מאז שחזרה יונדאי סונטה אלינו ב-2015 בגרסה ההיברידית, היא עשתה לעצמה מנהג לבוא ולהיעלם. ב-2017, כשלא הצליחה להיכנס לקבוצה 2 בדירוג הירוק, המביאה הקלות במיסוי, היא נטשה. היא חזרה בגרסה מחודשת ו"ירוקה" יותר בסוף 2017 ושוב נעלמה ב-2019 מאותה סיבה. הדגם החדש הוצג בארצות הברית כבר בתחילת 2019, ואחרי מאמצים של היבואן והיצרן אלה הצליחו להכניסו לקבוצה 2 והנה הוא שוב איתנו.  

הדגם מבוסס על פלטפורמה חדשה, אורכו של בסיס הגלגלים וגם אורך המרכב גדלו ב-4 ס"מ, ל-284 ס"מ ול-490 ס"מ בהתאמה. לרכב מנוע 2.0 ליטר חדש מסדרת "סמארט סטרים" ותיבה אוטומטית עם 6 הילוכים.

סונטה מוצעת בישראל בשתי רמות גימור עשירות. ל'פרמיום', שמחירה 182,000 שקלים, חישוקי "17, תאורת לד, ריפוד עור, תצוגה עילית, מפתח חכם, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים, ועוד. ל'לימיטד', שמחירה ב-196,000 שקלים, והיא זו שנבחנה, גם גג זכוכית, אוורור למושבים הקדמיים, מחוונים מוקרנים ומצלמות היקפיות.

יונדאי סונטה - מבחן דרכים (היברידית)
צילום: יואל פלרמן

עיצוב ונראות 
הסונטה מדגימה את ההתקדמות הגדולה של יונדאי בתחום העיצוב. עם קווי קופה מרובת דלתות היא מפגינה דמיון לאודי  A7ונראית מאוד גדולה, למרות שאינה ארוכה משמעותית מקודמתה. לעיצוב המרשים גם יתרון אווירודינמי בזכות מקדם גרר של 0.24. 

החזית צדה את העין עם שבכה נמוכה שנמתחת לרוחב הרכב. יחידות התאורה הנאות וקווי הלד שממשיכים פסי כרום על מכסה המנוע מוסיפים אף הם לעיצוב המושך. גם העיצוב מאחור ייחודי, אך לעיניים אנינות, קווי הלד האדומים לרוחב הרכב עשויים להיראות רעשניים.

יונדאי סונטה - מבחן דרכים (היברידית)
צילום: יואל פלרמן

תא הנוסעים 
גם בתא הנוסעים נעשה שינוי משמעותי, והשילוב בין פלסטיק בהיר לחלקים שחורים בסביבת הנהג, בריפוד העור ובדיפון בתוך הרכב, יוצר תחושה עשירה. התחושה מכבדת, גם אם לא כל משטחי הפלסטיק מאוד איכותיים והמרקם של רובם לא מאוד רך.

צג המולטימדיה ממוקם היטב ושולט במערכת שמע של בוז. תפעולו נוח אך התצוגה אינה עדכנית, וכך גם ביחס לבקרת האקלים. לחצנים הממוקמים בין המושבים מחליפים את בורר ההילוכים המסורתי, ותפעול ידני נעשה באמצעות פקדים בהגה. תפעול בלם החנייה החשמלי אינו אינטואיטיבי. 

יונדאי סונטה - מבחן דרכים (היברידית)
צילום: יואל פלרמן

האבזור, כבר ציינו, שופע, וכולל גם תצוגה עילית ברורה ומחוונים מוקרנים נאים, וחבל שמד הסל"ד, חלק מתצוגת המידע, מוצג רק באמצעות ספרות. עוד במפרט מצלמות היקפיות, שהתמונה שלהן אינה ברורה, אך תפעולן נוח. במחוונים מוקרנת תמונת השטח המת, המוצגת עם הפעלת האיתות ובאותו צד – גימיק נאה שירשים רבים, אך אינו נותן מושג נכון לגבי מרחק הרכב שמאחור. בנוסף, בהמתנה ברמזור הדבר יוכל להפריע (ואפשר לבטל). זה המקום לציין שלמראות הצד כיסוי מוגבל מדי. מושב הנהג רב כיוונים, נאה, בתחילת הדרך נעים, אך פחות נוח בנסיעות ארוכות.

