ב-1993 ב.מ.וו הייתה יצרנית יוקרה ראשונה שפסעה לכיוון תחום עממי יותר, עם הצגת ה"סדרה 3 קומפקט" - מכונית שהתבססה על הסדרה 3 אך בתצורה פשוטה ובמחיר זול יותר. זה היה עוד לפני שאודי הציגה את ה-A3 ומרצדס את ה-A-קלאס, מהלך שהוביל להנגשת מותגי היוקרה ללקוחות רבים מאי פעם.
 
הדור השלישי של ב.מ.וו סדרה 1, שנחת לאחרונה בארץ, מבצע מהפך לא קטן משל עצמו - למרות דמיון חיצוני מסוים לדור היוצא, מתחת לעור בוצע מעבר מהנעה אחורית לפלטפורמת ההנעה הקדמית ("UKL") שמשרתת את דגמי מיני ואת ב.מ.וו X1 ו-X2. המטרה לפי ב.מ.וו הייתה לשפר מרווח ושימושיות ואנחנו מהמרים שגם רווחיות.
 
עם 432 ס"מ, הסדרה 1 החדשה קצרה בס"מ מקודמתה. בסיס הגלגלים התכווץ בשני ס"מ ל-267, בעוד הרוחב צמח בשלושה ס"מ ל-180. מלבד גרסת ה-118i שהתייצבה למבחן, הסדרה 1 החדשה מוצעת בישראל גם בדגם M135i xDrive ספורטיבי עם הנעה כפולה.
 
ב.מ.וו סדרה 1 - מבחן דרכים (118i)
צילום: איתמר רותם

ל-118i שלוש רמות גימור: "וייב", "M ספורט" ו"סופריור". המחירים בהתאמה 199 אלף, 214 אלף ו-239 אלף שקל. למבחן שלנו התייצבה ה-118i ברמת הגימור M ספורט.
 
עיצוב ונראות
למרות השינוי הגדול בבסיס, העיצוב דומה ונראה כהתפתחות לא מפתיעה אך זורמת יותר. הרכב נראה רחב יותר, ביחוד מאחור בשל יחידות התאורה הארוכות — שגם תורמות לתחושה נמוכה. הסבכה שמטפסת לתוך מכסה המנוע נראית מזוויות מסוימות גדולה ומכובדת מדי לרכב כזה.
 
רמת הגימור "שלנו" מסייעת למכונית לצאת ממלכודת השגרה עם תוספות קוסמטיות, למשל פגושים אגרסיביים יותר עם כונסי אוויר צדיים (שימושיים מלפנים, לקישוט בלבד מאחור). יש גם מסגרות כסופות לחלונות וחישוקי "17 נאים.

ב.מ.וו סדרה 1 - מבחן דרכים (118i)
צילום: איתמר רותם
 
תא הנוסעים
בכניסה לתא הנוסעים מקבלים אותך מושבי ספורט נאים שמשלבים בד ואלקנטרה, ריפוד ודיפון עם תפרים בכחול, תאורת אווירה שמשתקפת על פסים כסופים, דוושות אלומיניום וגלגל הגה שמנמן שכיף לאחוז. מערך המולטימדיה החדש עם מסך "8.8 נאה מבעבר ובעל תצוגה מודרנית יותר. הוא נעזר בחוגה המוכרת והינו קל יחסית לתפעול.
 
מצד שני, אין תחושת "וואו". המחוונים החצי מוקרנים קטנים ויותר "ייעודיים" וקריאים מאשר "מרהיבים". בקרת האקלים פשוטה למראה, אינה מפוצלת וחסרה פתחים מאחור. גם האבזור, שכולל תאורת לד מלאה, אינו עשיר וחסרים מפתח חכם ומצלמת נסיעה לאחור (יש חיישנים עם תצוגה ברורה).
 
ב.מ.וו סדרה 1 - מבחן דרכים (118i)
צילום: איתמר רותם

מושבי הספורט לא רק נראים נהדר, הם נוחים ומציעים שפע אפשרויות כיוון ידניות (למעט כיוון חשמלי לתמיכת הצד). כיוון זווית המשענת עם זאת אינו נוח. למרות שהישיבה גבוהה מבעבר, היא עדיין נמוכה יחסית ותורמת לאווירה דינמית. הראות לאחור מוגבלת.
 
מאחור האווירה פחות קלסטרופובית מבעבר, כאשר המרווח לרגליים שופר מהותית — גם בזכות הגבהת המושב. אולי לכן המרווח לראש נותר גבולי. לתא המטען מראה נאה ומבנה שימושי (380 ליטר לעומת 360 בדור היוצא).
 
