"הכלים האלה מאוד חשובים, מכיוון שהם משלימים מבחר של שישה דגמים נטענים שונים, ועוד רגע נהיה עם שבעה (X2; א.ש)", אומר ברק כהן, מנהל חטיבת ב.מ.וו ומיני בדלק מוטורס.

הכלים האלה הם הגרסאות ההיברידיות-נטענות של X1 ו-X3, ואנחנו יוצאים למפגש ראשון איתם. ברק כהן מציין כי עניין זה חשוב מכיוון "שאנו רואים שיש יותר לקוחות בשלים לתחום זה, חלקם כבר נהג בשנתיים האחרונות בכלים כאלה והם לא יחזרו לדגמי בנזין. זה חשוב כי בתחום זה נוספים לנו דגמים בקטגוריות הפנאי הקטנות יותר".

בעבר ראינו שגרסאות נטענות נטלו את רוב המכירות בדגם בגלל שהטבת המס הפכה אותן לכדאיות בהרבה. כהן מאמין שכעת, עם צמצום הטבות המס, זה יהיה שונה: "יהיה מעבר לגרסאות אלה, אך לא קיצוני כמו בעבר, וגרסאות הבנזין ימשיכו להיות רלוונטיות. אבל הגרסאות הנטענות החדשות עדיין יותר משתלמות, וצפויות ליטול נתח דומיננטי במכירות של הדגמים".

נוהגים בגרסאות ההיברידיות-נטענות החדשות של ב.מ.וו X1 ו-X3
צילום: אלי שאולי

אין פלא שבדלק מוטורס מתרגשים מהשקת גרסאות אלה. בשנים האחרונות, בשל הטבות המס, הפכו הגרסאות ההיברידיות-נטענות לסוג של להיט בתחום מותגי היוקרה. מותג שהיו לו גרסאות רבות מסוג זה הרוויח מכירות רבות. לא פעם היה מדובר בגרסה חזקה ומאוד מצוידת שהייתה זולה מהבסיסית ביותר. הטבות המס צומצמו משמעותית, ועדיין בדלק מוטורס מרגישים שהצליחו לייצר תמהיל מאוד משתלם. 

נא להכיר 
אין הרבה דברים משותפים בין דגמי הפנאי ב.מ.וו X1 ו-X3 ומכאן גם בין הגרסאות ההיברידיות-נטענות שלהן, פרט לכך שהם מוצעים ברמת הגימור הגבוהה 'M ספורט', ומצבי הנסיעה החשמלית שלהם דומים.

נוהגים בגרסאות ההיברידיות-נטענות החדשות של ב.מ.וו X1 ו-X3
צילום: אלי שאולי

דגם הפנאי הקומפקטי X1 מתבסס על פלטפורמת ההנעה הקדמית של ב.מ.וו ומיני, וחולק אותו בסיס גם עם מיני קאונטרימן; אורך בסיס הגלגלים, 267 ס"מ, זהה. ל-X1 ההיברידי מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר 3 צילינדרים, וזה משודך לתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים ואלה מניעים את הגלגלים הקדמיים; מנוע חשמלי מניע את הגלגלים האחוריים. התפוקה המשותפת היא 220 כ"ס ומשך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 6.9 שניות. 

דגם הפנאי הבינוני ב.מ.וו X3 גדול משמעותית, הוא מתבסס על פלטפורמת ההנעה האחורית/כפולה של ב.מ.וו המשרתת את סדרה 3, ואורך בסיס הגלגלים הוא 286 ס"מ. מנוע הטורבו-בנזין הוא בנפח 2.0 ליטר ויחד עם המנוע החשמלי ודרך תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים, התפוקה המשותפת מועברת לארבעת הגלגלים. התפוקה המשותפת ב-X3 היא 292 כ"ס ומשך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 6.1 שניות. 

נוהגים בגרסאות ההיברידיות-נטענות החדשות של ב.מ.וו X1 ו-X3
צילום: אלי שאולי

חיצונית קל להבחין בגרסאות הנטענות ביחס לרגילות, בגלל רמת הגימור 'M ספורט' המביאה הופעה ספורטיבית, המוותרת על רצועת המגן ההיקפית בשחור. רצועה זו יוצרת בדרך כלל אשליה שהרכב גבוה ממה שהוא באמת, ובגלל היעדרה כאן שני הכלים נראים מעט נמוכים ביחס לגרסאות הרגילות.

