1. מה ההבדל בין רכב חשמלי ובין רכב היברידי נטען־רשת?
לאוטו חשמלי יש רק מנוע חשמלי, אין לו מנוע בעירה פנימית בכלל. במכוניות היברידיות מנוע הבעירה הפנימית הוא העיקרי, ומנוע חשמלי משמש כעזר. בהיברידי נטען־רשת סוללה המאפשרת (כיום) טווח של כ־40 ק"מ בחשמל בלבד.

2. איך המנוע החשמלי מקבל את האנרגיה הדרושה?
בניגוד לרכבת חשמלית, למשל, שמקבלת את המתח למנועיה מפס חשמל עילי או מפסים תחתיים, במכונית, נכון להיום, האנרגיה צבורה בסוללות כבדות הממוקמות בתחתית המכונית. כתבתי נכון לעכשיו, כי כבר כיום יש מספר דגמים שהמנוע החשמלי שלהם מונע על־ידי תא דלק, ולפי התעשייה טכנולוגיה זו תהיה זמינה בקנה מידה גדול בעשור הבא, עם הקמת תשתית הולכה ראויה למימן. 

רכב חשמלי – שאלות נפוצות, תשובות ממצות
צילום: טויוטה

3. מה היתרונות והחסרונות של רכב חשמלי?
למנוע חשמלי יש לא מעט יתרונות ושני חסרונות עיקריים. היתרונות העיקריים הם: א. הרכב החשמלי אינו מזהם כלל. אמנם, רכב מונע בסוללות חייב בחשמל המיוצר בתחנות כוח שהן כן מזהמות, אך רובן ממוקמות הרחק מריכוזי אוכלוסייה. בנוסף, הזיהום הנוצר פחת עם המעבר לגז טבעי, ויפחת עוד יותר ככל שיגבר השימוש באנרגיה חלופית כגון רוח או שמש. ב. המנוע החשמלי פשוט מאוד לייצור; הניצולת שלו גבוהה ביותר מכיוון שיש בו חלק נע אחד על שני מסבים; תנועתו סיבובית ורציפה ולכן נכונה לרכב, בניגוד לתנועת הבוכנות במנוע בעירה פנימית, בו הבוכנות, מאיצות, מאטות עד לעצירה ומאיצות שוב לכיוון ההפוך. במנוע בעירה פנימית הרבה מאוד חלקים נעים, והנצילות התרמית שלו נמוכה מאוד. בנוסף, מנוע חשמלי אינו דורש מערכות עזר כשימון וקירור, ברוב המקרים אין צורך בתיבת הילוכים ובמצמד וכמובן שלא במתנע. לכן, המנוע החשמלי זול יותר, התחזוקה זולה בהרבה, האמינות גבוהה משמעותית מכיוון שיש בתוכו פחות חלקים ומחוצה לו פחות מערכות העלולות להתקלקל. 

כל עוד הממשלות מעוניינות בקידום ההנעה החשמלית, תפעול מכונית חשמלית יהיה זול יותר מתפעול מכונית אחרת. האגרה השנתית זולה משמעותית, הוצאות ההחזקה נמוכות יותר והוצאות האנרגיה זולות משמעותית; חשמל זול בהרבה מבנזין שעליו יש מס גבוה ביותר. 

החסרונות של ההנעה החשמלית המבוססת על סוללות הן א. מחירה הגבוה של הסוללה המייקר מאוד את מחיר המכונית, לפעמים בצורה דרסטית. ב. בעיית טווח הנסיעה; כל עוד אין פריסה רחבה של תחנות הטענה חשמליות, על המשתמש במכונית כזו לתכנן את נסיעתו, במידה והוא עומד לנסוע למקום שהמרחק אליו וחזרה, קרוב מדי לטווח הנסיעה המרבי, בוודאי אם הוא גדול יותר. 

רכב חשמלי – שאלות נפוצות, תשובות ממצות
צילום: טסלה

4. האם מוסכים בארץ יודעים לטפל ברכב חשמלי?
אני בטוח שלכל יבואנית רשמית של רכב חשמלי יש מכונאים שהוכשרו בחו"ל לטפל במערכות חשמליות. חשוב לזכור שפרט למערכת ההנעה, המכונית לא השתנתה מהותית, אבל מערכת ההנעה השתנתה דרסטית, כך שהמכונאי ה"ישן", לא יידע כלל איך לגשת אליה. עם זאת, זו מערכת פשוטה ביותר שמבוססת על מנוע שקל לטפל בו ועל תוכנה. יכול להיות שיהיו בעיות הטמעה, אבל איני חושב שתהיה בעיה אמיתית. 

