באמת שניסיתי להימנע מפתיח שחוק בסגנון "אם זה הולך כמו ברווז...", אבל שיחה עם העורך על הקקטוס החדש הבהירה שהעניין פשוט מתבקש; אבל לפני שנתחיל, אנסה להסביר לשם מה גייסתי את הברווזים לעזרתי.
 
רצפה, מיצוב וכיסוי
כשהוצג סיטרואן C4 קקטוס בשנת 2014 הגדירה אותו סיטרואן כ"רכב קומפקטי", כזה השייך לקטגוריה בה מסתובבות משפחתיות, ושמו הרשמי כלל את הסימול C4, כמו של המשפחתית שלה דאז. ועם זאת, הקקטוס התבסס על פלטפורמת PF1 המשרתת את הסופרמיני C3 ו-DS3 (וגם 208 הפורשת). לאור הבסיס והעיצוב המיוחד אצלנו הוא נתפש כרכב פנאי קטן.
 
בתקופה בה הגיע זמנו של הקקטוס לעבור מתיחת פנים, השתנה מערך הדגמים בסיטרואן – דגם קטן אחד, המיניוואן C3 פיקאסו, לא זכה להמשך ישיר, והוחלף בדגם פנאי קטן וחדש, C3 איירקרוס; בנוסף, המשפחתית C4 הגיעה לסוף דרכה, וללא דגם ממשיך.
 
עם דגם סקסי בקטגוריה B, ללא ממשיך בקטגוריה C – קקטוס המחודש הוא זה המאייש את המשבצת הקומפקטית של סיטרואן, כך אנשי היצרנית. וכן, רצפה הסופרמיני ובסיס הגלגלים לא השתנו. בנוסף, המידות של הדגם המחודש דומות עד זהות.
 
אז האם מדובר במשפחתית קומפקטית, כפי שהצהירו אנשי סיטרואן? לא כל כך. בקיצור, אם זה נראה כמו ברווז, הולך כמו ברווז ונשמע כמו ברווז – כנראה שזו סופרמיני גדולה. גדולה, אבל סופרמיני.

סיטרואן קקטוס - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.2 ל')

 
קונפורמיזם
העשור הראשון של האלף החדש לא האיר פניו לסיטרואן, בעיקר בגלל שהיא עצמה איבדה את דרכה. היצרנית, שעשתה לה שם עולם עם תכנון מבריק וראשוני (טרקסיון אוונט, דה שבו, DS21, ברלינגו) ועיצובים יצירתיים (DS21, דגמי XM ו-CX), ובדגמים בעלי איכות נסיעה עילאית (כל הנ"ל, BX, קסנטיה, C5), יצרה למעשה גרסאות אפורות למכוניות פיג'ו והתרחקה מהערכים שיצרו אותה עד לסוף האלף הקודם.
 
ואז הגיע הקקטוס. הבסיס – רצפה, יחידות הנעה, מכלולים עיקריים – הגיע מדגמי פיג'ו, אבל בפרץ של יצירתיות וגילוי עצמי הציגו אנשי החברה רכב שהוא לגמרי סיטרואן, במובן המבורך ההוא – החל בעיצוב החיצוני המקסים דרך המופע הפנימי המושך ועד לפתרונות יצירתיים כמו 'איירבאמפ' שתרמו להופעה כמו גם להגנה על המרכב, מיקום כרית האוויר של הנוסע בגג הרכב כדי לאפשר תא כפפות עילי ועוד.
 
וכעת הגיעה מתיחת הפנים של הקקטוס. אני חושב שהעיצוב המקורי היה הברקה שובת לב ועין, במיוחד באחד מצבעי המרכב העליזים שהוצעו. אבל בסיטרואן האמינו שכדי שקקטוס יצליח בתפקידו החדש כרכב משפחתי מהוגן, הוא צריך להציע מראה קצת פחות, אהמ... מאתגר מוסכמות.

