ארגון הבטיחות יורו NCAP, שנוסד ב-1996, הרחיב עוד ב-2009 את מערך המבחנים שלו מעבר לריסוק מכוניות. עם התקן שפרסם לפני 11 שנים דרש הארגון כי בדגמים אותם הוא בוחן יוטמעו מערכות בטיחות, והציונים היו בהתאם למפרט שלהן. לאחרונה החל יורו NCAP לבחון גם את איכות המערכות עצמן במכוניות נוסעים, וכעת הוסיף מבחן כזה למסחריות בינוניות (2.2-3.0 טון) ולמסחריות גדולות (2.8-5.0 טון), כולן במבנה של ואן משלוח.

במבחנים נבדקו בלימת חירום אוטונומית (AEB) מול רכב, מול הולך רגל, מול רוכב אופניים; שמירת נתיב, שמירת מהירות; ניטור נוסע. כל דגם קיבל ציון אחד מתוך חמישה בכל פרמטר.  

תוצאות המבחנים, שפורסמו אתמול (יום רביעי), מקבלות ביטוי באופן שונה מהמוכר; פלטינה, מעל 80%; זהב, 60%-79%; כסף, 40%-59%; ארד 20%-39%; לא מומלץ, מתחת ל-20%. 


ולתוצאות בפירוט
אלה הציונים למסחריות המדוברות, המופיעות כאן לפי סדר הא"ב. יש לציין כי דגמים מסוימים זהים, אך היצע מערכות הבטיחות שלהם אינו דומה בהכרח. 

במבחנים שנערכו לא היה דגם שקיבל ציון פלטינה, ומעט המצטיינים גם הם רחוקים מהנדרש לציון זה. שלושה דגמים בלבד זכו בזהב והציונים שלהם נמוכים יחסית (מ-61% עד 65%). מנגד, 11 מתוך 19 הדגמים כאן קיבלו ציונים גרועים במיוחד – 5 דגמים עם "לא מומלץ", עוד 6 דגמים עם ארד, שגם הוא לא משהו. כך שהדרך של סוג הרכב המוזנח ביותר בתעשיית הרכב האירופאית לבטיחות ראויה עדיין ארוכה.

לפי הארגון וכעולה מהטבלה, המותגים הטובים ביותר בתחום מערכות הבטיחות הם מרצדס, פולקסווגן, פורד; הגרועים ביותר הם ניסאן, פיאט, רנו.

יורו NCAP – מערכות בטיחות במסחריות
צילום: מתוך יוטיוב