תנוחת ישיבה אינה המצב הטבעי של הגוף, במיוחד כשמדובר בישיבה ממושכת שלא תמיד תואמת את תנאי השטח. כך גם כשמדובר בנסיעה במכונית, שעלולה לגרום להתפתחות כאבי גב. בין אם הרכב משמש אתכם להגעה מנקודה אחת לשנייה, או שאתם נהגי שטח מנוסים, חשוב שתכירו את המכונית, את גופכם, תלמדו איך להתאים את מושב הבטיחות ותבינו מדוע הפסקות במהלך הדרך, חשובות להתרעננות וגם למניעת התפתחות כאבים. וגם, איך מכשיר אחד כחול לבן, חדשני וחזק במיוחד, יכול גם כן לעשות את העבודה ולמנוע כאבי גב מתמשכים. 

מדוע נהיגה יכולה להזיק לגב?
מיקום עמוד השדרה בישיבה דורש מהגב הרבה יותר מאמץ מאשר בעמידה, תופעה שמתגברת בעת נהיגה, כאשר הגוף נחשף לכוחות נוספים כמו רעידות, נדנוד, האצה, האטה ותנאי שטח שאינם אופטימאליים. נהיגה גם דורשת שימוש בכפות הרגליים בעת הלחיצה על הדוושות, פעולה שעלולה לפגוע ביציבות. שילוב של גורמים אלה יחד עם תנוחת ישיבה לא נכונה ועיצוב מושב לקוי, עלולים לגרום לכאבי גב. נהגים שנמצאים על הכביש כמה שעות ביום, בכל יום, עלולים אף לסבול יותר. 

כיצד למנוע כאבי גב בנהיגה?
בין אם אתם עושים שימוש ברכב באופן קבוע ובמשך שעות רבות ביום, או שמדובר בנהיגה רנדומלית שקורית מדי פעם, חשוב שתדעו כיצד למנוע או להפחית כאבי גב ונזקים שעלולים להופיע כתוצאה מתנוחות מסיומות ובתנאי כביש רעועים.  

שימו לב לצורת הישיבה וכוונו את ההגה. שבו בצורה בה המרפקים יהיו ב-90 מעלות והידיים מונחות שתיהן על ההגה 'בשעות' 10:00 ו-02:00. שימו לב שבעת הישיבה, הכתפיים והגב צמודים למושב. הימנעו ממצב שכיבה שיכול לגרום למאמץ מיותר של הראש והצוואר, שלעיתים נוטים קדימה במהלך הנסיעה. 



כוונו נכון את מושב הרכב. יש חשיבות עצומה לצורה בה אתם מכוונים את מושב הנהג יחסית לגופכם, להגה ולחלל הפנימי של האוטו:

שימו לב למשענת הראש, שאמורה לתת תמיכה לאמצע החלק האחורי של הראש.

הקפידו כי משענת הגב תספק תמיכה לגב, מהכתפיים ועד לחלק התחתון.

גם החלק התחתון - אחורי של המושב, אמור לתמוך בעמוד השדרה.

כשאתם ישובים במושב הנהג, שימו לב שהמושב עצמו תומך בירכיים, לכל אורכם.

נסו לקבוע את המרחק בין המושב לדוושות, כך שהברכיים יהיו בכיפוף קל בעת לחיצה מלאה על המצמד או על דוושת הבלם.

שימו לב שלא נוצר לחץ מאחורי הברכיים, שעלול להפחית את זרימת הדם באזור. 

רפדו את המושב. הריפוד בעזרת כרית או אביזר ייעודי, יכול לשמש כבולם זעזועים ולסייע בהפחתת כמות הרעידות והטלטולים. 

שמרו על החלק האחורי של גופכם נקי. רוקנו את הכיסים האחוריים והימנעו ממצב בו אתם עושים שימוש באביזרים שיכולים לגרום להטיה של צד אחד של האגן או הראש, דבר שיכול למנוע מעמוד השדרה להיות במצבו האופטימלי. 