סיטרואן קקטוס - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.2 ל')
הקקטוס החדש מימין בלבן, הקקטוס היוצא משמאל

ולכן הורידה סיטרואן במהלך מתיחת הפנים כמעט את כל הכריות שהקיפו את המרכב (נשאר רק פלסטיק קשיח דמוי כריות בתחתית הדלתות), עדכנה את הפגושים ויחידות התאורה, מסילות הגג נעלמו וגם פלטת הצבעים פחות נועזת מבעבר. התוצאה על הכביש נאה והרבה יותר קלה לעיכול, אבל גם הרבה פחות מיוחדת.
 
בתור חובב הקקטוס הקודם ובעלים של אחד – אני, באופן אישי, מתגעגע. מצד שני, אני מחבב גם את המראה של פיאט מולטיפלה הצפרדעית, אז אולי אני לא דוגמה.
 
תוכן הקנקן עדיין מיוחד
סביבת הנהג, לפחות בכל הקשור לנראה בעין, השתנתה הרבה פחות – וזה מצוין. הקקטוס עדיין מציע עיצוב מלבב בפנים – שני מסכים מינימליסטיים (מערכת המולטימדיה ולוח המחוונים), תא כפפות שמזכיר בעיצובו מזוודה, ידיות מקסימות בדלתות ושני גוונים. בנוגע לנקודה האחרונה נזכיר שבעבר הוצע הקקטוס עם ריפוד חום או סגול – כעת סביבת הנהג של הקקטוס היא רק באפור, אבל שילוב הצבעים נאה בעין. ההרכבה טובה אך איכות החומרים סבירה בלבד, עם לא מעט פלסטיק קשיח למגע, אבל סיטרואן שילבה בחוכמה חומרים רכים (דשבורד, משענות היד בדלתות), כך שיחד עם העיצוב המיוחד לא מתקבלת תחושה מעליבה או דלה.

סיטרואן קקטוס - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.2 ל')

 
חלק מהקוצים שהפריעו לנו בקקטוס הקודם עדיין תקועים, ואנחנו מדברים בעיקר על כך שישנם רק שלושה פתחי מיזוג ואין אפשרות להוריד את החלונות מאחור. ועם זאת, הם לא כל כך כואבים; מערכת המיזוג חזקה ומקררת את חלל המכונית במהרה, ומתי בפעם האחרונה פתחתם את החלון מאחור? גם אנחנו.
 
בכל מקרה, בסיטרואן ביצעו המון שינויים אחרים שהערכנו הרבה יותר; ההגה מתכוונן גם פנימה-החוצה, יש קונסולה מרכזית קטנה ונאה למראה בין המושבים (כולל תא אחסון), ממשק המולטימדיה עודכן – עדיין קצת איטי ומסורבל לתפעול, בטח בהתחשב בכך שרוב המערכות מתופעלות משם –  תאורה מאחור ובכלל לא מעט שינויים קטנים (כפתורים איכותיים יותר, פתיחה וסגירת חלונות בנגיעה וכו') שמקנים לקקטוס תחושה של רכב בוגר יותר המחייב פחות פשרות מאשר בדגם המקורי.
 
גם תוספת האבזור ביחס לרשימה הקצרה של הקקטוס היוצא תורמת לתחושה: ממשק 'אפל קאר-פליי', חיישני גשם ואורות, חיישני חנייה קדמיים ואחוריים, מצלמה מקורית לנסיעה לאחור, מראה פנימית מתכהה אוטומטית ועוד מוצעים כסטנדרט. רמת הגימור הגבוהה (במבחן; 118,000 שקלים) תוסיף כניסה והנעה ללא מפתח, קיפול חשמלי למראות, חישוקים נאים, מושבי "נוחות" ועוד.

סיטרואן קקטוס - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.2 ל')

 
בכל הקשור למרחב, הקקטוס דומה-עד-זהה לקודם, וזה הופך אותו לאחד המרווחים בקבוצה אליה הוא שייך באמת, ובכל מקרה לכזה שבאמת יכול לשמש משפחה צעירה. מלפנים יש מספיק מקום, והקקטוס יוצר תחושה שהוא רכב מרווח. כאן יצוין כי הראות לאחור אינה מצטיינת וכי תנוחת הישיבה גבוהה יחסית.
 
