במובנים מסוימים, שברולט בלייזר החדש הוא גם סיפורה של תעשיית הרכב – זו העולמית וזו האמריקאית.

רכב שטח גדול בשם זה הוצג ב-1969 (K5) – מבוסס על שלדת סולם ששירתה טנדרים של שברולט וכלל קפיצי עלים וסרן חי – וב-1983 הצטרף אליו דגם בגודל בינוני (S10). ייצור הדגם הגדול פסק ב-1999, הקטן ממנו הגיע לסוף דרכו ב-2005. העיצוב הזוויתי והמבנה המבוסס על משטחים הגדולים ייצג היטב לא רק את האופנה של אז אלא גם את המקור לדגמים האלה: טנדר.

ב-2018 הציגה שברולט בלייזר חדש לחלוטין - רכב פנאי בגודל בינוני (D-SUV). הבסיס הוא פלטפורמה C1XX לרכבי פנאי של ג'נרל מוטורס, שמקורה ברצפת אפסילון המשרתת דגמי נוסעים רבים של הקונצרן; הממדים גדולים, העיצוב מחודד ועדכני, האבזור לא חסר, מערך הבטיחות עשיר – ובחרטום פועם מנוע V6 אטמוספרי בנפח 3.6 ליטר, כמו פעם. ויש לו בלם חנייה מופעל-חשמל – אבל הוא ממוקם קרוב למקום בו מוקמה הרגלית ההיא.

שברולט בלייזר - מבחן דרכים


שיווקו של בלייזר החל בישראל בספטמבר 2019 והוא מוצע בישראל בגרסה אחת ובשתי רמות גימור קרובות מאוד: 'פרמיום' ב-280,000 שקלים, וב-'RS' שמחירה 285,000 שקלים, והיא זו שהתייצבה למבחן; על מפרט האבזור ומערכות הבטיחות, ראו תיבה.

מקדם הופעה
בלייזר משלב ממדים גדולים, עיצוב מאוד לא מצטנע – וכל מרכיב מעצים את משנהו. בממדי הרכב בולט הגובה (170 ס"מ) ובעיקר ממד הרוחב, המשתרע על 195 ס"מ. החזית מודגשת באמצעות "שבירת" השבכה הגדולה בחלקה העליון, כאשר הפנסים מרחיבים את החלק העליון שלה. מהצד, בולטת מעין השתפלות של מכסה המנוע מלפנים והגבהה מקצה הדלת האחורית (קורה C), ליצירת פרופיל דינמי. בחלק האחורי ריבוי פאזות, בייחוד במרכז הדלת שם, מסמל שברולט ומטה.

הוסיפו לכל אלה שפע תפיחות, קווי אורך מחודדים וקשטו בחישוקים מגודלים, מושחרים ונאים – והרי לכם רכב פנאי מעוצב לתפארת ורב רושם בהופעתו. אותו 'RS' הנבחן כאן מצוין גם בסימול מלפנים ומאחור בצבע אדום.

שברולט בלייזר - מבחן דרכים


מקדם כניסה
המרכיב אדום נוכח בפנים הרכב באופן בולט בהרבה. שפע תפרים באדום בכל חלקי הפנים – סביבת הנהג מדלת לדלת, הקונסולה המרכזית, הדלתות, המושבים – יוצרים מוטיב המאחד את כל מרכיבי העיצוב, ומגיע לשיאו בפתחי האוורור הגדולים. מעבר לעובדה ששפתם אדומה, החוגה סביבם היא זו השולטת ברמת החום/קור – וזו כבר הברקה תפעולית של ממש.

עיצוב סביבת הנהג נאה, בעיקר הודות לשינוי המופע בחזיתה. החומרים טובים (ריפוד ודיפוני עור), המרקם נעים למגע ואין טענות לגימור. מושב הנהג טוב מאוד, מכיוון שהוא תומך במלוא בסיסו ואינו קורס, וגם מסעד הגב בנוי כנדרש. תנוחת הנהיגה גבוהה, מעניקה שדה ראייה מצוין לפנים ועוזרת בארגון הרכב במקומות צפופים. הראות למחוונים נטולת הפרעות ואלה גדולים וברורים לקריאה, ובתצוגה שפע אופציות למידע. המסך המרכזי בעל ניגודיות טובה, אך פה ושם הופיעה השתקפות כזו ואחרת. לבלייזר מראה אחורית ההופכת לצג באבחנה גבוהה, המאפשר לראות את הנתיב מאחור ללא הפרעה (כולל זום) ומערך מצלמות לניטור סביב הרכב.