הכנת הרכב ליציאה. כבסיס בטוח ונכון לכל נסיעה, הכינו את כל אזור הישיבה. בצורה כזו, לא תידרש מכם התעסקות מיותרת במהלך הנסיעה. זה אומר להניח את הטלפון הנייד במתקן ייעודי, כך שלא תצטרכו לגעת בו לאורך כל הדרך. הקפידו גם לכוון את כל המראות בצורה מיטבית, כדי שתרגישו בנוח בעת הישיבה וגם מפוקסים ומרוכזים.

כואב הגב? אולי תנהג אחרת?
צילום: יח"צ

קחו הפסקה. בדיוק באופן בו אנשים היושבים שעות ממושכות מול המסכים, מתבקשים מדי פעם לקום ולעשות סיבוב קצר מסביב לעמדה, כך גם בנהיגה - קחו לעצמכם הפסקות שיאפשרו לכם לתפוס שתי ציפורים במכה: התרעננות שחשובה לבטיחותכם ולריכוז במהלך הנסיעה, וגם אפשרות לבצע מתיחות שיכולות לסייע במניעת כאבי גב. 

דרך אגב, הטיפים הללו נכונים בעיקר כשאתם נוהגים, וחלקם רלוונטיים גם עבור מי שישוב בכיסא שליד הנהג.

כאבי הגב הופיעו - כיצד מטפלים?
במידה ואתם סובלים מכאבי גב באופן כללי, ועל אחת כמה וכמה במהלך הנהיגה או הנסיעה, יש כמה פעולות, שיטות ואביזרים שיכולים לעזור, בנוסף לייעוץ עם רופא/ה או איש/ת מקצוע, שתמיד מומלץ במצבים אלו.

ערכת אביזרים
כרית חימום, יכולה לסייע להרפיית השרירים, הגברת זרימת הזם והפחתת הנפיחות, וכך גם למנוע כאבי גב וצוואר. 

ידני או אוטומטי
גם אם אתם מעריכים ואוהבים במיוחד את תיבת ההילוכים הידנית, במידה ואתם סובלים מכאבי גב, ותרו על התענוג. לפחות באופן זמני. ככל שהרגליים עובדות פחות, כך הגב ירגיש טוב יותר. אם אתם סובלים מכאבי גב חוזרים, במיוחד במהלך הנהיגה, עדיף שתנהגו ברכב אוטומטי שאינו דורש מאמץ נוסף של הרגליים והגוף כולו. 

במידת האפשר, עברו למצב בקרת שיוט, כדי להפחית עוד יותר את הלחץ בנסיעות ארוכות.

טיפול במכשיר ייעודי שמאפשר לצאת ממעגל הכאב
ישנם מכשירים ייעודים, העושים שימוש בטכנולוגיות מתקדמות שכוללות אורכי גל ספציפיים ו-RF דו-קוטבי להמרצת מנגנוני הריפוי של הגוף, להגברת מחזור הדם והזרמת חמצן לאזור הפגוע. דוגמה לכך הוא 'אלפא קיור פלוס' המסייע בחימום עמוק וריפוי מיטבי, פעילות המאיצה את תהליך השתקמות הרקמה ומפחיתה גם דלקות וכאבי גב. למעשה, 'סוליו אלפא קיור פלוס' מטפל במקור הבעיה ומקל על הכאב, בעומק הרקמות. שווה לנסות!

שמירה ותחזוקה של הרכב
הקפידו לשמור על המכונית ולבצע תחזוקה שוטפת, במטרה להפחית רעידות וזעזועים. בצעו טיפולים שוטפים, החליפו צמיגים ישנים, ווודאו שיש לכם בולמי זעזועים טובים ושהברקסים במצב תקין לחלוטין. זה יעזור להפחית את ההשפעה של הנהיגה באופן משמעותי, במיוחד בכבישים משובשים, ולהעניק תמיכה לגב התחתון.

ואם כאבי הגב עקב הנהיגה עדיין נמשכים, פנו גם לייעוץ רפואי. 

לפרטים נוספים לגבי מכשירים ייעודים זמינים>> https://www.solio.co.il/
טל': 09-7771400