בעשור הקודם גיבשה קאדילק עיצוב רב־נוכחות, ויחד עם אבזור עשיר ומנועים רבי־און, יצאה לתחרות ישירה מול מותגי היוקרה של גרמניה. לצורך זה בנתה מערך דגמים וגרסאות כמו בקטלוגים שלהם; דגמי פאר, סלון ומשפחתית־גדולה; גרסאות סטיישן וגם קופה, הנעה אחורית וגם כפולה — ולא פחות חשוב: גרסאות ביצועים מסחררות, אחדות מהן קבעו שיאי הקפה בנורבורגרינג. המחירים, כמובן, היו אטרקטיביים בהרבה.

קאדילק XT4 - מבחן דרכים (2.0 ל', טורבו)


העסק לא המריא כמקווה, קאדילק לא וויתרה, המטה שלה עבר לניו יורק, ראשיה דיברו על כך שקאדילק תייצר "מכונית לנהג", והוצגו גם דגמים מרשימים (CT6, לדוגמא). ולאחר כל הדברים האלה, חזרה קאדילק לדטרויט, חישבה מסלול מחדש (שינוי בהיצע דגמי הנוסעים, למשל), וב־2018 הציגה רכב פנאי חדש, קאדילק XT4

הפודינג בא במנה גדולה
XT4 הוא דגם ראשון בדור הנוכחי של המותג, גם בישראל. בסיס הגלגלים של רכב הפנאי הקומפקטי הזה (), 277.9 ס"מ, גדול בהרבה מזה של מתחריו, קרוב/זהה לכאלה של רכבי פנאי בגודל בינוני (D-SUV), וכך גם מפשק הסרנים (161 ס"מ). ממד האורך גדול והרוחב מרשים (460 ו־195 ס"מ), הגובה לא חסר (163 ס"מ) ונפח תא המטען ענק: 637 ליטר. 

רכב הפנאי הזה מצויד במנוע מוגדש בנפח 2.0 ליטר המייצר 237 כ"ס (5000 סל"ד) ו־35.7 קג"מ (1500-4000 סל"ד). בהמשכו תיבה אוטומטית עם לא פחות מ־9 הילוכים וההנעה קדמית או כפולה. הביצועים נאים בהחלט: 7 שניות ל־97 קמ"ש (60 מייל/שעה) בהנעה קדמית, 7.2 שניות בכפולה. הדגם החדש עשיר מאוד במפרט האבזור (ראו תיבה) ובמערכות הבטיחות (כנ"ל); הרשימה מרשימה. 

קאדילק XT4 מוצע עם הנעה קדמית בשתי רמות גימור: 265,000 שקלים ל'פרמיום', 285,000 שקלים ל'פרמיום לקשרי'. גרסת ההנעה הכפולה מוצעת ברמת הגימור 'ספורט', מחירה 300,000 שקלים והיא זו שלקחנו למבחן.

עיצוב חיצוני וסביבת נהג
העיצוב של XT4 יוצר, יחד עם הממדים והפרופורציות הנ"ל, מופע רב רושם ועתיר נוכחות, והוא ייחודי ביחס לדגמים רבים בברנז'ה שיש להם מעין הופעה גנרית; התבוננו בחזית ובמכסה המנוע, בעיצוב הפנסים מלפנים ומאחור, בקווי המתאר הצידיים המחודדים, ובקו המותן מאחור היוצר מופע דינמי (כמעט פנאי־קופה).

קאדילק XT4 - מבחן דרכים (2.0 ל', טורבו)


עיצוב סביבת הנהג טוב לא פחות בזכות שילוב מוצלח של משטחים וקווי מתאר. החומרים המכובדים (ריפוד ודיפון עור, סיבי פחמן, אלומיניום), יחד עם האבזור העשיר במיוחד, מסכמים סביבת נהג מרשימה למראה, למגע ולנוכחות.

