כמה סמלי שאת המתקפה המחושמלת של קבוצת PSA בארץ פתח פיג'ו 3008, רכב הפנאי שהצלחתו תרמה לשינוי בתדמית המותג. שתי גרסאות היברידיות-נטענות של דגם זה הושקו בארץ, ואנחנו לקחנו את החזקה ביניהן למבחן.

גרסה זו משלבת בין מנוע ה-1.6 ליטר טורבו המוכר והמייצר כאן 200 כ"ס, לבין 2 מנועים חשמליים; לקדמי 110 כ"ס, לאחורי 113 כ"ס. שילוב זה יוצר הנעה כפולה ואחראי להספק כולל של 300 כ"ס; בגרסה החזקה פחות מנוע חשמלי אחד מלפנים, הנעה קדמית והספק כולל של 225 כ"ס.

בגרסאות הנטענות, תיבת ההילוכים האוטומטית שיש לה שמונה הילוכים מחוברת למנוע באמצעות מצמד במקום ממיר מומנט, והן מצוידות מאחור במתלה רב-חיבורי המחליף קורת מתח. 

פיג'ו 3008 פלאג-אין הייבריד - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

הגרסה החזקה מוצעת ברמת גימור 'GT' ומחירה 255,000 שקלים (218,000 שקלים לגרסת ה-225 כ"ס/הנעה קדמית). רשימת הציוד כרגיל ב-3008 עשירה וכוללת תאורת לד, תפעול חשמלי למושב הנהג ולדלת תא המטען ועוד.  

עיצוב ונראות
3008, שהוצג ב-2016, הוא, עדיין, מרכבי הפנאי הנאים מסוגו; מתיחת פנים ל-3008 הוכרזה בספטמבר 2020. לעיצוב המשובח לכשעצמו, מוסיפים גג שחור, חזית עם שבכה אגרסיבית ויחידות תאורה בולטות יותר וחישוקי "19 נאים.  

תא הנוסעים  
סביבת הנהג, כמנהג פיג'ו בשנים האחרונות, היא במבנה i-קוקפיט, עם גלגל הגה קטן ונמוך ומחוונים מעליו, עדיין דורשת עבור אחדים הסתגלות, אך נראית מיוחדת ויוקרתית מאשר ברוב הדגמים המתחרים, גם אם לא כל מרכיביה איכותיים. שימוש באלקנטרה לדיפון ושילובה בדמוי-עור בריפוד, יחד עם תאורת אווירה וגג זכוכית ענק יוצרים מרחב מחיה מכובד מאוד.

פיג'ו 3008 פלאג-אין הייבריד - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

הנדסת האנוש מצטיינת פחות, בעיקר בגלל צג מולטימדיה השולט בשפע מערכות, כולל בקרת האקלים, הוא סבוך ולא אינטואיטיבי, התצוגות בו מעט מיושנות ותמונת המצלמה אינה איכותית.

לשורת הלחצנים נוסף לחצן קטן ומעט מוסתר של קיצור דרך שנועד להציג את חלוקת האנרגיה ופעולות הקשורות לכך. כמו בגרסאות הרגילות, נדרשות לחיצות ארוכות מדי במתג הדימום/התנעה, אבל בגלל המערך ההיברידי זה מבלבל יותר. 

המחוונים המוקרנים מוצלחים, אבל הייתי שמח לתצוגה של טווח הנסיעה בחשמל בלבד  שהרכב עבר ונתונים נוספים הקשורים בכך, ובנוסף אפשרות לשילוב מד סל"ד נורמלי עם מד מהירות קלאסי. 

המושבים הקדמיים נאים, אך כוללים שקע לאורך המשענת. שקע זה יפריע בייחוד במושב הנוסע שאינו מתכוון חשמלית והוא גם פחות נוח. 

פיג'ו 3008 פלאג-אין הייבריד - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

האבזור הבטיחותי עשיר וכולל בלימה אוטונומית, שמירה על מרכז נתיב, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית. המערך הפעלתן אוהב להעיר על אי-אחיזה בהגה.  

מאחור המרחב לנוסעים מכובד, וטוב מאוד לשני מבוגרים. תא המטען נראה גדול למרות שנפחו צומצם ולא במעט, מ-520 ליטרים ל-395 ליטרים.