לסונטה מפרט בטיחות עשיר, הכולל בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, תיקון סטייה מנתיב, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על שכחת ילדים מאחור ועוד. 

יונדאי סונטה - מבחן דרכים (היברידית)
צילום: יואל פלרמן

מאחור המרחב גדול, עם מרווח רגליים מרשים ומרווח ראש מספק, והאווירה מכובדת בזכות הריפוד והגוונים, פתחי האוורור, וילונות ההצללה. נפח תא המטען הגדול מאוד הוא 510 ליטר. פתיחת תא המטען באמצעות הלחצן שעל הדלת אינה ברורה וכך גם סגירתו. מכיוון שלרכב סיומת קופה אך ללא דלת חמישית, מפתח התא צר יחסית.

יונדאי סונטה - מבחן דרכים (היברידית)
צילום: יואל פלרמן

מנוע, ביצועים 
לחטיבת הכוח ההיברידית הספק משולב של 192 כ"ס, ומשך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 9.2 שניות. הביצועים בפועל טובים, והשילוב ההיברידי יוצר תחושה שמדובר ביחידת כוח שרירית, שבהתנהלות רגילה פועלת ללא מאמץ. מנוע הבנזין שקט, וכניסתו לפעולה כמעט אינה מורגשת. בכביש מהיר בירידות מתונות או כאשר הרגל מסתפקת בליטוף המצערת, הרכב יכול לעבור לתנועה חשמלית ודבר זה קורה לא מעט. 

התיבה מתעקשת לפעמים להישאר בהילוכים נמוכים, והדבר גורם למנוע לעבוד בסל"ד מעט גבוה, מה שיוצר בשיוט פעולה מעט "עסוקה". בנוסף, בעליות תלולות וארוכות הרכב עלול לסיים את הרזרבות החשמליות, ואז הוא הוא מאבד חלק מהמחץ. הדבר אינו שכיח, אבל כאשר הוא מתרחש, פעולת המנוע מאומצת אף יותר. 

צריכת דלק טובה: 14.5 ק"מ/ל' בתוואי מבחן תובעני; 17.9 ק"מ/ל' בקצב טיול; 19.5 ק"מ/ל' במקרים אחדים. 

יונדאי סונטה - מבחן דרכים (היברידית)
צילום: יואל פלרמן

נוחות, התנהגות 
הסונטה מסתדרת היטב עם אספלט מחוספס במהירות עירונית, וההתנהלות השקטה של הרכב יוצרת אווירה נינוחה בתוכו. היא פחות טובה על שיבושים בגודל בינוני ומעט נחבטת על הגדולים שבהם. מחוץ לעיר היכולת טובה יותר והתחושה בפנים משופרת אף היא, וגם בכבישים בין-עירוניים שיבושים גדולים מורגשים מדי. יש סוג של רכות ראשונית המלווה בנדנוד מרכב, אך זה אינו מתפתח לחוסר ריסון מרתיע. רעשי הכביש והרוח הופכים נוכחים במהירות תלת-ספרתית.  

גם היכולת הדינמית שופרה. הרכב צולח פניות באופן נכון, והוא יציב ומשדר התנהלות בטוחה. ההגה חסר תחושה, אך המשקל שלו נכון. הבלמים אינם מדויקים אבל טובים ביחס לכלים היברידיים.

יונדאי סונטה - מבחן דרכים (היברידית)
צילום: יואל פלרמן

מחיר, תמורה 
השינוי בנוסחה המס הירוק, שיכנס לתוקף בתחילת השנה הבאה, אומר שהסונטה תימכר ב-2021 ממלאי שיגיע ב-2020. היבואן מבטיח שיקבל בהמשך גרסה עם עדכונים קלים שתיכנס שוב לקבוצה 2.

בכל מקרה, סונטה אולי אינה המכונית המלוטשת בין המשפחתיות הגדולות, אבל כאשר לוקחים בחשבון את המראה המרשים, את חטיבת הכוח החסכונית, את האבזור העשיר, ומעמידים אותם מול מחיר הדגם – 182,000 ו-196,000 שקלים, לפי רמת הגימור – מקבלים תמורה מצוינת, ואחת הטובות בקטגוריה. 

יונדאי סונטה - מבחן דרכים (היברידית)
צילום: יואל פלרמן