קיה ספורטאז‘ הוא רכב הפנאי הנמכר בישראל. בהתחשב בכך שמדובר בקטגוריה הפופולרית בשוק המקומי, רמת העניין הגבוהה בו אינה מפתיעה. הדור הנוכחי הוצג בשנת 2015, כאשר בתחילת שנת 2019 הגיע האלינו גרסה לאחר מתיחת פנים שכללה עדכונים לחוץ ולפנים וריענון רשימת האבזור.

קיה ספורטאז' - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו, הנעה קדמית)


במסגרת העדכון נעשו גם שינויים להיצע המנועים – גרסת ה-1.6 ל' בנזין (132 כ"ס) עזבה אותנו, הצטרפה גרסת דיזל חדשה (1.6 ל', 136 כ"ס, מבחן כאן) וגרסת הבנזין העיקרית היא זו עם מנוע ה-2.0 ל' המוכר (155 כ"ס, מבחן כאן).

בראש ההיצע עדיין עומדת גרסת הטורבו-בנזין החזקה (177 כ"ס), שעברה גם היא עדכון דומה. זו, כידוע, צוידה בתיבה רובוטית דו־מצמדית ובהנעה כפולה; ולאחר מתיחת הפנים התיבה נשארה, אך ההנעה כאן קדמית בלבד.

אז מה חדש?
במבט ראשון לא הרבה, וכמו בשאר הגרסאות, גם כאן בולטת העובדה ששום דבר בולט לא השתנה. מתיחת הפנים של ספורטאז‘ הייתה מעודנת, וכנראה שגם בקיה פועלים לפי הכלל שלא צריך לשנות מדי את מה שעובד. השינויים החיצוניים, כמקובל, הם בפגושים, בחישוקים ובצבעי מרכב חדשים, וזהו בערך. אם אהבתם את הספורטאז' הנוכחי לפני מתיחת הפנים, תאהבו אותו גם לאחר חידושו, ואם לא התחברתם, נו אתם יודעים. בכל מקרה, אין ספק שהצבע הכחול של רכב המבחן בהחלט מוסיף להופעה.

קיה ספורטאז' - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו, הנעה קדמית)


גם בפנים לא השתנה הרבה, אבל קצת יותר מבחוץ והתוצאה מוצלחת יותר מאשר בגרסה שלפני העדכון. סביבת הנהג מציגה כעת צביעה דו־גונית המשלבת בין שחור לחום לא שגרתי (במובן חיובי), ואת זה אהבתי. שילוב הצבעים החדש מוסיף המון לאווירה. עם זאת, אין הרבה מעבר לכך; עדיין יש לא מעט משטחי פלסטיק קשיחים וסביבת הנהג לא ממש מיוחדת למראה, אבל זה ממש בסדר, כי איכות ההרכבה עדיין נהדרת והנדסת האנוש מצוינת – בקיצור, מדובר במקום שנעים לשהות בו וקל לתפעל אותו.

תנוחת הישיבה גבוהה, גם ביחס להרבה מרכבי הפנאי של המתחרים. המושב עצמו (תפעול חשמלי) סביר, אבל היינו שמחים לבסיס קשה יותר ולתמיכה טובה יותר לחלקו העליון של הגב. המרחב מספק מלפנים (בורר ההילוכים נוגע ברגל ימין ועשוי להפריע לנהגים גדולים).

קיה ספורטאז' - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו, הנעה קדמית)


מאחור המרחב נדיב ביותר וניתן לשנות את זווית מסעד הגב. הגג הפנורמי מכניס אור ויחד עם הגוונים הבהירים ופתחי מיזוג מתקבל מרחב מחייה נעים לנוסעים מאחור. תא המטען, שנפחו 467 ליטר, נדיב למדי אך מציג כיסוי נגלל במקום קשיח.

ובכל זאת יש שינוי של ממש, והוא חשוב: על תיקון סטייה מנתיב ובלימה האוטונומית (ברמת גימור זו) נוספה גם בקרת שיוט אדפטיבית להשלמת מערך מקיף של מערכות בטיחות מתקדמות.

