איך אתם מסכמים את 2021?
"ב־2021 חצינו את קו ה־40,000 מכירות, והגענו ל־41,500 יחידות שנמכרו, שזה נתח שוק של 14%. המשמעות היא שהשוק גדל וטויוטה גדלה בתוכו. שלושה דגמים שלנו נמצאים בין עשרת הדגמים הנמכרים בישראל: יאריס שהושקה ב־2020 והייתה לה שנת שיא; ראב4 שבדור הזה המכירות שלו יותר מאשר הוכפלו; קורולה, אולי הנכס החשוב שלנו, שהיא מלכת המכירות בשוק הישראלי שלוש שנים ברציפות. קשה לקבל הבעת אמון גדולה יותר מהצרכנים. גם בתחום המכירות לציי הרכב הייתה לנו שנת שיא.

"כל מה שנעשה הוא בהקשר של אסטרטגיית T25 שמשמעותה היא שעד 2025 אנחנו רוצים להיות 90% מחושמלים. אבל יש הרבה דרכים להיות מחושמל: 70% יהיה היברידי, 10% היברידי נטען ו־10% עם אפס זיהום. את החשמול טויוטה רוצה להטמיע בעיקר בתחום דגמי הפנאי, וב־2021 היו לנו שתי השקות חשובות במסגרת תכנית זו: ראב4 נטען ויאריס קרוס. 84% מהמכוניות שמכרנו ב־2021 היו היברידיות".

עוברים לחשמל, עירונית שטחית | ראיון עם איתי חיון לוין, סמנכ
צילום: תומר פדר

לאור בעיות האספקה ב־2021, מה הציפיות שלכם מ־2022?
"אני חושב שלכולם יש בעיית מלאים. אני רואה מותגים עולים במסעות פרסום ואחרי חודש מודיעים שאין להם מכוניות. מי שמסתכל קדימה מבין את האתגרים; זמני האספקה של רבים הם חצי שנה קדימה וזה יוצר קושי רב מאוד. בעולם הליסינג יש ביקושים אדירים שמקורם בניסיון החברות לפצות על 2020 שהייתה שנה אבודה מבחינת חלקן. אנחנו רואים שם צימאון ענק שלא אנחנו ולא המתחרים יכולים לענות עליו.

"התחום החשמלי גדל, ימשיך לגדול ואנו מאוד מעורבים בו כקבוצה. אבל זה תחום מוגבל כי מבחינת תשתית מדינת ישראל לא ערוכה לכניסה מסיבית של מכוניות כאלה. בנוסף, ישראל תלויה במיסוי שמגיע מרכב, והיא לא תוכל לשמור כאן על 10% מס קנייה לעומת 83% ברכב רגיל, ותמצא דרכים למסות את הרכב החשמלי. העלאת מיסוי לרכב חשמלי מתוכננת כבר לשנה הבאה.

"הדבר השלישי זו הרגולציה האירופאית. אנחנו לא חלק ממנה, לא נספרים בממוצע זיהום האוויר שלה ושם כל חריגה גוררת קנסות. המשמעות היא שיצרנים שמוכרים באירופה יתעדפו את המדינות שם כאשר מדובר במכוניות מחושמלות, כך שהזמינות שלהן לשוק הישראלי מוגבלת. לכן נראה התקדמות איטית בהספקת מכוניות כאלה וחבלי לידה שילוו אותן. וגם זו סיבה לכך שאנחנו מציעים מגוון של יחידות הנעה".

עוברים לחשמל, עירונית שטחית | ראיון עם איתי חיון לוין, סמנכ
צילום: יואל פלרמן

יש תחושה שאתם פחות נפגעתם ממשבר השבבים. עד כמה הוא ימשיך להשפיע?
"אני רואה את המשבר נמשך לפחות בחצי השנה קרובה. הקוריאנים ואנחנו מצליחים יחסית לרוץ, ואצל האחרים המצב קשה. אצלנו זה כנראה בגלל תכנון טוב יותר ומחויבות הדדית גבוהה בין היצרן לספקים. טויוטה בונה מערכות יחסים מאוד חזקות עם הספקים ורמת המחויבות ההדדית מאוד גבוהה.

"עם זאת, מה שהיה משבר שבבים התפתח למשהו שמתייחסים אליו כאל משבר בשרשרת האספקה, כך שמדובר במשהו הרבה יותר גדול. בגלל שבתקופת הקורונה הכל נעצר, אנשים עזבו עבודות וקשה להתניע דברים בספנות ובתובלה. ההובלה הימית נכנסה לסחרור שהביא לעלייה של פי ארבעה במחירים.

"גם המלחמה באוקראינה היא גורם. ברוסיה ובאוקראינה יש מפעלים שהם ספקים של תעשיית הרכב, והן גם לקוחות של התעשייה. אם התעשייה תכננה לייצר לרוסיה, שאינה נמצאת בתקינה אירופאית, זה אומר שאותה תחזית ייצור אינה רלוונטית, גם כי לא ניתן למכור את הרכב במקום אחר. כך שלמלחמה הזאת השפעה עצומה על התנהלות תעשיית הרכב".

