מותג יוקרה צעיר הוא DS (ראו תיבה), וממש כעת, מיד במו דגמיו הראשונים, הוא חייב להציג את עצמו באופן הממצה והמרשים ביותר. שהרי כבר שנו חכמי השיווק, הניהול ומערכות היחסים — "אין הזדמנות שנייה לרושם ראשון".

תמצית הייחוד
אם יש דבר ש־3 Crossback הוא כן — הוא לא רכב פנאי גנרי. הוא גם אינו זועק "עדכניות עיצובית צעירה", אלא מצהיר על מעמדו הנכבד אמצעות מופע מורכב, ייחודי וללא ספק בעל הופעה מקורית — כולל פרופורציות מצוינות ו"יציבה" מרשימה. כבר במבט ראשון בולטת לעין השבכה הענקית עם מוטיב המעוינים (חיתוך יהלומים, אלמנטים פריזאים), והמבנה המורכב של החזית המשלבת יחידות תאורה (לד מלא) עכשוויות ומכסה מנוע תפוח.

אבל אנשי DS המשיכו גם לצידי הרכב, והטיפול בדלת השנייה, והאופן בו היא משתלבת עם קורה B, יוצר מופע ייחודי בברנז'ה. גם האחוריים עוצבו באופן שאינו מסתכם במשטח ישר, ומשלבים תפיחות מודגשות, ואלה, יחד עם מבנה הפנסים מאחור והקו המחבר ביניהם, יוצרים מופע של רכב הרחב ממה שהוא באמת.

DS 3 Crossback - מבחן דרכים (1.2ל', טורבו, 155 כ


וכדי להדגיש כי עסקינן ברכב של מותג יוקרה, האמור להציע הרבה מעבר לכישורי שינוע, כזה המיועד להעניק חוויה של שימוש, ידיות הדלתות, השקועות בדלת, יוצאות ממקומן, מכינות עצמן לפתיחת הדלת, כאשר הנהג מתייצב כמטר מהרכב (הוא גם ננעל עצמאית כשעוזבים אותו). קבלת פנים אישית וגם פרידה עובדות, גם עם מכוניות.

עם ההתמקמות במושב, פוגשות העיניים בסביבת נהג שגווניה נעימים מאוד, אבל, ויותר מכך: בעיצוב שאינו שגרתי — ובעיקר: מרכיבים רבים שמטרתם לבדל את 3 Crossback מסתם מכוניות. כך, למשל, פקדי חלונות נפרדים, גדולים ובוהקים, ממוקמים במרכז הקונסולה בין־מושבים ולידם פקדי פתיחת/נעילת הדלתות. במרכז פתחי האוורור, אותו מרכיב/מוטיב־חוזר של מופע מתכתי בוהק, וכך גם הפקדים בהגה. 

קצת אחרי
אין ספק, המפגש המיידי עם DS 3 Crossback — מהופעתו החיצונית, דרך קבלת הפנים ועד להתרשמות הראשונית מסביבת הנהג — מכריז כי מדובר בדגם שאינו שגרתי, כזה המביא הצעה מקורית משלו לחוויית השהות והשימוש בו. 

DS 3 Crossback - מבחן דרכים (1.2ל', טורבו, 155 כ


ולפני שנמשיך: DS 3 Crossback שנבחן כאן הוא בגרסת 155 כ"ס, ברמת הגימור 'GRAND CHIC' ומחירו 205,000 שקלים (ראו תיבה בעניין זה). 

חיי יום יום
לאחר כל הנ"ל, נשארים עם הדברים הרגילים. ראשית, יצוין כי האבזור עשיר ונדיב, ובעניין זה של מפרט מערכות, יודגש כבר כאן כי מערך הבטיחות מתקדם ביותר, מאפשר נסיעה מעין־אוטונומית בפקקים, למשל (ראו תיבה לפירוט מלא). 

ריפוד העור המשובח במושבים והחזית הבהירה במרכז סביבת הנהג על מעויניה נאה, יוצרים מופע כולל נעים מאוד, והמרקם בחלקים העליונים מכובד. עם זאת, איכות הפלסטיק בחלקה התחתון של הקונסולה המרכזית לא מרשימה. אבל זו התלונה העיקרית; גם בתחתית הדלתות הפלסטיק סביר ביותר. איכות ההרכבה טובה וגם הגימור ראוי. 