נוחות נסיעה
בנסיעה  איטית, בייחוד בעיר, ה-118i נוקשה מדי על שיבושים קטנים ובינוניים. מערך המתלים אפקטיבי יותר דווקא כשפוגשים שיבושים גדולים והנוחות גם משתפרת במהירות בינעירונית — ועדיין, שיבושים בינוניים מורגשים מדי. גם רעשי הכביש והרוח מוחשיים.

ב.מ.וו סדרה 1 - מבחן דרכים (118i)
צילום: איתמר רותם
 
התנהגות ובטיחות
למרות שינוי ההנעה, יש הנאה. כבר בשניות הראשונות הסדרה 1 מציגה תגובה זריזה לפקודות הנהג, עם תחושה נחושה ומדויקת מאשר במיני, למשל. להיגוי משקל ותחושה עדיפים על הדגם היוצא, גם אם הוא מושפע לעיתים משיבושים ומלוחמת הגה.
 
בקרת היציבות יודעת — בעזרת בלימת גלגל פנימי — לטפל בהתפתחות תת היגוי וליצור תחושה המזכירה דיפרנציאל מוגבל החלקה, בעיקר במצבי ביניים ואפילו בעיר, אך פחות כשקרבים למגבלות — שם קל לאתגר את אחיזת הצמיגים הקדמיים. לתחושת היציבות במהירות גבוהה תורמת גם מערכת בלימה מדויקת.
  
בצד הבטיחות הסדרה 1 מוצעת עם בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב וניטור שטחים מתים מהצד ומאחור. בקרת שיוט אדפטיבית שמורה ללקוחות שיבחרו ברמת גימור יקרה יותר.
 
מנוע וביצועים
ל-118i מנוע 1.5 ליטר, שלושה צילינדרים טורבו-בנזין המוכר של ב.מ.וו. הוא מייצר כאן 140 כ"ס ומשודך לתיבת שבעה הילוכים רובוטית דו-מצמדית (אוטומטית עם שמונה הילוכים בעבר).

ב.מ.וו סדרה 1 - מבחן דרכים (118i)
צילום: איתמר רותם
 
אם בדור היוצא מנוע ה-1.5 ליטר אכזב משהו, הפעם הוא מפתיע והמכונית מאיצה היטב (8.5 שניות ל-100 קמ"ש על הנייר) עם תחושת זריזות מכובדת. המנוע שש למסור את מרכולתו כבר בסל"ד נמוך וכמעט כרגיל במנועי הטורבו החדשים אין הרבה טעם למשוך לסל"ד גבוה. הצליל נעים אך לעיתים נוכח מדי וביחס לדו-מצמדיות לתיבה פעולה שקטה ונעימה — לעיתים על חשבון זריזות. עם זאת בנסיעה איטית וזחילה היא עלולה להסגיר את מוצאה.
  
ומול המחמאות, הדרך בה מתעורר המנוע לחיים ברעד מוגזם, אינה הולמת רכב יוקרתי. ובגלל שמגנון העצור-סע פעלתן מהרצוי הרעד חוזר לא מעט. תצרוכת הדלק טובה ונעה סביב 10.8 ק"מ לליטר ביום מבחן מאוד מאומץ. בשיוט רגוע ניתן לראות 15 ק"מ לליטר ואף יותר.
 
ב.מ.וו סדרה 1 - מבחן דרכים (118i)
צילום: איתמר רותם

עדיין כרטיס כניסה?
למרות החשש נראה שבמובנים רבים ב.מ.וו סדרה 1 החדשה מהנה מקודמתה. בשל היכולת וההתנהגות היא נותרה הבחירה בקטגוריה למי שמחפש תחושה דינמית, ודורשת כעת פחות פשרות מבעבר בתחום המרווח. היא עדין מיוחדת וההתקדמות הטכנולוגית מורגשת, גם אם הנוחות ועיצוב תא הנוסעים אינם תמיד מרשימים.
 
הבעיה האמיתית שייכת לכל הקטגוריה. הקומפקטיות היוקרתיות שלפני שנים ספורות הבטיחו "יוקרה לכל פועל", התייקרו מהותית. הסדרה 1 בדור הקודם הושקה בכ-160 אלף שקל, הפעם המחיר ההתחלתי זינק (199,000 שקלים) וברמת הגימור שנבחנה עומד על 214,000 שקלים; ועדין היא אינה עשירה במיוחד באבזור. רמת המחיר הזו נמוכה משל מרצדס A קלאס, למשל, אבל לאן נעלמו הדיבורים על הנגשה?