5. האם אפשר להגיע עם מכונית חשמלית לאילת?
כן, אבל רק במכונית שטווח הנסיעה שלה עולה על 200 ק"מ ויש לה אפשרות להטענה מהירה, וזה אפילו לא מסובך. יש תחנות טעינה מהירות בכביש החוף, בבאר שבע, בשדה בוקר, בכביש הערבה ובאילת עצמה. כך למשל, נוסע מחיפה יטעין בכביש החוף (M הדרך), ומכיוון שהקיבולת תהיה גבוהה מחצי - ההטענה תימשך פחות מחצי שעה. משם, כ־200 ק"מ יביאו אותו עד לשדה בוקר (הטענה ארוכה יותר של כ־45 דקות), ומשדה בוקר לאילת — פחות מ־200 קילומטרים. באילת ניתן להטעין בלילה בטעינה איטית (במידה ובמלון שלכם יש נקודה כזו), או בתחנת הטענה מהירה בקניון ביג. אם המרחק מאילת ליעדכם קטן מ־250 קילומטרים, עדיף לחזור דרך כביש הערבה, להטעין בפונדק כושי שבקילומטר ה־101 או בצוקים, 20 ק"מ צפונית משם. כאמור, משם לבאר שבע, ומי שנוסע צפונה דרך M הדרך. 

רכב חשמלי – שאלות נפוצות, תשובות ממצות
צילום: יח"צ

6. למי היא מתאימה?
נכון להיום, כאשר פריסת רשת ההטענה עדיין בשלביה המוקדמים, חייבים להתקיים מספר תנאים כדי שבעל מכונית חשמלית ייהנה מרכישתה.
א. חייבת להיות לרוכש אפשרות טעינה ליד הבית. נכון שנקודת הטענה בעבודה נראית כפתרון אפשרי, והיא אכן כזו, אך זה פתרון שאינו מושלם. למשל, אם ביתו של בעל המכונית נסעה כ־100 ק"מ בלילה, ובעל המכונית רוצה על הבוקר לנסוע מהשפלה לירושלים, עשויה לצוץ בעיה. בדקנו את האפשרות במסגרת מבחן ארוך טווח שעשינו לאוטו חשמלי, והדבר לא מומלץ.

ב. המכונית משמשת בעיקר לתנועה עירונית, ולמעשה זו מכונית אידיאלית לרוכש כזה, מכיוון שבעיר הוא לעולם לא ייקלע לבעיית טווח.

ג. המכונית משמשת כמכונית אחת מתוך שתיים במשפחה. במקרה כזה, הנהג שנוסע באותו היום למרחקים שעולים על 250 קילומטרים הלוך חזור (במכונית עם סוללות של כ־50 קוט"ש), הוא יבחר במכונית עם מנוע רגיל.

ד. המכונית לא תתאים לאדם שנוסע מדי יום למרחקים של כ־300 ק"מ או יותר. 

רכב חשמלי – שאלות נפוצות, תשובות ממצות
צילום: טויוטה

7. הזכרת קוט"ש, מה זה, ובאותה הזדמנות, מה זה קילוואט?
קוט"ש, או קילוואט־שעה, היא יחידת מידה פיסיקלית של אנרגיה. היא דומה, אך ממש לא שוות־ערך, לגודל מיכל הדלק במכונית בנזין. זאת משום שברכב מדובר בליטרים, נפח מיכל הדלק, וכאשר זה נשרף, הוא משחרר כמות מסוימת של אנרגיה שמנוע הבנזין יודע לנצל חלק קטן ממנה (השאר נפלט לאטמוספירה בצורת חום, שאף הוא צורה של אנרגיה).