DS 3 Crossback - מבחן דרכים (1.2ל', טורבו, 155 כ


תנוחת הנהיגה טובה, אך המושב מוצלח פחות; חלקו האחורי של הבסיס שוקע, והמסעד אינו נוח. בכל אופן, גם לאחר נהיגה רצופה של שלוש שעות, הגב לא התלונן מדי. המרחב מעט אינטימי, וברך ימין של הנהג קרובה מדי לקונסולה המרכזית. שדה הראייה ללוח המחוונים טוב — והתצוגה העילית מעולה — וכך גם לפנים; עם זאת, המראה המרכזית קרובה מדי ועלולה ליצור שטח מת בפנייה ימינה. 

לוח המחוונים עצמו נאה לעין, לא ממש יעיל בשימוש; תצוגת המהירות גדולה, אך תצוגת מצב הדלק והסל"ד בצדדים קטנה מדי. בנוסף הוא מעט מתחכם, ומעברים ממצב אחד למשנהו נעשים אגב הצגה צבעונית מעט מיותרת (וכמו בדגמים אחרים של PSA אבל גם של יצרנים אחרים).

הנדסת האנוש במקרים אחדים אינה מוצלחת סתם, במקרים אחרים נופלת קורבן לאותו עיצוב ייחודי. כך למשל אותם פקדי חלונות/דלתות מפוזרים מדי, גדולים מדי, נפרדים מדי; מיקום בורר מצבי הנהיגה הוא הרחוק ביותר; פקדי המראות קטנים מאוד וממוקמים מאחורי ההגה; לחצני עוצמת הקול במערכת, המיועדים לנוסע, קטנים מדי ומעט נסתרים עבורו. 

DS 3 Crossback - מבחן דרכים (1.2ל', טורבו, 155 כ


המסך המרכזי משובח לכשעצמו, עם צבעים וניגודיות מעולים והתפעול טוב. הבעיה שחלק גדול מדי של הפעולות עובר דרכו, והקטע עם נטרול מצב דימום/התנעה, הנעשה רק דרך תפריט בתוכו, הוא דוגמא. 

המרחב מאחור טוב יחסית בהינתן הבסיס, מכונית סופרמיני, עם מרווחי ברכיים וראש טובים מאוד. הריפוד הבהיר מרחיב דעתו של אדם ונוסע, החלונות הקטנים מצרים את שדה הראייה לילדים קטנים. 

נפח תא מטען סביר, גובה סף ההטענה נוח, הוא עמוק, יעיל מאוד לשימוש בזכות ארגון טוב וגם ווי קשירה ובכלל הוא עשוי היטב. 

נהיגה, קו ישר
בגרסה הנבחנת (155 כ"ס; ראו תיבה), מציע המנוע הלא גדול (1.2 ל', 3 ציל') נתוני ביצועים ראויים, והתיבה האוטומטית עם 8 הילוכים אחראית לא מעט ליכולת. ואכן, השילוב הזה יעיל מאוד בכל מצב נהיגה שפוי. היציאה מהמקום מיידית; השיוט נינוח (100 קמ"ש ב־1750 סל"ד); כושר צבירת המהירות במעלה הררי תלול יחסית מכובד, וגם שם אפשר לאבד את הרישיון; העקיפה בכבישים משניים נעשית בזריזות הנדרשת. 

DS 3 Crossback - מבחן דרכים (1.2ל', טורבו, 155 כ


עם זאת, בסל"ד ממש גבוה, במהירות לגמרי לא נמוכה, ובעומס לחלוטין לא ידידותי, כאילו ונגמר למנוע האוויר. מנגד, במצבים כאלה, הוא מפצה בצליל ספורטיבי חביב למדי. 

התיבה יעילה, פעולת בזריזות, ומסדרת קיקדאון כמו שצריך, והפקדים מאחורי ההגה, הממוקמים כנדרש עוזרים אף הם. במצבי עומס כנ"ל, מצב 'ספורט', מוסיף לא מעט לה וגם למנוע. היא אינה תמיד חלקה, אבל הדבר מורגש בשינויי עומס קיצוניים ולעיתים רחוקות. צריכת הדלק בנהיגה במסלול מורכב, עם לא מעט תוואי הררי ושבילים, עמדה על 10.5 ק"מ/ל'.

