמצא בין רכבי הפנאי הקטנים לאלה הקומפקטיים, ופער מחיר שכזה משאיר אותו רלוונטי גם היום.

מיצובישי ASX - מבחן דרכים (מתיחת פנים)