קל מאוד למצוא תנוחת נהיגה טובה בגלל שפע אפשרויות הכוונון של המושבים, שהם מצדם טובים מאוד ויש להם כל מה שצריך (אוורור, חימום, עיסוי). בזיכרון המושבים, אגב, גם המראות וגם מיקום ההגה הנע באופן חשמלי. סביבת הנהג מרווחת יחסית וטווח התנועה של המושבים גדול מאוד, קאדילק שיפרה מאוד את הנדסת האנוש בהשוואה ל־XT5, הכפתורים הפיזיים לתפעול המערכות (בנוסף לתפריטים בצג) מוצלחים, וחוגת התפעול נוחה ונעימה לשימוש. התצוגה העילית מרשימה: גדולה מאוד, מפורטת, צבעונית וברורה. איכות החומרים טובה, ואפילו למטה (היכן שלא רואים) הפלסטיק בהחלט סביר.

שדה הראייה לפנים מצוין, זה לצדדים — מחפיר. למראות שטח כיסוי שהוא קטן כדי אי־נעימות; עבדכם הנאמן התרשם ולא לטובה ממראות דלות־כיסוי ברכב כבד אמריקאי של פעם, אבל זה קאדילק של עכשיו. לא ככה? הוויז'ואל של מצלמת הנסיעה לאחור מופיע במראה המרכזית; רעיון נחמד, איכות מעולה, יש זום ושליטה בזווית הצילום — אבל, מה לעשות, התמונה קטנה.  

קאדילק XT4 - מבחן דרכים (2.0 ל', טורבו)


המרחב מאחור מוצלח פחות. המרחב בכללותו נאה ומרווחי הברכיים וכפות הרגליים טובים מאוד, אבל מרווח הראש גבולי לגבוהים (במרכז המושב המצב מעט טוב יותר בתחום זה). המושב, שהוא שטוח למלוא אורכו, מהודר למראה, אבל התמיכה לירכיים ולגב התחתון אינה מספקת. נוסע מבוגר במרכז ימצא תעלת הינע רחבה וגבוהה מאוד, וזו תחייב אותו לפיסוק רגליים נרחב.

תא המטען, כבר כתבנו, גדול מאוד, והתפעול החשמלי לדלת, כולל פתיחתה בחיווי רגל, עושה את ההטענה לקלה ונוחה. איכות הביצוע טובה מאוד, ובאבזור כיסוי עילי קשיח, ווי עגינה טובים, תאורת פנים ושקע 12 וולט. מלאכת השטחת המושבים וקימומם קלה מאוד.

כמה כוח?
הביצועים טובים מאוד. לא מסחררים, אבל מספקים כל צורך וגם תאוות מהירות, רחמנא לצלן. XT4 צובר קצב בקלות גם במעלה הררי ארוך, מגיע בקלות לערכים גבוהים מאוד ומאפשר עקיפה יעילה כשצריך. המנוע פועל באופן חלק ונעים, הוא שקט עד 3000 סל"ד, נשמע מעבר לכך וצלילו חביב ביותר. התיבה משלבת הילוכים היטב, ומגיבה לדרישת קיקדאון באופן סביר, במצב 'ספורט', טוב עוד יותר. כדי לעבור לתפעול ידני של התיבה, יש לעבור למצב זה בבורר, וזה לא תמיד אינטואיטיבי כנדרש. כאן יצוין כי הפקדים מגודלים ונוחים. 

קאדילק XT4 - מבחן דרכים (2.0 ל', טורבו)


תוואי המבחן ואופי הנהיגה השפיעו, ובכל זאת, צריכת דלק של 7.4 ק"מ/ליטר אינה טובה. מנגד, אפשר להגיע לנתונים מעולים בשיוט רגיל, גם בגלל שב־100 קמ"ש המנוע פועל ב־1000 סל"ד, גם בגלל השבתת זוג צילינדרים בשיוט רגוע. מערך הבטיחות, כדרכה של ג'נרל מוטורס, כולל התרעות באמצעות הרעדת צדי המושב וקדמתו וזה מצוין, והתרעה על קרבת־יתר מוקרנת באדום ענק מול הנהג, וזה מעולה. 

