לאחר שנתיים של דיונים, הושגה פשרה בין בעלי דגמי פורד (פוקוס, קוגה, אדג') בעלי מנועי 'אקובוסט' ובין היבואנית, דלק מוטורס. במסגרת הסכם הפשרה, תוארך האחריות למנוע בכלי רכב אלו – למשך שנתיים נוספות ממועד סיום תקופת האחריות המקורית, או עד 100,000 ק"מ (המוקדם ביניהם). הסכם הפשרה צפוי להיות מאושר על-ידי בית המשפט.
 
מהות התביעה
קבוצת התובעים, באמצעות עורכי הדין דוד מזרחי ורון סולן, תבעה את דלק מוטרוס, יבואנית פורד לישראל ואת פורד העולמית על כשל שנתגלה במנועים מסדרת אקובוסט (Ecoboost) בנפחי 1.5 ליטר (4 בוכנות) ו-2.0 ליטר, שיוצרו והותקנו בדגמי פורד פוקוס, פורד קוגה, פורד אדג' בין השנים 2015 ל-2019.

אחריות מורחבת למנועי אקובוסט 1.5 ליטר ו-2.0 ליטר של פורד
צילום: יצרן
 
מהות הכשל במנועים אלו, כך נטענן בכתב התביעה, נובעת מתכנון לקוי של בלוק המנוע. בקצה העליון של הבלוק, באזור נקודות הממשק בין חללי הבוכנות, ישנם מעברים לנוזל הקירור; אלה, במקום להיות מעברים סגורים - תוכננו עם חלק עליון פתוח. התוצאה היא שנוזל הקירור ממוסס את חומר האיטום שעל אטם ראש המנוע ובכך אפשר לנוזל הקירור לחדור את אטם הראש ולהיכנס לחללי הבוכנות.

אחריות מורחבת למנועי אקובוסט 1.5 ליטר ו-2.0 ליטר של פורד
צילום: אילן קליין
 
התסמין העיקרי לכשל במנוע מתבטא בקושי בהנעת בוקר וב"זיופים", הנובעים מניסיון של הצתת תערובת דלק-אוויר ביחד עם נוזל הקירור; ניתן לזהות את הבעיה באמצעות אמולסיה (תערובת של מים ושמן, "טחינה") על גבי חלקו הפנימי של פקק מילוי שמן המנוע.

ניתן לזהות את הבעיה בירידת מפלס נוזל הקירור של המנוע (בבדיקה ויזואלית במיכל ההתפשטות, או בעקבות התרעה בלוח המחוונים) או בהופעת עשן לבן מהאגזוז. למרות אובדן נוזל הקירור, נדיר שמנועים התחממו; הנוזל חודר בכמות קטנה יחסית ולוקח זמן עד שהוא נעלם לגמרי מהמנוע.

אחריות מורחבת למנועי אקובוסט 1.5 ליטר ו-2.0 ליטר של פורד

 
הפתרון
לאור הכשל, פורד תכננה בלוק מנוע משופר, עם תכנון שונה למעברי המים העליונים. במסגרת התיקון, מוחלפים בלוק המנוע (הבלוק מגיע מושלם - עם גל ארכובה, טלטלים, בוכנות) ואטמים שונים, בעוד שראש המנוע ומכלולים היקפיים (מגדש טורבו, משאבת מים) מועברים מהמנוע המקורי. במידה והמנוע התחמם, ראש המנוע יוחלף אף הוא - בהתאם לשיקול דעתה המקצועי של דלק מוטורס.
 
עוד לפני שהושגה הפשרה בתביעה, הוחלפו בלוקי המנוע בקלות - כמעט ללא ויכוחים עם הלקוחות, גם מעבר לתקופת האחריות.

אחריות מורחבת למנועי אקובוסט 1.5 ליטר ו-2.0 ליטר של פורד
צילום: ניצן אביבי
 
מי שכבר שילם על החלפת חצי מנוע ו/או ראש מנוע - כתוצאה מהתקלה המתוארת בתביעה - יהיה זכאי להחזר כספי, בכפוף להצגת קבלה באחד ממרכזי השירות של דלק מוטורס. ההחזר יינתן גם אם העבודה לא בוצעה במרכז שירות של דלק מוטורס, אך בתנאי שמרכז השירות שביצע את העבודה הינו מורשה מטעם משרד התחבורה, והתיקון בוצע ביחס לרכב עד חמש שנים מיום תחילת האחריות המקורית של הרכב או 100,000 ק"מ (המוקדם ביניהם). זכאות זו תינתן למשך 18 חודשים ממועד מתן תוקף של פסק דין להסכם.
 
יצוין כי הזמן הנדרש עלול להיות ממושך, לעתים גם חודשיים. זמן האספקה לא פעם ארוך, ולאחר מכן יש צורך להרכיב את ראש המנוע ואת החלקים הנלווים - וזו עבודה שרק מכונאי בכיר יכול לעשות. במשך הזמן הזה נדרש הלקוח לשכור רכב, לעתים גם להחליף מצבר שהתבלה - הוצאות שעלותן אלפי שקלים. עם זאת, אין לבעיות אלה פתרון בשלב זה בהסכם הפשרה.