במקרה של ה-X1 גם מנומך ב-1.6 ס"מ וכאשר מראש המראה שלו אינו מאוד חסון ושטחי יש לי תחושה מעורבת לגבי התוצאה. מזוויות מסוימות הוא נראה טוב ובאחרות פחות הוא נראה קצת קופסתי וצר. 

נוהגים בגרסאות ההיברידיות-נטענות החדשות של ב.מ.וו X1 ו-X3
צילום: אלי שאולי

מתחילים ב-X1 
אני מתחיל עם ה-X1, והשהות בתוכו בהחלט מהנה. רמת הגימור הגבוה כוללת ריפוד עור איכותי בצבע חום המגיע גם לדיפון סביבת הנהג, וזה יוצר יחד עם דיפוני העץ, תחושה שפנים הרכב מאוד עשיר, איכותי ויוקרתי. מפרט האבזור עשיר, אך בין מערכות הבטיחות בלט בחסרונה המפתיע מערכת תיקון סטייה מנתיב, שהשאירה אותנו רק עם התרעה. 

מערכת ההנעה מעניינת למדי, וכשיש רזרבות חשמליות ניתן למעשה לבחור בין הנעה אחורית, קדמית או כפולה. הרושם הראשוני הוא שמדובר בחטיבת כוח נעימה ומעודנת למדי, ויחד עם זאת היא חזקה ברוב מתארי הנהיגה. לפחות באמצע הקיץ הישראלי הטווח החשמלי הריאלי עמד לפי הניסיון שלנו על אזור ה-37 ק"מ. מעבר לכך מורגש כי כיול המתלים קשיח למדי וכי הרכב אינו קל. 

נוהגים בגרסאות ההיברידיות-נטענות החדשות של ב.מ.וו X1 ו-X3
צילום: אלי שאולי

ממשיכים ב-X3
ה-X3 מושך ונאה יותר, גם בגלל שהוא גדול יותר, ונראה, כמו שאומרים אצלנו בעדה, "גבר לעניין". הוא מרווח הרבה יותר בפנים, והדבר מורגש במושב הנהג באופן שהוא אפילו מפתיע. גם כאן העושר נוכח, ואת העין צד מערך 'לייב קוקפיט פרו' הצבעוני של ב.מ.וו עם המחוונים המוקרנים שמאוד מושכים את העין בגרסה הסביבתית שלהם. 

גם כאן ההתנעה מבשרת על טווח של 40 ק"מ שיורד עד היציאה מהחניה לאזור ה-37 ק"מ ובהמשך עם התנועה יגיע ל-34 ק"מ. יחידת הכוח כאן מעודנת ושקטה אף יותר, והביצועים טובים מאוד כמו שעולה במפרט הנתונים. 

נוהגים בגרסאות ההיברידיות-נטענות החדשות של ב.מ.וו X1 ו-X3
צילום: אלי שאולי

מנוע ה-2.0 ליטר הרמוני יותר בתחילת בדרך ובזכות 8 הילוכים הרכב משייט בסל"ד נמוך יותר, מה שיוצר תחושה פחות מאומצת ושלווה יותר. תחת עומס הצליל הופך ספורטיבי והוא בבירור חזק יותר. למרות שהכלי מגודל וכבד הוא יודע להתנהג ומפגין יכולת גבוהה. נראה שההתנהגות שלו יותר אחידה ודומה יותר לדגמי ב.מ.וו רגילים. התחושה הראשונית היא שמדובר ברכב נוח יותר בגלל כיול המתלים הרך, אך בעיר דווקא מורגשים יותר שיבושים קלים.

מסכמים מהלך
זוהי רק טעימה ראשונה משתי הכלים ההיברידיים-נטענים החדשים של ב.מ.וו, ואלה נראים על פניהם כעסקה עדיפה מזו של הגרסאות הרגילות. 

ל-X1 ההיברידי-נטען אין כרגע מתחרים בשוק, למעט קאונטרימן של מיני. ה-X3 מסייע לב.מ.וו לסגור פער חשוב במבחר הדגמים שלה, כזה שחלק מהמתחרים ניצלו עד כה. כבר בימים הקרובים נפרסם מבחנים מלאים על גרסאות אלה. יהיה מעניין.

נוהגים בגרסאות ההיברידיות-נטענות החדשות של ב.מ.וו X1 ו-X3
צילום: אלי שאולי