פולקסווגן לא הייתה מהזריזות להצטרף לאופנת הפנאי, וגם כאשר עשתה זאת לא כל הדגמים שהציגה הגיעו לישראל. כך הטי רוק (פנאי קומפקטי קופה שמתחרה בטויוטה C-HR) או גרסת השבעה מושבים של הטיגואן. פולקסווגן טי קרוס (T-Cross), שהוצג בסוף 2018 במקביל באירופה, ברזיל וסין, סימן שהמותג מסתער סוף סוף על קטגוריית רכבי הפנאי הקטנים. כעת הוא מגיע גם אלינו.
 
חשיבותו גדולה: אחרי "דממת אלחוט" ארוכה מכיוון המותג פולקסווגן בישראל ונתוני מכירות נמוכים, הוא מסמן הזדמנות להתעורר. אחרי הכל מדובר בקטגוריה לוהטת גם בארץ והקבוצה כבר רואה שם הצלחה עם אחיו לפלטפורמה, סיאט ארונה.
 
הטי קרוס נשען על בסיס הגלגלים של הפולו (255 ס"מ, 1.5 פחות מהארונה) וארוך ממנה בכחמישה ס"מ (411). גובהו נדיב (156 ס"מ).
 
הטי קרוס מוצע בשתי רמות אבזור: "קומפורטליין" (130 אלף שקל) ו"קומפורטליין פלוס", אותה בחנו (140 אלף שקל). לראשונה חישוקי "16, בקרת אקלים, מולטימדיה וטעינה אלחוטית. הפלוס מוסיפה חישוקי "17, שמשות כהות, מפתח חכם, מחוונים מוקרנים וריפוד/מושבים מהודרים יותר.
 
פולקסווגן טי קרוס - מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם

עיצוב ונראות
בניגוד למתחרים רבים, הטי קרוס לא מנסה להיראות ספורטיבי אלא דווקא קשוח ומגודל. הוא נראה גדול בהרבה מפולו ויותר "שטח" מארונה. מכסה המנוע שטוח וגבוה, קורה אחורית רחבה ופיסול מעט גס לדופן תורמים לכך. חצאיות שחורות היקפיות ודמוי מיגון גחון כסוף מוסיפים לרושם.
 
ברמת הגימור הגבוהה חבילת "בלאק" (שחור), כוללת בתי מראות ופרטים נוספים בשחור. אבל לרושם תורמים יותר שמשות כהות וחישוקי ה-"17 הנאים.   
 
תא הנוסעים
פתיחת הדלת תגלה קווים מוכרים מהקבוצה, עם מראה מכובד וחסון בשילוב ניסיון לשלב משהו צעיר יותר בעיטור הפלסטיק העליון. מערכת המולטימדיה עם מסך "8 ומצלמת נסיעה לאחור נראית מודרנית ותורמת למראה. כך גם המחוונים המוקרנים הצבעוניים - למרות שאינם גדולים ולא כוללים שפע אפשרויות תצוגה.

פולקסווגן טי קרוס - מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם
 
גלגל ההגה נאה ומערך השליטה החדש שעליו דורש הסתגלות אך נוח לאחר מכן. גם בורר ההילוכים נאה ונוח - ובאופן מעניין חיווי ההילוך מוצג על גבי הידית ולא במסילה. הנדסת האנוש טובה והרכב שופע חיבורי USB מלפנים ומאחור.
 
מאידך הפלסטיקה הן בסביבת הנהג והן בדפנות נוקשה מדי ובעלת צליל חלול- לא מה שמצופה מפולקסווגן. לא פחות מרגיזה היא העובדה שאין ידיות אחיזה בתקרה ובקרת האקלים המפוצלת נראית מעט פשוטה.
  
אשליית הגודל ממשיכה למושב הנהג, עם תנוחת ישיבה גבוהה ב-10 ס"מ מהפולו, סביבת נהג גבוהה וראות טובה (גם אם השמשה הקדמית נראית מעט צרה). מאחור המרחב טוב לראש ולרגלים כאשר המושב מוסט לאחור. במצב זה תא המטען לא נראה גדול, אך ניתן להגדילו מ-385 ל-455 ליטר עם הזזת המושב האחורי (עד 14 ס"מ קדימה-אחורה) והנמכת הרצפה. לטובת השימושיות מצאנו גם תאי אכסון גדולים בדלתות ומגירה קטנה מתחת למושב הנוסע.
 