ברכב חשמלי מדובר ממש בכמות האנרגיה האצורה בסוללות, והמנוע החשמלי יודע לנצל את כמעט את כולה. המשמעות? אם הסוללה שלכם היא 50 קוט"ש, זה מספיק (בסופרמיני, או ברכב פנאי חשמלי קטן) לנסיעה בין־עירונית במהירות של לא יותר מ־100 קמ"ש, לטווח של 250 ק"מ; סופרמיני רגילה תעשה טווח כזה (לפי 15 ק"מ/ל', מיכל של 35 ליטרים) בחצי מיכל. ובקיצור: טווח נסיעה של סופרמיני חשמלית עם סוללות טעונות הוא כמחצית מהטווח של סופרמיני בנזין עם מיכל מלא. 

קילוואט (ק"ו) זו מידת הספק (כמו כ"ס), ובהקשר של צריכה מדובר בקצב השימוש שלכם באנרגיה. בסופרמיני חשמלי מדדנו צריכה ממוצעת של כ־17.4 ק"ו. זאת אומרת שסוללה של 50 קוט"ש עם צריכה כזאת תתרוקן תוך 2.87 שעות. ואם מדובר במהירות קבועה של 100 קמ"ש, טווח הנסיעה הוא 287 ק"מ. ולמה בפועל הטווח רק 250 ק"מ? כי הניצולת היא כ־95%, ואני מניח שכל מדי הטווח מותירים טווח רזרבי של 20 ק"מ בערך. עשו חשבון בעצמכם, זה יוצא בול.

רכב חשמלי – שאלות נפוצות, תשובות ממצות
צילום: וולוו

8. מה המשפיעים הגדולים על טווח הנסיעה
לא מעט אנשים חושבים (ולעמיתי עיתונאי הרכב יש חלק גדול ביצירת המיתוס הזה), שמכוניות חשמליות והיברידיות צורכות פחות חשמל בנסיעה עירונית צפופה בהשוואה לנסיעה בכבישים בין־עירוניים — וזה פשוט לא נכון. מה שכן נכון, זה שמכוניות אלו מסוגלות להמיר חלק מאנרגית התנועה לאנרגיה חשמלית ולהחזיר אותה למצבר. לכן, ביחס למכונית עם מנוע בנזין, החיסכון בעלות הנסיעה גדל בתנועה עירונית. אבל מה שגדל הוא רק היחס בעלות בין החשמלי לבנזין, ולא הטווח של החשמלית; זה דווקא יורד.

בכל תאוצה נצרכת אנרגיה גבוהה יותר מאשר בשיוט במהירות קבועה. כאמור, נכון שחלק מאנרגיית התנועה חוזר למצבר, אולם רק חלק, בין רבע לשליש, לא יותר. לכן, הטווח המקסימלי יתקבל במהירות יציבה ככל האפשר, בתוואי מישורי; בתוואי שיש בו עליות וירידות חל אותו הכלל הקודם, כי רק חלק מהאנרגיה הנדרשת לעלייה יוחזר לסוללות בירידה.

המשתנה השני הוא המהירות. התנגדות האוויר עולה ביחס לריבוע המהירות. לכן ככל שתנועו לאט יותר — תחסכו יותר, הן ברכב חשמלי והן ברכב בנזין. אולם, איני מצפה מכם לנוע במהירות שאינה בסביבות מאה קמ"ש בדרך בין־עירונית. לכן אלו המספרים בהם אנחנו באוטו מודדים את הטווחים והעלויות. 

רכב חשמלי – שאלות נפוצות, תשובות ממצות
צילום: איתמר רותם

9. ומה עלות הנסיעה במכונית חשמלית ביחס לדלק?
לכאורה זה די פשוט. ליטר דלק עולה היום כחמישה וחצי שקלים. עלות קוט"ש חשמל ביתי עולה כחצי שקל. עלות קוט"ש בהטענה מהירה גבוהה יותר, וקיים הבדל במחיר בין תחנות שונות של חברות שונות. אנחנו נחשב את זה לפי הטענה ביתית, שהיא כאמור ההטענה היחידה שלכם בנסיעה עירונית.

אם תעשו את החישובים לפי המספרים המצוטטים לעיל, תגיעו לכך שעלות הנסיעה בחשמל מחוץ לעיר, היא בערך רבע מעלות הנסיעה בדלק. בעיר, כמו שהזכרתי בסעיף הקודם, הפער יירד לחמישית, בערך. וככל שהפקק כבד יותר, הפער ימשיך ויטפס.