לכו ותבינו יצרני רכב. ב-2018 הציגה פורד את גרסת 'ST ליין' של פורד פוקוס עם מתלה אחורי רב-חיבורי – אותו מתלה שהיה מאז הצגת הדגם (1998) עיקר גאוותה של פורד אירופה, והיה מהדברים שעשו את הפוקוס לכה מתעלה דינמית. ונוחה. 

באופן מוזר, עד שהרכב הגיע לארץ החליט היצרן להחליף את המתלה האחורי בקורת מתח, דומה לזו שיש בגרסות הבסיסיות יותר ובסדאן; זו נשארה בסטיישן ו-'X אקטיב'. הסיבה לכך, כך פורד, הייתה התמקדות בפן הספורטיבי על חשבון נוחות הנסיעה. עוד שנה ומספר חודשים חלפו, וראו זה פלא: פורד חזרה למתלה האחורי הרב-חיבורי בגרסה זו; לכו תבינו כבר אמרנו? 

למרות שמדובר בשינוי משמעותי, אנשי פורד לא ניצלו הזדמנות זו לעדכונים נוספים לרכב. הבדל אחד, בכל זאת, הוא הוספת חיישני חניה קדמיים, מה שהביא לשינוי באזור הבורר ובלם החנייה החשמלי, כאשר מאחוריהם נוסף לחצן לביטול פעולתם; כעת יש מבנה ריבועי עם ארבעה לחצנים, מחליף מלבן עם שלושה. 

פורד פוקוס - מבחן דרכים (ST-ליין, מתלה רב חיבורי)
צילום: מערכת אוטו

על היכולת ועל ההרגשה
הדרך הטובה ביותר לבדוק את השפעת השינוי על נוחות הנסיעה ועל ההתנהלות הדינמית, היא לקחת שתי 'ST ליין', אחת עם קורת מתח, השנייה עם הרב-חיבורי ולהשוות באותם קטעים, אלא שהגרסה הקודמת לא הייתה זמינה. 

כבר עם היציאה לדרך, אני מרגיש שהרכב המעודכן מעט יותר נוח מקודמו, והדבר מוצא ביטוי בעיקר בנהיגה בין-עירונית, בייחוד על שיבושים גדולים ומורכבים יותר. נוקשות הבולמים מורגשת עדיין במעבר על שיבושים קטנים בנסיעה איטית, אך הטיפול בהם מעט טוב יותר.

המבחן האמיתי לדגם כזה הוא בכבישים מפותלים. לטעמי, ולמרות שאנשי פורד אמרו כי הסיבה להטמעת קורת המתח היא במיקוד בנהיגה, דווקא הגרסה החדשה מבצעת את העבודה טוב יותר ועושה זאת באופן מהנה יותר. 

פורד פוקוס - מבחן דרכים (ST-ליין, מתלה רב חיבורי)
צילום: מערכת אוטו

לא מדובר דווקא במהירות גבוהה יותר בפניות, או באחיזה גבוהה יותר בעיקולים, אלא בכך שעם המתלה החדש הרכב "מתנהג" יותר. הוא מגיב באופן יותר מהנה להרפיות מהדוושה ביציאה מפנייה והאטות לתוך הפנייה – כאילו הציר האחורי עובד עבורכם וזורם אתכם. תגובות הרכב להפניית ההגה,  הודות לאותו שינוי, יותר מדויקות, ברורות, נכונות. התחושה גם היא שבזינוק האחיזה טובה יותר. כל אלה עושים נהיגה כזאת למהנה יותר.

ייתכן שעם החלפת המתלה ברב-חיבורי, התגברה התנועה על ציר האורך של הרכב בכבישים גליים או משובשים, אבל גם תנועה זו נשלטת באופן מדויק יותר. גם הדרך בה בקרת היציבות מחקה דיפרנציאל מוגבל החלקה מורגשת יותר מאשר לפני החלפת המתלה. כאשר הרכב אינו על הקצה, ניתן להרגיש לעיתים כיצד המכונית נכנסת קצת יותר לפנייה עם הלחיצה על המצערת. 

פורד פוקוס - מבחן דרכים (ST-ליין, מתלה רב חיבורי)
צילום: מערכת אוטו

כאשר שמחים אז שמחים, ומשום-מה נראה שגם המנוע המוכר – טורבו-בנזין 1.5 ל', 3 צילינדרים, 182 כ"ס – מעט תוסס מאשר קודם לכן, גם אם התיבה לעיתים מאתגרת אותו בהילוכים גבוהים מדי. פעולת התיבה עצמה אינה תמיד חלקה וזורמת, ולעיתים מעברי הילוכים, ביחוד בנסיעה איטית, מורגשים מדי.

לפני פרידה
תמיד כיף לחזור וללחוץ על המצערת בפוקוס, והחלפת קורת המתח מאחור במתלה רב-חיבורי ב-'ST ליין' יצרה מכונית שהיא נוחה יותר, זריזה יותר, מהנה יותר.

פורד פוקוס - מבחן דרכים (ST-ליין, מתלה רב חיבורי)
צילום: מערכת אוטו

כעת פוקוס מחוברת טוב יותר לכביש, מפגינה כישורי פנייה משופרים, והתגובות שלה טובות יותר. כל אלה יוצרים חיבור הדוק יותר בין הנהג לבין הרכב לבין מעשה הנהיגה, מסכמים כי מדובר במכונית ממש טובה. פוקוס 'ST ליין' יכולה לבייש לא מעט דגמים ספורטיביים שמחירם גבוה בהרבה, גם בגלל שהיא יכולה להעלות חיוך על פניו של הנהג. קחו סיבוב על אחת כזאת, מיד תחושו בכך. 

פוקוס 'ST ליין' לפני השינוי הייתה מכונית מצוינת שהעניקה תמורה מעולה למחירה,  132,000 שקלים. עכשיו היא טובה עוד יותר.

פורד פוקוס - מבחן דרכים (ST-ליין, מתלה רב חיבורי)
צילום: מערכת אוטו