סיטרואן C4 קקטוס, שהוצע עד כה בגרסת 110 כ"ס של מנוע הטורבו 1.2 ליטר, מוצע כעת גם בגרסת 130 כ"ס של אותו מנוע. הגרסה המחוזקת משווקת רק ברמת הגימור 'שיין פק', ומחירה 118,000 שקלים, 3000 שקלים יותר מגרסת ה־110 כ"ס באותה רמת גימור (שמחירה ירד ל־115,000 שקלים).

תזכורת
כזכור, הרכב הסופר־מקורי של סיטרואן, שהוצג ב־2014, השתנה ולא במעט במתיחת הפנים שנעשתה ב־2017, ואפילו מיצובו שונה. עם הפסקת ייצורה של המשפחתית C4 היה קקטוס גם לממלא מקומה בתור המשפחתית של של סיטרואן, למרות שהרצפה היא של סופרמיני, ובסיס הגלגלים 260 ס"מ. כתוצאה מכך, העיצוב המאוד מיוחד רוכך למעט רגיל יותר — החזית שונתה לחלוטין, וכעת היא כמו בדגמי סיטרואן אחרים; פגושי האוויר הצידיים הוקטנו מאוד; מאחור הוסר משטח הצבע במרכז.

סיטרואן C4 קקטוס - מבחן דרכים (130 כ
צילום: איתמר רותם

עם מתיחת הפנים, הוצעה מולטימדיה מעודכנת, נעשו שיפורים בהנדסת האנוש, בבידוד ובמושבים שהביאו מבנה חדש, נוספו מערכות בטיחות חדשות, היצע המנועים הועשר — ובעיקר: הדגם צויד בבולמי הזעזועים הייחודים של סיטרואן שיש להם כריות הידראוליות. 

רשמים
ועדיין, העיקר נשאר; סביבת הנהג עדיין שובה לב בעיצובה, במרכיביה ובגוונים, והשהות בקקטוס מעניקה חוויה מרעננת. המושבים טובים בהרבה וגדולים, והנדסת האנוש שופרה. גם מאפיינים מוצלחים פחות נשארו: עדיין יותר מדי פעולות חייבות להיעשות דרך הצג המרכזי, מלפנים רק שלושה פתחי מיזוג, ומאחור לא ניתן להוריד את החלונות.

סיטרואן C4 קקטוס - מבחן דרכים (130 כ
צילום: רונן טופלברג

הבולמים החדשים ובידוד הרעשים המשופר בדגם המחודש מעניקים לנוסעים נוחות ואיכות נסיעה מהטובות בסגמנט ובסביבות המחיר שלה — אם לא ה־. הקקטוס מגהץ את כל השיבושים בהם נתקלתי ברכות המאפיינת דגמים יקרים בהרבה. ריסון המרכב לא תמיד מושלם על גלי כביש, אבל לא נרשמו טלטלות, ובנהיגה בוטה בפניות, מורגשות זוויות גלגול.  

לעיקר
מנוע הטורבו־בנזין 1.2 ליטר 3 צילינדרים הוצע כבר בתחילה בהספק של 110 ו־130 כ"ס, אך הקקטוס שווק עם הגרסה החלשה יותר. הגרסה החזקה מעניקה לא רק 20 כ"ס יותר, אלא גם 2.5 קג"מ יותר, ל־23.4 קג"מ (ב־250 סל"ד יותר, ל־1750 סל"ד). הביצועים, בהתאם, טובים יותר: האצה של 8.6 שניות ל־100 קמ"ש ומהירות מרבית של 207 קמ"ש (9.7 ש' ו־188 קמ"ש ב־110 כ"ס). התיבה האוטומטית, עם שישה הילוכים, ללא שינוי. 

סיטרואן C4 קקטוס - מבחן דרכים (130 כ
צילום: איתמר רותם

ואכן, גם בפועל לקקטוס יכולת להתנהלות נמרצת יותר, מה שמוצא ביטוי בעקיפות ובנהיגה תחת עומס, ובנוסף, השיוט נינוח יותר. פעולת התיבה מורגשת, בעיקר במהירות נמוכה ובהורדת הילוך שאינה מהירה מספיק.

במהלך המבחן המאומץ גמע הקקטוס כ־13.6 ק"מ/ל', נתון נאה למדי בהינתן התוואי ואופי הנהיגה.

סיטרואן C4 קקטוס - מבחן דרכים (130 כ
צילום: איתמר רותם

מסכמים
הגרסה המחוזקת של סיטרואן C4 קקטוס מביאה ביצועים משופרים ברכב שעיצובו בחוץ ובפנים ייחודי, מרחב הפנים שלו טוב מאוד, ובעיקר איכות ונוחות הנסיעה שלו ברמה גבוהה ביותר. כאמור, מספר כשלים נשארו — ממשק, פתחי מיזוג, חלונות מאחור — אך הסיכום הכולל מצביע על רכב מוצלח מאוד באריזה מקורית. 

במחירו, 118,000 שקלים, הוא מביא לשוק הצעה ראויה ביותר לרכב ברמות המחיר של משפחתיות־קטנות אחרות, והוא יכול להוות תחליף ראוי גם למשפחתית רגילה.

סיטרואן C4 קקטוס - מבחן דרכים (130 כ
צילום: איתמר רותם