נסיעה, מעלה מטה
ל־3 Crossback מתלים רכים יחסית שמהלכם ארוך, ושיכוך פעולתם מרוסן. התוצאה: נוחות נסיעה טובה בעיר במהירויות נמוכות ובינוניות, וטיפול נאות במחדלי האחזקה של הרשות המקומית הקרובה למקום מגוריכם. גם הטיפול במה שחברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ) לא טיפלה בו נעשה היטב, ורק כביש גלי עד גבה־גלי מאתגר את המתלים (לא מדי). כבר צוין כי המנוע בעומס נשמע אך צלילו נעים, ואילו בשיוט קיומו הווקאלי אינו מורגש. מנגד, ראשי הרוח מפגינים נוכחות כבר ב־100 קמ"ש, ולעתים נשמעים גם רעשי כביש. 

DS 3 Crossback - מבחן דרכים (1.2ל', טורבו, 155 כ


נהיגה, ימינה שמאלה
היכולת הדינמית של 3 Crossback נאה בהחלט, והוא יצלח עיקולים גם במהירויות שהחוק, המשפחה, והתבונה לא ירשו. למען הפרוטוקול נציין כי זוויות הגלגול גדולות למדי, מעברים מהירים יוצרים מעט תנודות, ובכלל הרכב מצהיר מצדו כי אין לו כל עניין בחוליגניות שכזו. ההגה שותף נאמן להצהרה: מהירותו סבירה (2.75 סיבובים מנעילה לנעילה), במצב רגיל הוא קל מדי ונטול כל תחושה, ובמצב 'ספורט', היאה לעניין זה, משקלו נכון, אך המעבר להפניית גלגלים חד ובוטה מדי. עוצמת מערכת הבלימה כדרוש, מינון מדויק מחייב תרגול. 

זמן איכות
מהיותו של 3 Crossback רכב פנאי, יש לו מרווח גחון גדול ממכונית נוסעים, 17 ס"מ, אבל לא בהרבה (3-4 ס"מ), כך שהוא טוב לנסיעה בשבילים כבושים אבל יכול לקחת את המשפחה גם לפינת חמד שהדרך אליה היא שביל עם אבנים שתולות. אותם מתלים רכים מעניקים לנוסעים בפנים נוחות נסיעה טובה גם בשביל כזה, וזו נשמרת גם במהירויות של 30-40 קמ"ש.

DS 3 Crossback - מבחן דרכים (1.2ל', טורבו, 155 כ


רומן
בחנייה שליד מוסד המופת מוזה שבערד, עמד רומן ואפו תקוע בחלון הנהג. "כן?" שאלתי, "איך נראה לך?". רומן, שהתגלה במהלך הדברים כמי שמתעניין ויודע מעבר לממוצע במשק, ציין כי "הרכב נראה מעולה". הוא נכנס פנימה, התיישב ודיווח לאמור: 

"לא מת על הבורר, הפקדים מאוד מוצאים חן וגם בד הריפוד". בקיצור, הוא התרשם. 

מחיר היוקרה
דגם של מותג יוקרה יקר מדגם מקביל של מותג רגיל ולא במעט. בתמורה לדלתא הלא צנועה הזאת, הוא אמור להעניק, דרך הסמל שעל חרטומו, ייחוד ומעמד. עבור מותג יוקרה כה צעיר, המלאכה קשה במיוחד, והוא חייב להשתדל, מאוד. 

DS 3 Crossback - מבחן דרכים (1.2ל', טורבו, 155 כ


כך למשל הוא צריך להיות מקורי, עשיר באבזור, מהודר בהגשה ועם זאת להציע כישורי נהיגה ונסיעה ראויים. 3 Crossback עושה את כל אלה ובאופן ראוי ומכובד כנדרש. 

ככל שזה קשור לרכב עצמו, עיצובו מקורי, סביבת הנהג עשירה, האבזור רב, מערכות הבטיחות משובחות, הביצועים יותר ממספקים ונוחות הנסיעה בהחלט טובה. לא התלהבנו מהתלהבות היתר ליצור שוני בכל מחיר, שמצאה ביטוי בהנדסת אנוש לא תמיד ידידותית.