עוברים לחשמל, עירונית שטחית | ראיון עם איתי חיון לוין, סמנכ
צילום: טויוטה

מה התכניות שלכם לשנה הזו?
"טויוטה אייגו X זה הדבר הגדול הבא שקורה עכשיו. זה דגם חדש שבנוי על הפלטפורמה המשרתת את יאריס ויש לו תיבה רציפה וכל מה שמחפשים ברכב גדול למעט הגודל. בהמשך נביא את bZ4X, מוצר עימו אנחנו מתכוונים לפעול לגמרי אחרת.

"ברבעון הרביעי נביא את טויוטה קורולה קרוס — תוספת חשובה למשפחת קורולה. הרכב יגיע מיפן, משלים את C-HR בעולם הפנאי ומביא תוספת חשובה למותג קורולה. עוד דברים שנראה במבחר זה שיפור במערך הבטיחות שיעבור מ־TSS2.5 ל־TSS3. בצד המסחרי נביא את פרואייס סיטי עם שבעה מושבים, גרסה המעניינת קהל המחפש רכב שימושי עם שבעה מושבים ובמחיר נגיש; יש לכך ביקוש וההיצע בשוק מאוד קטן. כמו כן נציע חבילות אבזור של היצרן בהרכבה מקומית וניכנס לתחום הטעינה עם עמדות של טויוטה".

מה הציפיות מאייגו X?
"זה רכב שפונה לקהל המחפש רכב מעוצב, עירוני ועם זאת SUV. אייגו הייתה מכונית נישה, ואילו ביחס לאייגו X השאיפות הן מכירות הגדולות פי עשרה; אנחנו יכולים למכור 3000 מכוניות בשנה. תחום המיני מקיף 10,000 מכוניות בשנה, ולרובן מרכב פחות נחשק או תיבה פחות אהודה. יש לנו מוצר בטיחותי ועדכני, ומכיוון שהבענו בו אמון לפני שלוש שנים מראש ביקשנו כמויות גדולות".

עוברים לחשמל, עירונית שטחית | ראיון עם איתי חיון לוין, סמנכ
צילום: מערכת אוטו

האם תוסיפו גרסה עם גג נפתח?
"בדור הקודם מכרנו גרסה עם גג קנבס ואפילו התפארנו בכך שיש לנו את הקבריו הזולה בשוק, אבל המספרים היו קטנים".

מה למדתם מאייגו שניתן ליישם באייגו X?
"למדנו שגרסאות מאוד מעוצבות שעם זאת הן נגישות, מתאימות לשוק הישראלי וכי הגרסה הפתוחה נישתית מדי. הלקוח מאוד אוהב את ההתאמה האישית, ואנחנו פועלים כדי שיוכל לממש אותה. למדנו גם שאנשים אוהבים לקנות מכוניות כאלה בתשלומים חודשיים נמוכים וכי הרכב שומר היטב על ערכו".

עוברים לחשמל, עירונית שטחית | ראיון עם איתי חיון לוין, סמנכ
צילום: טויוטה

תשיקו השנה רכב חשמלי ראשון של טויוטה. עד כמה זה שונה מבחינתכם?
"אנחנו לא ראשונים כאן, אבל למדנו מהמתחרים מה הם עשו טוב יותר ומה עשו טוב פחות. הגישה שלנו היא קאנזן (KANZEN), מושג הוליסטי יפני שמשמעותו 'פתרון כולל הכל'.

"יישום קאנזן הוא בהורדת כאב הראש ללקוח. בפועל מדובר במכירת רכב חשמלי יחד עם תחזוקה, אבזור, טעינה ביתית וציבורית, כבל ציבורי וסיוע בכביש — הכל בעסקה אחת ובתשלום חודשי ידוע מראש.

"bZ4X הוא מוצר הדוחף אותנו לשינוי בחברה, מכיוון שהוא מוביל אותנו להיות ספק של מוביליות, וזה כבר מוצר מאוד שונה. אנחנו מעריכים שהרכב ומערך השירותים הצמוד לו יביאו לשינויים בציפיות הלקוח ונערכים לכך. השנה נמכור מאות יחידות כאלה ונסמיך להן את המערך הכולל באופן הדרגתי. bZ4X הוא בבחינת סנונית ראשונה בתת־מותג שיכלול 11 דגמים תוך 5 שנים".

עוברים לחשמל, עירונית שטחית | ראיון עם איתי חיון לוין, סמנכ
צילום: טויוטה

האם קורולה קרוס לא מצופף מדי את תחום הפנאי אצלכם?
"זה אכן מצופף אבל זה טוב, כי הביקושים בתחום עצומים ואנחנו לא עומדים בהם, ואם מדובר על C-SUV שימושי אנחנו לא באמת שם. ל־C-HR נוכחות בהקשרים של אופנתיות ושל כיף, וראב4 גדול עבור חלק מהצרכנים. אין לנו מוצר בלב הפלח וזה בדיוק מה שצריך: מעל C-HR, מתחת לראב4".

עוברים לחשמל, עירונית שטחית | ראיון עם איתי חיון לוין, סמנכ
צילום: טויוטה