המושבים החדשים, עליהם סיטרואן הרעיפה שבחים בהשקה – טוענת לשילוב מספר ספוגים ברמות קשיחות משתנות – אכן מצוינים; והם כוללים אפשרות כוונון גובה ותמיכה לגב, גם לנוסע. הם לא מושלמים, הבסיס קצר ומעט רך, אבל היו נוחים מאוד גם לאחר נסיעה ממושכת, וקשה לנו לחשוב על מערך ישיבה מושקע ומוצלח יותר בסביבת המחיר הזו; גם הרבה מעבר לה.
 
מאחור יש מספיק מקום לשני מבוגרים, עם מרווחי ראש וברכיים טובים מאוד, וגם הם יהנו ממושבים מושקעים ונוחים, הנשכרים מגובה נכון לספסל. זה המקום להזכיר שגם מאחור דיפונים רכים בדלתות ושני תאי אחסון – אחד ענק בתחתית (בובות, בקבוקים? הכל נכנס) ואחד קטן בחלק העליון (מוצצים או סלולרי – תלוי בגיל) שמשמש גם כידית לסגירה, וכל הורה אמור לדעת להעריך את זה.

סיטרואן קקטוס - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.2 ל')

 
תא המטען נמצא בקצה העליון של הקבוצה בכל הקשור לנפח (358 ל'), יש בו תאורה, המבנה רבוע ויעיל, אך שפת ההטענה גבוהה. קיפול המושבים יוצר חלל גדול להובלה – אבל הרצפה אינה שטוחה.
 
שקט, נוחים פה
הקקטוס המחודש הוא ראשון שהביא לביטוי את תפיסת ה"נוחות המתקדמת" של סיטרואן שנשענת על מספר עקרונות. אנחנו נתמקד בשלושה. על הראשון, מושבים, כבר דיברנו.
 
השני, שקט – הקקטוס החדש נהנה מתוספת חומרי בידוד (תמורת תוספת משקל, כמובן); ואכן בנסיעה מתגלה כי בכל המדדים המציקים והפוגמים באיכות הנסיעה – רעשי רוח, כביש, מנוע – הקטטוס המחודש שקט בהרבה מקודמו (שלא ממש הצטיין בתחום זה), ושקט למדי ביחס לדגמים אחרים בקבוצה.
 
השלישי, מתלים. אפשר להקדיש להם כתבה שלמה – והרבה יותר מזה לכל החדשנות של סיטרואן בכלל, בתחום זה בפרט – אבל אנסה לתמצת. הקקטוס הוא דגם ראשון המצויד במערך הנקרא PHC (ר"ת של Progressive Hydraulic Cushions; כריות הידראוליות פרוגרסיביות); שתי כריות הידראוליות בקצות הבולם לבלימה נשלטת של מהלכו – אחד לשיכוך כיווץ פעולת הבולם, אחד לשיכוך ההחזרה שלו.

סיטרואן קקטוס - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.2 ל')

 
הקפיצים והבולמים פועלים יחד כדי לשלוט בתנועה האנכית בלי המעצורים ההידראוליים. עם זאת, אותם מעצורים מעניקים לקפיצים/בולמים חופש תנועה גדול יותר, על-מנת להעניק את מה שסיטרואן מכנה "אפקט 'השטיח המעופף'". לפי סיטרואן, אפקט זה נוצר באמצעות האטה מדורגת של תנועת הקפיצים/בולמים, כדי למנוע את הזעזוע בסוף מהלכם. בניגוד לבלימה מכנית בבולמים רגילים, שם האנרגיה נספגת, אבל חלק ממנה מוחזר למערכת – המעצור ההידראולי סופג את האנרגיה ומפוגג אותה. כתוצאה מכך, אומרת סיטרואן, לא נוצרת תגובת נגד (ובקיצור: חבטה). וזה עובד? כן, עובד מצוין.
 
