אודה ואתוודה: עיצוב טויוטה קורולה האצ'בק פשוט גורם לי לחייך. אולי כי העיצוב הזה משודך למכונית שעד לא מזמן השתדלה להיות המשעממת מכולן, ואולי כי הוא מעולה לכשעצמו. הוא דינאמי וכוחני, וכל-כך לא-טויוטה עד-לפני-כמה-שנים. אני אוהב את עיצוב יחידות התאורה הקדמיות והפגוש הקדמי, אוהב את עיצוב יחידות התאורה האחוריות והפגוש האחורי, אוהב את הצדודית עם הספוילר הקטן מאחור, ורק הגלגלים פתאום נראים קטנים מדי. 

ויש עוד. גם תא הנוסעים של ההאצ'בק יפהפה. צבעי שחור ולבן מפארים אותו; לוח מחוונים צבעוני, חלקו מוקרן וחלקו אנלוגי; צג מולטימדיה גדול ("8), בעברית, ומעט פחות צבעוני מהממוצע; העיצוב נקי יחסית, לא מצועצע ולא מתאמץ, והתוצאה צעירה אך מכובדת מאוד. 

אבל את כל זה אנחנו כבר מכירים; בקורולה פגשנו פעמים רבות בשנתיים האחרונות, וגם עם ההאצ'בק – הנקראת בישראל 'אקסייט' (Excite, לרגש, להלהיב) – ערכנו היכרות בעבר. בתקופה המדוברת הוחלפה בין השאר רמת הגימור הגבוהה של ההאצ'בק, 'פלוס', בחדשה, וזו נקראת 'סקיי'. בשינויים: לסקיי אין טעינה אלחוטית לנייד, יש לה גג פנורמי מלוא אורכו של הרכב שחלקו הקדמי נפתח, והגלגלים אחרים; במקום 225/45-17 ב'פלוס', ל'סקיי' 205/55-16.

טויוטה קורולה אקסייט – מבחן דרכים (האצ'בק, אקסייט סקיי)
צילום: אוהד אלגוב

סיבוב בפנים
המרחב מלפנים בהחלט מספק. תנוחת הנהיגה טובה מאוד, ואם גלגל ההגה היה יוצא החוצה עוד קצת היא הייתה מושלמת. המרחב מלפנים סביר, והראות החוצה טובה; אמנם הדשבורד גבוה, אך קו חלונות הצד נמוך ויש גם רווח גדול בין הקורות הקדמיות למראות הצד. המושבים הקדמיים מעט קצרים, משענת הגב נוחה והתמיכה הצדית טובה גם היא. גם משענת היד בין המושבים, הנעה על מסילה, נוחה וממוקמת נהדר. 

הדבר החדש, הגג הפנורמי הגדול, מכניס הרבה מאוד אור, ועושה את הנסיעה במזג אוויר נעים וגם בלילה לחוויה מאוד נעימה.

טויוטה קורולה אקסייט – מבחן דרכים (האצ'בק, אקסייט סקיי)
צילום: אוהד אלגוב

מאחור המצב פחות מרשים. בסיס הגלגלים של ההאצ'בק קצר ב-6 ס"מ מזה של הסדאן, ל-264 ס"מ, והדבר מוצא ביטוי בעיקר במרווח ברכיים מצומצם, מרווח כפות רגליים סביר-מינוס, ומרווח הראש סביר עוד פחות. המושב נמוך יחסית ואין תמיכה ראויה לירכיים, וזה פחות טוב בנסיעה ממושכת, משענת הגב בזווית טובה. לעומת זאת, הראות החוצה טובה לילדים, יש משענת יד אך אין פתח מיזוג (בניגוד לסדאן ולסטיישן).

תא המטען אינו מרשים בנפחו (313 ליטר), אבל הוא כולל ווי עגינה, שלושה וויי תלייה וגם תאורה ויש גלגל חלופי.

טויוטה קורולה אקסייט – מבחן דרכים (האצ'בק, אקסייט סקיי)
צילום: אוהד אלגוב

סיבוב בחוץ
יחידת הכוח מוכרת – 1.8 ליטר, היברידי, הספק משולב של 122 כ"ס, תיבה עם מפצל כוח (טויוטה מכנה אותה "רציפה", ואנחנו זורמים איתה), הנעה קדמית. 

יחידת הכוח נעימה בפעולתה ומספקת ברוב מתארי הנהיגה – פחות תחת עומס, כמו עקיפה מהירה בכביש הררי בכלל, של רכב ארוך בפרט. בשיוט, אותה יחידת כוח שקטה, אך בתאוצה היא נשמעת. בכלל, בידוד הרעשים של טויוטה האצ'בק לא מתעלה שכן רעשי רוח חזקים נשמעים במהירות בין-עירונית חוקית.

בכל מקרה, היתרונות הגדולים של יחידת הכוח הזאת מתבטאים בזיהום נמוך ובצריכת דלק מצוינת. צריכת הדלק במבחן הזה הייתה 17 ק"מ/ל' וזה נתון מרשים ביותר.

טויוטה קורולה אקסייט – מבחן דרכים (האצ'בק, אקסייט סקיי)
צילום: אוהד אלגוב

שינויים בצירי התנועה
המתלים בהאצ'בק מכוילים על הצד הנוקשה, וזה מתבקש מכיוון שהיא מכוונת בעיקר לשוק האירופאי. כאמור, סיבת המבחן היא בצמיגים השונים, ולהם דופן גבוהה יותר, מה שאמור להבטיח נוחות טובה יותר. בפועל, הנוחות עדיין אינה נשכרת משינוי זה, והנהג והנוסעים ברכב מרגישים שברי כביש קטנים או תיקונים. אותו כיול מתחים נוקשה פורח כאשר מגיעים לפס האטה, ואז הוא פשוט מגהץ אותו נהדר; רק במקרים בהם באמת מגזימים ועוברים אותו ממש מהר, מרגישים חבטה קלה מהסרן האחורי. 

נוחות הנסיעה בכביש הבין-עירוני טובה יותר, והיא סבירה על כביש משובש ומצוינת עם שינויי גובה ועל גלי כביש. בכביש המפותל זוויות הגלגול שטוחות יחסית, תודות לאותו כיול מתלים וההתנהגות בטוחה.

טויוטה קורולה אקסייט – מבחן דרכים (האצ'בק, אקסייט סקיי)
צילום: אוהד אלגוב

בשורה התחתונה
טויוטה קורולה האצ'בק 'סקיי' אינה מתעלה בשימושיות ובנוחות הנסיעה, והיא אינה שקטה. מנגד, העיצוב החיצוני והפנימי שלה מרהיב, מערך הבטיחות שלה מרשים, האבזור נאה, היא עשויה היטב – ותקסום למי שרוצה מכונית חסכונית וירוקה.

מחירה של קורולה האצ'בק 'סקיי' הוא 142,000 שקלים, בצד היקר של המשפחתיות המוצעות בישראל. בהשוואה לרמת הגימור 'סאן', העולה 2000 שקלים פחות, 'סקיי' בהחלט שווה את פער המחיר, ולגג הפנורמי ערך מוסף משלו.


טויוטה קורולה אקסייט – מבחן דרכים (האצ'בק, אקסייט סקיי)
צילום: אוהד אלגוב