ל־XT4 בולמים שתחילת פעולתם רכה ושיכוכם אינו מזהיר. כתוצאה מכך, במקרים אחדים, מהמורות אינן נספגות לגמרי, והמפגש איתן מועבר לנוסעים פנימה. במהירויות נמוכות על כבישים משובשים ועל גלי כביש נרשם נדנוד. התחושה היא שהרכב מהדהד, וביותר ממובן אחד, את הרכות המערסלת ההיא של מכוניות אמריקאיות של פעם. בניגוד להן, ל־XT4 יש מצב 'ספורט', וזה משפר את נוחות הנסיעה במקרים רבים. מעבר להנעה כפולה, גם בנהיגה רגילה, משפר אף הוא את נוחות הנסיעה, בייחוד על גלי כביש.

רעשי רוח מפגינים נוכחות סבירה מ־110-120 קמ"ש, אך רעש הגלגול של הצמיגים המאוד גדולים (245/45-20) נשמע כבר לקראת 100 קמ"ש (אך נעלם כליל על "אספלט שקט"). 

היכולת הדינמית של הכלי המגודל הזה (1.8 טון), נאה למדי בהינתן ייעודו, וניתן לנהוג בו בכבישים מפותלים במהירות בהחלט גבוהה, גם בזכות הנעה הכפולה. ההגה קל מדי במצב רגיל, אך במצב 'ספורט' משקלו סביר, וגם התנהלות הרכב נשכרת במעבר למצב זה. דוושת הבלם לא שם; היא גבוהה מדי ומחייבת הרמת רגל, עם תחילת הבלימה ולמרות שמורגשת התנגדות לא הרבה קורה, ונדרשת לחיצה חזקה; עד שמפנימים/מסתגלים, זה עשוי להיות לא נעים, ומינון מדויק מחייב התנסות.

קאדילק XT4 - מבחן דרכים (2.0 ל', טורבו)


בשבילים עם אבנים שתולות נע רכב הפנאי הזה באופן נאות, ככל שמדובר במהירות שאינה גבוהה יחסית. בשביל אחד הנוחות הייתה סבירה והנסיעה נעימה עד 30 קמ"ש, מעבר ל־40 קמ"ש הוציא אותו, ואותנו, מאזור הנוחות וחייב האטה. ההנעה הכפולה תעזור במקרים מסוימים, מרווח גחון של 17.1 ס"מ מכריז על גבולות גזרה ברורים ולא רחבים.

סיכום
קאדילק XT4 הוא רכב פנאי קומפקטי הגדול בהרבה ממתחריו. לזכותו: עיצוב מרשים ביותר, אבזור עשיר במיוחד, סביבת נהג נאה בחומריה ועשויה היטב; יחידת הכוח שלו טובה, פועלת באופן נעים ומספקת כל צורך והרבה יותר, היכולת הדינמית ראויה ומערך הבטיחות מכובד. לחובתו: נוחות נסיעה בינונית בסוגי כבישים מסוימים; מאחור, מושב לא מוצלח במרכיבים אחדים ומרווח ראש גבולי; מראות צד גרועות; דוושת בלם המחייבת הסתגלות. 

מתחת לטורי הרווח וההפסד הנ"ל ניצבת שורת המחיר, כזכור 300,000 שקלים לגרסת ההנעה הכפולה ברמת הגימור 'ספורט'. למרות שמדובר בסכום כסף שאינו נמוך, הרי ביחס לרכב פנאי קומפקטי של מותג יוקרה, ובהשוואה למתחרים — ממדים, הידור, אבזור ללא תחרות — XT4 מציע תמורה מכובדת ביותר ביחס לבני מינו. מפגש ונסיעת התרשמות מומלצים בחום; יהיה לכם ממה להתרשם.