הקקטוס הקודם היה רכב נוח למדי, אבל בזכות הבולמים הללו זה המחודש נוח עוד יותר. עברתי, פחות או יותר, בכל הכבישים מאותגרי הסלילה שאני מכיר בעיר ומחוצה לה, ולא מצאתי שיבוש, קשה ככל שיהיה, שהוציא את הקקטוס משלוותו. ריסון המרכב לרוב מספק, למרות כיול המתלים הרך, והבולמים פועלים באופן עגול כמעט תמיד, סופגים ומעלימים שברים באספלט, פתחי ביוב ופסי האטה נבלעים כאילו מדובר במכונית גדולה ויקרה עם מערך מתלים מתוחכם (ויקר) בהרבה. אם זה לא היה ברור עד עכשיו נאמר זאת בפשטות: הקקטוס המחודש פשוט נוח.

סיטרואן קקטוס - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.2 ל')

 
חייבים לדווח
בשאר התחומים הקשורים בהנעה מדובר, פחות או יותר, באותו קקטוס מוכר. יחידת ההנעה היחידה שמגיעה ארצה מוכרת מהדגם היוצא – מנוע טורבו-בנזין, בנפח 1.2 ליטר, עם 3 צילינדרים שמפיק 110 כ"ס ו-20.9 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית עם שישה הילוכים. למרות תוספת המשקל עדיין מדובר ברכב קליל למדי (1165 ק"ג) כך שהביצועים מספקים בהחלט ביום-יום וההתנהלות נינוחה בזכות המומנט הזמין (1750 סל"ד). התיבה עדיין מעבירה הילוכים בצורה מורגשת מדי במהירות נמוכה (במיוחד בהורדת הילוך) ולא הכי מהירה בסביבה, אבל היא לא ממש מפריעה. צריכת הדלק טובה למדי – כ-17 ק"מ לליטר נרשמו בשיוט מהיר ו-12.5 ק"מ לליטר בסך ימי המבחן המאומצים.
 
לקקטוס ניהוג בטוח וצפוי, האחיזה גבוהה, תגובות השלדה טובות, אבל המתלים הרכים יוצרים זוויות גלגול גדולות למדי. גם ההגה קל, ובכלל כל העסק משדר שהקקטוס אולי יכול, אבל הוא לגמרי בעניין של נוחות ופחות בחריכת פיתולים. דוושת הבלם לינארית בפעולתה והבלמים עצמם הפגינו עוצמה מרשימה.

סיטרואן קקטוס - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.2 ל')

 
נוחות לשקל
סיטרואן C4 קקטוס הקודם היה ניסוי מוצלח בספרטניות חיננית, וכתוצאה מכך היה קל לסכם כל מבחן בו השתתף במשפט כמו "רכב עם אופי במחיר 'מציאה'". כיום הוא דורש הרבה פחות פשרות (הגם שעדיין אינו מושלם), אבל עם ההתברגנות ותוספת האבזור (ואותן חמש שנות אחריות) הגיעה גם עלייה במחיר ששמה אותו בשורה אחת עם מתחרות טובות ומוכרות.
 
אבל הקקטוס החדש הצליח להקסים גם הפעם, אולי אפילו יותר. הוא אומנם פחות ייחודי למראה מהקודם, אבל מערך המתלים הגאוני, ניצוץ סיטרואני אמיתי, הופך אותו לקסום באמת. בזכותם הוא הפך לאחד מכלי הרכב הנוחים והנינוחים בקבוצת המחיר שלו, אולי הטוב ביותר בתחום זה – וגם הרבה מעבר לכך. השילוב בין המתלים המופלאים למושבים הנהדרים ואיכות הנסיעה הגבוהה יוצרים יחס נוחות-שקל חסר תקדים.

*פורסם במקור ב-21.3.19 (נוסף וידאו)
 _________________________________

בטיחות
קקטוס המחודש מגיע בכל הגרסאות עם מערך בטיחותי מקיף למדי הכולל עמעום אורות אוטומטי, מערכת שמירת מרחק ובלימה אוטונומית (כולל בלימה בפני הולך רגל), מערכת התרעת על ערנות נהג, זיהוי תמרורים, מערכת לזיהוי רכב בשטח מת, תאורת פנייה, מצלמה מקורית לנסיעה לאחור ועוד.

סיטרואן קקטוס - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.2 ל')