טויוטה הציגה בתערוכת שנגחאי ה-19 הנערכת בימים אלה את קונספט טויוטה bZ4X – רכב פנאי חשמלי, ראשון כעת, חלוץ ליותר מתריסר דגמים מחושמלים, מבשר דרכה של טויוטה לעתיד.  

היצרן היפני היה הראשון שהציג דגם היברידי, פריוס ב-1997. בעשור הראשון של המאה הוא זה שהוביל את המגמה הירוקה בשוק בזכות גרסאות היברידיות רבות (גם בלקסוס), אבל האט ביחס לשוק בעשור השני. טויוטה הציגה הנעה היברידית-נטענת באיחור רב מאוד, וגם היום ההיצע שלה מאוד מצומצם בתחום זה. עם זאת, טויוטה היא אחת משלוש יצרניות הרכב בעולם המציעה דגם חשמלי שמקור האנרגיה שלו הוא תא דלק – מיראי, מ-2014 ; האחרות הן יונדאי (סנטה פה ב-2001; כיום נקסו מ-2018); הונדה (קלריטי, 2008). 

טויוטה היום, מחר
במסגרת התערוכה הציגה יצרנית המכוניות היפנית את החזון שלה לעתיד ירוק ונקי יותר תחת כותרת העל ”טויוטה bZ“ (ר"ת של beyond Zero; מעבר לאפס). במסגרת התכנית תפעל טויוטה לשפר ולייעל את תהליכי הייצור, מכלולי ההנעה (בהם גם הסוללות) ותרחיב את השימוש בחומרים ניתנים למחזור כדי להפוך את כלי הרכב שהיא מייצרת ל"ניטרליים", מבחינת פליטת פחמן דו-חמצני לאורך מחזור החיים המלא שלהם. 

טויוטה מציינת כי כבר כיום מרבית כלי הרכב שלה מצוידים במערכת הנעה היברידית. לפי החברה, עד 2025 כ-70% מכלל המכוניות שתייצר יהיו היברידיות, 10% יהיו עם מערך היברידי-נטען ו-10% עם הנעה חשמלית, בין אם מקור האנרגיה שלה סוללות או תא-דלק מימני.

כחלק מהמהלך הגדול הזה תציג טויוטה עד שנת 2025 לא פחות מ-15 דגמים וגרסאות מחושמלים, ובראשם תעמוד משפחת דגמי bZ שתהווה את חוד החנית הטכנולוגי. משפחה זו תמנה 7 דגמים שיוצגו עד ל-2025, וסנונית ראשונה היא קונספט bZ4X.

נעים להכיר
טויוטה, החתומה גם על דגם הפנאי הראשון (טויוטה ראב 4, 1994), מציגה את החלוץ החשמלי שלה, bZ4X, באותו מבנה; עם זאת, לשילוב זה (פנאי וחשמל) יש כיום ביטוי נרחב במספר רב של דגמים המשווקים מזה שנתיים-שלוש. הדגם המדובר נושא את ראשי התיבות של תכנית bZ יחד עם הסיומת 4X, ציון לכך שמדובר ברכב פנאי עם הנעה כפולה. ואכן, טויוטה מציינת כי הדגם הזה אכן יוצע עם הנעה כפולה (מנוע מלפנים ומנוע מאחור), והטיפול במערכת זאת וכיולה יעשו על-ידי סובארו.

טויוטה bZ4X קונספט: רכב פנאי חשמלי של טויוטה
צילום: טויוטה

טויוטה מפרסמת מעט מאוד פרטים ביחס לדגם החדש. מעבר לכך שלרכב תהיה הנעה כפולה, bZ4X יתבסס על פלטפורמה e-TNGA של היצרנית, המרחב בשורה השנייה יהיה גדול כמו במשפחתית-גדולה (סגמנט D). ההגה עגול ורגיל או במבנה מלבני קטום (לפי שוק היעד; כמו שטסלה פרסמה ביחס לדגמי X ו-S המחודשים). החידוש המשמעותי בהקשר של ההגה, הוא במערך היגוי "על-חוט", ללא חיבור מכני ישיר לגלגלים, מבנה שבשלב זה חסר אישור רגולטורי באירופה ובארה"ב. לפי טויוטה, סידור כזה יאפשר לנטרל הפרעות לגלגל ההגה במעבר על שיבושים בכביש ובשטח, ובכך יגדיל את השליטה של הנהג ברכב ואת תחושת הביטחון שלו.

טויוטה bZ4X קונספט: רכב פנאי חשמלי של טויוטה
צילום: טויוטה

העיצוב החיצוני נראה כמו אבולוציה טבעית של כמה מהדגמים הנוכחיים של היצרנית (ראב4, C-HR, מיראי); הקווים ישרים ובוטים, הכתפיים נפוחות ויחידות התאורה מייצרות מראה נקי מלפנים ויציבה דומיננטית ורחבה מאחור. סביבת הנהג נראית גם היא קרובה לייצור, ולייחוד שיוצר ההגה הקטום, מצטרף לוח מחוונים המרוחק מהנהג והניצב בנפרד מסביבתו.  

טויוטה bZ4X קונספט: רכב פנאי חשמלי של טויוטה
צילום: טויוטה

כאמור, בטויוטה מתכננים להציג מספר דו-ספרתי של דגמים מחושמלים חדשים בטווח של כארבע שנים. ראשונה במשפחת bZ תהיה גרסת הייצור של bZ4X שתראה אור במחצית שנת 2022.

טויוטה bZ4X קונספט: רכב פנאי חשמלי של טויוטה
צילום: טויוטה