קיה ספורטאז' - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו, הנעה קדמית)


בכל זאת, משהו?
השינוי הגדול ביותר נוגע להנעה — אותו שילוב מוכר של מנוע מוגדש (1.6 ל‘, 177 כ“ס) ותיבה רובוטית דו־מצמדית מעביר כעת את הכוח לגלגלים הקדמיים בלבד, במקום לכולם בגרסת מנוע זו קודם, והרווח המיידי הוא משקל נמוך ב־42 ק“ג. ומה כל זה אומר בפועל? ביום־יום, כמעט וכלום. ספורטאז‘ טורבו נותר חזק כשהיה ומציע ביצועים טובים מאוד בכל תוואי. המנוע מציע מספיק כוח זמין בסל“ד נמוך, וגם בסל"ד גבוה לא חסר לו דבר. תיבת ההילוכים היא שותפה טובה בצמד הזה – היא פועלת בצורה חלקה ביחס לבנות מינה ולמרות שאינה הזריזה באזור היא מגיבה באופן מספק לדרישות הנהג. צריכת הדלק עדיין לא מבריקה, 8.4 ק“מ/ל' במהלך המבחן.

נוחות הנסיעה בעיר סבירה, פחות טובה מאשר בשאר הגרסאות בגלל החישוקים הגדולים, נכון יותר הגובה המצומצם של כתפי הצמיג. מחוץ לעיר הנוחות משתפרת משמעותית והיא טובה למדי, אפילו מפתיעה ממש במעבר על שקעים גדולים. בנוסף, ספורטאז' טורבו מציג גם ריסון טוב של המרכב בכביש גלי ובפיתולים.

קיה ספורטאז' - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו, הנעה קדמית)


איכות הנסיעה נפגעת מלא מעט רעשי רוח אבל במיוחד מרעשי כביש שמרימים ראשם כבר במהירויות שיוט חוקיות לגמרי. המנוע לעומת זאת שקט ולא נשמע מדי גם תחת עומס כבד.

למרות שמדובר ברכב פנאי קיה ספורטאז‘ מפתיע לטובה בכביש המפותל. התנהגות הכביש טובה, ובגרסה זו עם הצמיגים הרחבים (245 מ“מ) האחיזה גבוהה מאוד. גם בתוואי מפותל המרכב נשאר מפולס ומרוסן היטב, והוא טוב בתחומים אלה מלא מעט דגמים אחרים בסמגנט. ההגה לא מבריק, ולעיתים מורגשת לוחמת הגה תחת כוח. כושר הבלימה טוב אבל היינו שמחים לנשיכה ראשונית חזקה יותר מצד הבלמים.

קיה ספורטאז' - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו, הנעה קדמית)


ספורטאז' לא התיימר להיות רכב שטח קשוח גם בגרסת ההנעה הכפולה, אז בוודאי שלא בגרסת המבחן עם ההנעה הקדמית. בכל זאת, ירדנו איתנו לשבילי קק"ל במטרה לדמות טיול משפחות רגוע של סוף שבוע. בגלל אותם חישוקים הוא עשוי להתקשות בסינון אבנים שתולות, אבל בשביל עפר רגיל ומתון יותר הוא ממש מפתיע לטובה ומעניק תחושת ביטחון בזכות מתלים מוצקים שמונעים שקיעת אף מהירה מדי.

בקיצור
קיה ספורטאז‘ טורבו המעודכן לא השתנה הרבה, ולאחר המבחן ברור למה – גם כיום הוא רכב מוצלח לסוגו. הוויתור על ההנעה הכפולה הוא החלטה נבונה מבחינת קיה ונכונה מבחינת הלקוח – הוא כמעט לא פוגם בשימוש יום־יומי אבל הביא להוזלה משמעותית של 17,000 שקלים, למחיר הרשמי הנדרש עבור גרסת הטורבו שעומד כעת על 170,000 שקלים. סכום זה עושה אותו למשתלם בהרבה מאשר לפני כן ואת גרסת הטורבו לאטרקטיבית ביותר מבין גרסאות הספוראטז'.

*נוסף וידאו ב-14.08.19

קיה ספורטאז' - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו, הנעה קדמית)