אם אתם רוצים ברכב פנאי שונה, מקורי, כזה המציע לא מעט ביחס למתחריו הישירים — ועם זאת הוא קטן, לא זול, והסמל שבחזיתו עושה את צעדיו הראשונים בין מותגים וותיקים ומבוססים בתחום — לכו להתרשם מ־DS 3 Crossback. ללא ספק הוא ירשים במפגש המיידי, סביר מאוד שגם בהיכרות נמשכת.     

DS 3 Crossback - מבחן דרכים (1.2ל', טורבו, 155 כ

_________________________________

מותג, דגם, מתחרים
ראשיתו של מותג DS בגרסאות מהודרות בשם זה לדגמי סיטרואן — מעין תת־מותג יוקרתי — וראשון שבהם היה DS3 שהוצג ב־2009; צמד אותיות זה הושאל מדגמי המופת (DS19/DS21 1955-1975), שהיו מהדגמים החשובים, המשפיעים והמרשימים בעולם הרכב. 

בהמשך, הציגה סיטרואן דגמים נוספים במסגרת זו, כמו DS4, DS5 ו־DS6; האחרון, רכב פנאי קומפקטי המיועד לסין שהוצג ב־2014, היה בפועל לדגם ראשון של DS כמותג עצמאי (DS Automobiles) עליו הוכרז באותה שנה במסגרת PSA (פיג'ו־סיטרואן; אז עדיין ללא אופל). דגם ראשון של DS שנועד במקורו לשוק האירופאי היה 7 Crossback, שהוצג במרץ 2017.

דגם שני, 3 Crossback, הוא רכב פנאי קטן (B-SUV), וזה נחשף בתערוכת פריז באוקטובר 2018. דגם זה ממוקם על פלטפורמה EMP1 של קונצרן PSA (גם הסופרמיני פיג'ו 208 ואופל קורסה החדשות, גם רכב הפנאי הקטן פיג'ו 2008 החדש), והמנוע בשירות הוא 1.2 ליטר טורבו־בנזין (ראו תיבה על גרסאות). מספר המתחרים בתת־קטגוריה זו — רכב פנאי קטן של מותג יוקרה — קטן מאוד, וכולל, בנוסף, את אודי Q2 וג'יפ רנגייד, ובמובנים מסוימים גם לקסוס UX.

DS 3 Crossback - מבחן דרכים (1.2ל', טורבו, 155 כ


גרסאות, אבזור, מחירים
גרסאות. 3 Crossback מוצע עם מנוע אחד — טורבו־בנזין 1.2 ליטר, 3 צילינדרים — ומשודך לתיבה אוטומטית עם 8 הילוכים אוטומטית וההנעה קדמית. המנוע מוצע ב־2 רמות הספק/מומנט/ביצועים — 130 כ"ס/23.4 קג"מ/9.2 שניות ל־100 קמ"ש ו־196 קמ"ש; 155 כ"ס/24.4 קג"מ/8.2 שניות ל־100 קמ"ש ו־208 קמ"ש.

רמות אבזור. ברמת הגימור 'SO CHIC': חישוקי "18, מפתח חכם, לוח מחוונים דיגיטלי ("7), מערכת מולטימדיה עם מסך "7, בקרת אקלים מפוצלת, משטח טעינה אלחוטי. ברמת הגימור 'GRAND CHIC' תאורת לד חכמה ואדפטיבית, תצוגה עילית, מערכת מולטימדיה עם מסך "10.3, מערכת שמע של פוקאל עם 12 רמקולים, תפעול חשמלי למושב נהג עם מערכת עיסוי, ריפודי עור מיוחד ועוד.

בטיחות. במערך הבטיחות העשיר בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה ושמירה על מרכז הנתיב, עמעום אוטומטי ועוד.

מחירים. גרסת 130 כ"ס SO CHIC', 179,000' שקלים; גרסת 155 כ"ס GRAND CHIC', 205,000' שקלים

DS 3 Crossback - מבחן דרכים (1.2ל', טורבו, 155 כ