יצרנית הרכב החשמלי המובילה בסין, BYD, מציבה לעצמה יעד אסטרטגי שאפתני מאוד: עד שנת 2030, מחצית ממכירותיה תהיינה מחוץ לסין. החברה, שכבר עקפה את טסלה במכירות רכב חשמלי מלא ברבעון הראשון של 2025, מתכננת להרחיב את נוכחותה הגלובלית באמצעות השקעות במפעלים חדשים באירופה, דרום אמריקה ודרום-מזרח אסיה.
בשנת 2024, BYD מכרה 4.27 מיליון כלי רכב, כאשר כמעט 90% מהם נמכרו בסין. כעת, החברה מתמקדת בהרחבת פעילותה בשווקים בינלאומיים, במיוחד באירופה ודרום אמריקה, תוך כדי שהיא נמנעת מהשוק האמריקאי בשל מגבלות סחר. החברה כבר החלה לבנות מפעלים בהונגריה, ברזיל, תאילנד וטורקיה, במטרה לייצר מקומית ולהימנע ממכסים גבוהים.
במקביל, BYD מתכננת להכפיל את מכירותיה מחוץ לסין ל-800,000 רכבים בשנת 2025, תוך התמקדות בשווקים כמו בריטניה, אמריקה הלטינית ודרום-מזרח אסיה. החברה מציעה כידוע מגוון רחב של רכבים ברמות מחיר משתנות, החל מדגמים חסכוניים ועד לרכבי פרימיום, ונערכת להשיק את מותגי היוקרה יאנגוונג ו-דנזה גם בבריטניה.
צילום: יצרן
למרות האתגרים, הרגולציות והחסמים, BYD מציגה צמיחה מרשימה בשווקים בינלאומיים, עם עלייה בנתח השוק האירופי ל-4.1% בתחילת 2025. החברה מתכננת להמשיך ולהרחיב את פעילותה בשווקים נוספים, כולל גרמניה, יפן והודו, תוך כדי שהיא מתמודדת עם תחרות גוברת בסין ושורה של צעדים תפעוליים בחו"ל.
צילום: אלי שאולי
פלאג-אין וחשמלי
BYD גם מעמיקה את השקעותיה באירופה עם גישה פחות חד ממדית בתכנון המפעלים, שתאפשר ייצור של רכבים חשמליים 100% וגם של רכבים היברידיים-נטענים (PHEV) באותם מפעלים. מדובר במהלך תגובתי שמטרתו להתאים את המוצרים לפלחי שוק שונים בשוק האירופי, שם ביקוש לרכבים חשמליים טהורים נתקל בחומות וביקורת מדינית, בין אם בשל מכסים גבוהים או חוסר התאמה להעדפות של צרכנים באזורים מסוימים.
ההבנה שהשוק האירופי, למרות שהוא נחשב "פרוגרסיבי" בנוגע לאימוץ רכב חשמלי, עדיין סובל מהתנגדות מסוימת לעלויות הכרוכות בקניית רכב חשמלי, נתן ל-BYD את החותמת לבצע שינויים יסודיים. המהלך הזה מאפשר לחברה להציע סל מוצרים של פתרונות היברידיים עבור מדינות כמו גרמניה, איטליה, וספרד, שבהן השוק לרכבים חשמליים עדיין נמצא בתחנת ביניים.
זאת ועוד, המפעלים החדשים של החברה בהונגריה ובטורקיה לא רק ייצרו רכבים עבור השוק האירופי, אלא גם יסייעו בהפחתת עלויות ייבוא למדינות שלא הצליחו לקלוט עדיין רכבים של המותג בצורה נרחבת. לצורך כך, BYD מתכננת לנקוט בשיטת "כל-בו", כלומר לכל מפעל יש את היכולת לייצר מכוניות חשמליות והיברידיות כדי לספק פתרונות מהירים.