שברולט בלייזר - מבחן דרכים


הנדסת האנוש טובה בבסיסה, ויצוינו לחיוב פקדים פיזיים רבים הנמצאים מתחת למסך המרכזי, אלטרנטיבה לתפעול מערכות שלא דרך המסך. האבזור עשיר, וזה כולל גם פריטים לא אופייניים בברנז'ה, כמו תפעול חשמלי להגה או אוורור מושבים, ולא פחות משישה שקעי USB ועוד שלושה שקעי כוח.

הבעיה העיקרית היא מראות הצד ששטח הכיסוי שלהן אינו גדול מספיק, ובנהיגה בכביש רב-נתיבים וצפוף זה מציק וממש לא לעניין. עוד ברשימת ההערות: מיקום מרוחק לפקד בלם החנייה החשמלי; חלקם העליון של הפקדים שמתחת לצג המרכזי מוסתר; כרית ההקשחה לגב אינה עולה; הפקדים בהגה רגישים מדי למגע; התפעול הידני של ההילוכים, בדמות לחצן הנמצא בבורר, לא מזמין שימוש כזה; כפתור פתיחת תא הכפפות צמוד לכפתור המרוחק יותר של נטרול ESP.   

המרחב מאחור נרחב, עם מרווחי ברכיים וראש מצוינים. הספסל גדול וגובהו נכון מעל הרצפה אם-כי התמיכה לירכיים אינה מתעלה. במרכז מקום סביר לאדם צעיר, כולל בסיס מושב נעים. החלונות לא גדולים, אבל הטף ייהנה מהנוף בגלל גובה המושבים מעל הכביש, וכולם ישמחו בפתח המיזוג. חלון השמש ענק, ובימים לא חמים וגם בערבים יוסיף לא מעט לאווירה.

שברולט בלייזר - מבחן דרכים


ניתן להזיח את המושב האחורי וגם להטות את זווית המסעד שלו. אותה הזחת מושב מאפשרת הגדלת תא המטען מגדול מאוד לענק (ואינה פוגעת במרווחי הרגליים), לנפח עד 864 ליטר, לפני קיפול המושבים (1818 ליטר בקיפול מלא). תא המטען עשוי היטב, יש לו הרבה פטנטים – ווים, תפסים, תאורה, 12 וולט ובעיקר: "מעקה" פנימי לקיבוע מטען – והווילון הנגלל מסיבי לתחושה. תפעול דלת תא המטען חשמלי, כולל חיווי רגל.

חטיבת הכוח
לבלייזר מנוע V6 אטמוספרי בנפח 3.6 ליטר, וזה מייצר הספק ומומנט מכובדים בסל"ד מאד גבוה: 305 כ"ס ב-6600 סל"ד ו-37.2 קג"מ ב-5000 סל"ד; אופי פעולה זה אופייני לדגמי ספורט של פעם, לא לרכב פנאי של היום. לתיבה האוטומטית לא פחות מתשעה הילוכים, וההנעה קדמית – עם אופציה לשילוב לכפולה. השילוב נעשה באמצעות חוגה הנמצאת ליד הבורר ולהנעה זו שלושה מצבים: רגילה, ספורטיבית וכזו המיועדת לשטח. לדגם גם מערכת כפולת מצמד הפועלת ב-4x4 בסרן האחורי, לשילוב/ניתוק המומנט לכל גלגל לפי רמת האחיזה (טורק וקטורי; נמצאת גם בשברולט טראוורס). הנתונים הצמודים מכובדים כמתבקש: 6.8 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש, 209 קמ"ש מרביים.

שברולט בלייזר - מבחן דרכים


בשיוט העסק מתנהל באופן נינוח למדי (100 קמ"ש ב-1500 סל"ד). כאשר המנוע צריך לתת יותר – בעקיפה, במעלה הררי, גם וגם – מגלים שיש לו הרבה מאוד מהחומר המבצע. הביצועים נאים בין אותם 1500 ל-3500 סל"ד, אבל מעבר לכך, בואך 4000-5000 סל"ד, הכלי המגודל הזה (2 טון) רץ ממש מהר. הקלות בה הרכב צובר מהירות ומגיע לערכים גבוהים מאוד בתוואי הררי בהחלט מרשימה. המנוע מצידו מושך עד 7000 סל"ד, וכבר מ-3500 סל"ד מייצר פסקול חביב ביותר.  

ליכולת המנוע מוסיפה התיבה שמגיבה במהירות לדרישה לקיקדאון, והיא זריזה בפעולתה וחלקה בהתנהלותה. תפעול ידני – הנעשה לאחר העברה למצב L – אינו נוח מאוד אבל סביר, ויתרונו הגדול בבלימת מנוע מצוינת במורד ממושך.