פולקסווגן טי קרוס - מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם

נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה נאותה מחוץ לעיר, אבל לא פעם שברי אספלט וחיבורי כביש מורגשים מדי. גם בעיר שיבושים בינוניים מורגשים בנסיעה איטית - אם כי נראה שרעשי מתלים חריגים מורגשים יותר מהקיפוץ עצמו. גם רעשי הכביש והרוח חזקים מהרצוי.
 
כשיורדים לשביל התחושה אינה חסונה במיוחד, במיוחד אם הוא זרוע אבנים בולטות שגוררות זעזוע. עם זאת, הראות הטובה מקלה על הנהיגה ומסייעת לאשליית השטח.
 
התנהגות ובטיחות
בכביש מפותל ההתנהגות ברורה ונוסחת ביטחון, כצפוי מפולקסווגן. למרות הגובה, לרכב תחושה יציבה והוא רוכן בצורה שאינה מרתיעה ומציע אחיזת כביש טובה. להיגוי משקל נכון והתגובות להפניה נחושות אבל לא עצבניות מדי. בקרת היציבות פועלת באופן נעים וכך גם הבלמים.
 
פולקסווגן טי קרוס - מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם

מערך הבטיחות עשיר ביחס לקטגוריה וכולל בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית. רמת הגימור קומפורטליין פלוס מציעה גם ניטור שטחים מתים. קל לתפעל את המערכות, בזכות לחצן על ההגה שמפעיל את התפריט שלהן.
 
מנוע וביצועים
חטיבת הכוח מוכרת משלל דגמים בקבוצת פולקסווגן. מדובר במנוע שלושה צילינדרים טורבו-בנזין בנפח 1.0 ליטר שמייצר 115 כ"ס ומשודך לתיבת שבעה הילוכים רובוטית דו-מצמדית.
 
המנוע מתעורר ברעד גדול מהרצוי, גם בהתנעה בנסיעה עם מנוע חם (מערכת העצור-סע). כרגיל בתיבה הדו-מצמדית התחושה זריזה. המנוע מספק ביצועים טובים (האצה ל-100 קמ"ש ב-10.2 שניות) וגם הצליל ספורטיבי. לחלק מהלקוחות הצליל עלול להיות נוכח מדי גם בגלל יחסי העברה קצרים. התיבה לא תמיד חלקה מספיק בתפעול ולעיתים ממהרת לעלות להילוך גבוה - שמגביר את רעידות המנוע.

פולקסווגן טי קרוס - מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם
 
תצרוכת הדלק במסלול מבחן מאומץ עמדה על 10.7 ק"מ לליטר. ביום טיול לצפון נעה סביב 15 ק"מ לליטר.
 
תמורה
פולקסווגן מכירה היטב את תחום הפנאי ונראה כי פולקסווגן טי קרוס "תפור" לקטגוריה. הוא מציע מראה "שטח" נכון יותר ממתחרים רבים, כולל אלו של סיאט וסקודה. ובתחום בו הפוזה חשובה כמעט כמו היכולת יש לו קלף מצוין. אשליית הפנאי ממשיכה למושב הנהג ומלווה בשימושיות, יכולת ורמת אבזור טובה, בייחוד בצד הבטיחות. ולמעשה, למעט איכויות הפלסטיקה, אין לו מגרעות רבות.
 
מה שעלול להפריע להצלחתו הוא תג המחיר. בעולם של פולקסווגן וביחס לפולו מחיר שמתחיל מ-130 אלף שקל אולי נראה "סביר", אבל ביחס לקטגוריה מדובר באחד מתגי המחיר הגבוהים ביותר, ובפער.

פולקסווגן טי קרוס - מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם
 
לקוחות פולקסווגן נאמנים מוכנים לשלם פרמיה, אבל לקוחות רכבי הפנאי נאמנים יותר לעיצוב מאשר למותג, ובקטגוריה שעדיין נמצאת בשלבי חייה הראשונים, מחיר גבוה בהחלט עשוי לפגוע בניסיון לחדור לשוק ולעורר את מכירות פולקסווגן המנומנמות. במיוחד בגרסה בה נהגנו, שמחירה כבר קרוב למחירי רכבי פנאי קומפקטיים גדולים יותר (ואף עובר את חלקם).