בדור הראשון שלה (2007), הייתה יונדאי i30 עמוד התווך המשפחתי של יונדאי בישראל (עד שהגיעה i35), אבל הדור השלישי שלה, שהוצג בשנה שעברה, הגיע לשוק שונה לגמרי. קחו לדוגמה את אולם התצוגה של יונדאי עצמה, הכולל עוד ארבעה דגמים באותה סביבת מחיר, שניים מהם רכבי פנאי הכה פופולריים כיום – קונה, טוסון – ושניים הן משפחתיות עם יתרונות ממדים (לראשונה) וקדמה ירוקה (בשנייה): אלנטרה ואיוניק ההיברידית.

יונדאי i30 - מבחן דרכים

 
ביונדאי עשו לא מעט כדי להצדיק את מקומה באולם התצוגה. ולמרות שהדגם החדש מבוסס על פלטפורמת הדור היוצא, הקוריאנים עשו מספיק כדי להצדיק במידה רבה את ההפרדה הדורית בין הדגמים, כולל יחידות הנעה חדשות ומודרניות. יצאנו לבדוק.
 
מבחוץ ומבפנים
יונדאי i30 החדשה נראית דינאמית בהרבה מהדור היוצא. היא עושה זאת בזכות פרופורציות עדיפות (ארוכה ורחבה יותר, נמוכה במעט) וקווים ישרים ופשוטים, אבל היא גם פחות מיוחדת במראה, למעט החלק האחורי הנאה.
 
גם סביבת הנהג שונה לגמרי מזו שבדגם הפורש. הקונסולה המרכזית מודרנית יותר למראה, היא מורכבת ממספר מפלסים רוחביים ומסך מולטימדיה בולט בחלקה העליון. איכות החומרים טובה לרוב, וההרכבה הדוקה – אבל יש יותר מדי משטחים קשים. לחיוב נציין את שילוב הצבעים הנאה.
 
יונדאי i30 - מבחן דרכים


קל למצוא תנוחת נהיגה טובה, במיוחד תודות לתפעול חשמלי במושב הנהג והגה בעל טווח תנועה גדול למדי. המושב עצמו בעל בסיס קצר וחסר קצת תמיכה בחלקו העליון של מסעד הגב. עם זאת התמיכה הצידית טובה ובסיכומו של שימוש היה נוח לאורך המבחן.
 
מאחור המרחב ממוצע לקטגוריה, אך האבזור והאווירה מעל לו: פתחי מיזוג, תאורה עשירה, משענת נוחה בדלתות וברמת גימור ('לקשרי') זו גם גג שמש פנורמי גדול. תא המטען בגודל ממוצע לקטגוריה, ומציע מבנה שטוח, שקט 12 וולט ומספר נקודות עגינה.

יונדאי i30 - מבחן דרכים

 
רשימת האבזור ארוכה למדי וכוללת ברכב המבחן (רמת גימור 'לקשרי') מערכת מולטימדיה מקורית עם התקנה של מערך קונקטד של יונדאי – ויצוין כי כל הבוחנים התקשו לחבר אליו את הטלפון הנייד – מצלמת נסיעה לאחור, משטח טעינה אלחוטי לטלפון הנייד, בקרת אקלים מפוצלת, מושב נהג חשמלי, תאורת לד מלאה, חישוקים קלים (17 אינץ') ועוד במחיר שעומד על 136,000 שקלים.
 
נוחות והתנהגות
היונדאי הזו קוצרת מחמאות בסעיף הנוחות בזכות כיול מתלים מאוזן - נוקשה במידה, אך בעל עומק ופעולה איכותית. כתוצאה מכך מצליחה מערכת המתלים לכל הפחות להוריד את ה"עוקץ" של שברי האספלט המקומי. גם הריסון טוב בכביש גלי או זה המפותל, על עוד לא תגזימו; כי בכל זאת, מדובר במשפחתית.
 
יונדאי i30 - מבחן דרכים


היינו שמחים לשיפור בתחום בידוד הרעשים – כבר סביב 80 קמ"ש נשמעים לא מעט רעשים מכיוון הכביש, הצמיגים והמתלים, באופן חריג לרעה ביחס לסגמנט. רעשי הרוח והמנוע מבודדים היטב.
 
ההגה, כצפוי, קל ובעל משקל מלאכותי. עם זאת היכולת הדינמית טובה, ול-i30 אחיזה גבוהה והתנהגות כביש נכונה: הפניה טובה, חלק אחורי שמשתף פעולה ודוושת בלם שפעולתה לינארית והיא מגובה בעוצמה מספקת. יפה.

יונדאי i30 - מבחן דרכים

 
בטיחות
ל-i30 מערך בטיחות מתקדם ועשיר למדי הכולל תקנית מערכת בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על סטייה מנתיב (ללא תיקון), ניטור שטחים מתים ועוד. הסידור הזה מזכה אותה בחמישה כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP.
 
מנוע וביצועים
יונדאי ביצעה את המעבר המתבקש ליחידות הנעה קטנות ומוגדשות. בישראל מוצעת ה-i30 עם מנוע 1.4 ליטר – 140 כ"ס ב-6000 סל"ד, 24.7 קג"מ ב-1500 סל"ד – המשודך לתיבה דו-מצמדית עם שבעה הילוכים.

יונדאי i30 - מבחן דרכים

 
זהו מפגש ראשון שלנו על אספלט מקומי עם ה-1.4 ליטר המוגדש והחדש. מדובר במנוע מצוין – יש לו כוח זמין כבר בסל"ד נמוך, הוא מייצר את תפוקתו בדרך לינארית ונעימה, כמעט אטמוספרי באופיו, עושה זאת באופן חלק ושקט לאורך כל קשת הסל"ד, ורק בעומס מלא הוא נשמע קלות בתא הנוסעים. התיבה פועלת באופן חלק בהרבה מרוב בנות מינה, גם במהירויות נמוכות. התגובות שלה לא תמיד מהירות כשל התיבה ההיא של המתחרים, אבל למעט זה והיסוס ביציאה מהמקום, גם היא ראויה בעיקר לשבחים. יחד הצמד הזה מצליח לייצר אווירה נעימה ונינוחה מחד, וביצועים טובים מאידך.
 
צריכת הדלק לא הרשימה – בימי המבחן נרשם ממוצע של 10.9 ק"מ לליטר.

יונדאי i30 - מבחן דרכים

 
סיכום ותמורה
יונדאי i30 היא מכונית טובה שמתומחרת בצורה הוגנת למדי. פרט לשני עניינים – איכות סביבת הנהג ורעשי הדרך – ה-i30 החדשה התגלתה כקומפקטית נהדרת. אם אתם מאלה שעדיין מחפשים האצ'בק קומפקטית ומוצלחת – כדאי שתבדקו את זו של יונדאי.