ויש לכך תשלום. צריכת הדלק עמדה על 7.2 ק"מ לליטר בתום ימי המבחן. שיוט נינוח ימקם את הרכב באזור 8 ק"מ/ל', וגם טוב יותר, אבל מנוע אטמוספרי בנפח גדול דורש את שלו. 

שברולט בלייזר - מבחן דרכים


אוגדת התנועה
בלייזר מטפל היטב ברוב מחדלי האחזקה ברחובות הערים, ונוחות הנסיעה טובה על רפרטואר גדול של שיבושים ו/או פסי הרעה למיניהם. עם זאת, כאשר הרכב פוגש בשבר או שקע של ממש, הבולם מגיע לקצה מהלכו ויוצר חבטה אגרסיבית המורגשת היטב.

מחוץ לעיר נוחות הנסיעה בהחלט טובה, ובניגוד למספר כלים אחרים תוצרת ארה"ב, בלייזר אינו מתנדנד על גלי כביש ומשכך היטב את השפעתם על המרכב. רעשי הכביש נוכחים כבר ב-90 קמ"ש, והצמיגים המגודלים אחראים לכך לא מעט. מנגד, רעשי הרוח צנועים ונשמעים רק מעל 110 קמ"ש. כל אלה, יחד עם מנוע שכמעט ואינו נשמע בשיוט, יוצרים רכב המציע איכות נסיעה ראויה.

היכולת הדינמית של בלייזר טובה-עד-מפתיעה, ומעל ומעבר לכל צורך/שימוש/מצב שהוא. גם בהנעה קדמית הבלייזר יכול לצלוח קשתות ארוכות במהירות ממש גבוהה תוך שהוא שומר על זוויות מרכב טובות. בנהיגה הררית, בוודאי עם הנעה כפולה, עוד יותר במצב 'ספורט', הוא מפגין יכולת גבוהה בהחלט ביחס לז'אנר. הצמיגים, על מידתם שוחרת הספורטיביות (235/55-20), בהחלט עוזרים.
ההגה לא מרהיב – הוא מעט לא ברור במעבר מהשטח המת להפניית הגלגלים ומעט צמיגי. במצב 'ספורט' הוא נעשה מעט כבד יותר וצמיגי פחות. קוטר הסיבוב אינו מרשים (11.8 מטרים בין מדרכות), אבל ההגה "מהיר" למדי (2.75 סיבובים מנעילה לנעילה).

שברולט בלייזר - מבחן דרכים


כאשר עוזבים את הכביש ועוברים לשטח, מפגין בלייזר נימוסים נאותים גם במהירויות 30-40 קמ"ש על שביל ידידותי וכל עוד זה מקושט באבנים שתולות לא גדולות. כאשר האבנים גדולות יש להוריד קצב, וכאשר מתקדמים לקראת בור יש להאט ממש ולהיכנס אליו במעין גלישה כדי למנוע חבטה. מרווח הגחון (19.4 ס"מ) סביר, אך זוויות הגישה והנטישה צנועות, והצמיגים, על הדופן הנמוכה שלהם, לא עוזרים. משטחי אבנים גדולות במהירות מעט גבוהה מדי יגרמו לתנודה שמאלה/ימינה של המרכב. גם כאן הפתרון פשוט: להאט. במצב 4x4 'שטח' טיפל הבלייזר באופן יעיל במעלות עטויי דרדרת.

מחשבים מסלול מחדש
לכשעצמו, שברולט בלייזר הוא רכב פנאי ראוי ביותר. מעבר להופעה המרשימה, בולטים ממדיו הנדיבים, מרחב הפנים הנרחב, האבזור העשיר, הביצועים המכובדים וההתנהלות הטובה. לחובתו מראות לא טובות וצריכת דלק גבוהה.

והוא עולה 285,000 שקלים, ובניגוד לכל מתחריו כמעט, אין לו 7 מושבים. וכן, חלקם זולים בלא מעט (עם ביצועים ו/או מפרט פחותים) – והם, יחד עם המחיר (שלהם ושלו), יקשו על הבלייזר לא מעט בשוק.

אבל אם אתם רוצים הרבה מאוד רכב פנאי – בממדים, במפרט, בהתנהלות – אתם מוכנים להוציא סכום כזה על רכב שאינו של מותג יוקרה ובגלל אותו עושר כנ"ל, חמישה מושבים מספקים אתכם – בלייזר הוא רכב שראוי מאוד שתתרשמו ממנו.

שברולט בלייזר - מבחן דרכים