מנוע, ביצועים  
עם 300 כ"ס ו-53 קג"מ, תשלובת המנועים יוצרת רכב נמרץ ביותר. נתון ההאצה, 5.9 שניות ל-100 קמ"ש, מכובד ביותר, אבל הרכב אינו מתנהל באופן בוטה. עם הזינוק נוצרת השהיה קלה, גם כדי לא לאתגר אחיזה, אבל משם קצב ההתקדמות מרשים, פעולת יחידת הכוח נעימה, והתחושה היא כי תמיד נשמרות רזרבות חשמליות. למעשה, גם כאשר הסוללות מתרוקנות ואפילו בעליות ארוכות, הרכב שומר על כושר; בכל זאת, מנוע הבנזין לבדו מייצר 200 כ"ס. לעיתים התגובה חזקה מדי למצערת עדינה, ומנוע הבנזין יכול להישמע תחת עומס אלא שדבר זה אינו מפריע. התיבה לעיתים פעלתנית מדי אך לרוב פעולתה נעימה. 

פיג'ו 3008 פלאג-אין הייבריד - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

לרכב סוללת 13.2 קוט"ש המצהירה רשמית על 63 ק"מ חשמליים. מחשב הדרך היה פסימי בהרבה והבטיח 38 ק"מ כאלה עם היציאה מהסוכנות, כנראה בגלל קצב גבוה קודם לכן; בפועל עברנו 44-46 ק"מ חשמליים, טווח נאה מהמקובל בתחום, וקשה לדעת אותו בדיוק; מדי פעם התעורר מנוע הבנזין ב"גניבה". לא כולם יבחינו בשינוי הווקאלי, אך ניתן לראות שינוי בתחום הנראה: צבע הספרות במד המהירות משתנה מכחול ללבן כאשר עוברים לבנזין. 

צריכת הדלק תלויה כמובן בטווח הנסיעה החשמלי ובחלקו מכלל הטווח. בנהיגה בתוואי מבחן מאומץ הצריכה עמדה על 11.2 ק"מ/ל' או 9.5 ק"מ/ל' בתנאים דומים ללא נתח חשמלי. ביום טיול סתווי שחציו אפשר תנועה ללא מזגן הרכב עבר כ-13.5 ק"מ/ל', ו-12 ק"מ/ל' עם מזגן. מיכל הדלק הוקטן – 43 לעומת 53 ליטר – אך דבר זה לא מאוד מפריע.

נוחות, התנהגות 
כיול מתלים שונה וצמיגים בחתך נמוך יחסית על חישוקי "19 יוצרים התנהלות נוקשה בנסיעה איטית על שיבושים קטנים ובינוניים. ככל שהעומס על המתלים גדל – מהירות, מהמורות – נוחות הנסיעה משתפרת ונעימה יותר. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה בכביש הבין-עירוני. בתוואי זה מורגשים בעיקר חיבורי כביש ברוחב הרכב, ומשקל הרכב יחד עם שיכוך החזרה לא מושלם, יוצרים תנודות מרכב על גלי כביש.  

פיג'ו 3008 פלאג-אין הייבריד - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

כאשר עוזבים את האספלט, במהירות ממש איטית בשבילים מפולסים נראה ש-3008 קופץ על כל אבן, ככל שהמהירות עולה, כך משתפרת הנוחות. הוא אינו אוהב מפגעים גדולים יותר.   

ל-3008 עם מנוע הבעירה הפנימית יכולת דינמית טובה, והוא הגיב היטב להפניית הגה. וכאן? תוספת המשקל (כ-350 ק"ג) מורגשת, אבל ההנעה הכפולה מאפשרת לו לצלוח פניות באופן מרשים, והתחושה היא שהוא יודע מה שהוא עושה, גם אם הנהג לא תמיד מבין. למעשה, ברוב מתארי הנהיגה, גרסת PHEV4 מזכירה את הגרסאות הרגילות, וההנעה האחורית פועלת באופן "שקוף", כאשר היא מסייעת בפניות. דווקא בתנועה עירונית ניתן לחוש לעיתים בכניסת כוח עצבנית מאחור שיכולה לגרום לישבן לפסוע. הבלמים טובים ביחס לדגמים היברידיים-נטענים אחדים, ובכל זאת במהירות איטית תגובתם אינה מדויקת. 

פיג'ו 3008 פלאג-אין הייבריד - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה 
פיג'ו 3008 הוא עדיין רכב עדכני ורענן, וגרסת PHEV4 הנטענת-היברידית – עם 300 כ"ס והנעה כפולה – לא רק שעומדת בציפיות הגבוהות אלא אפילו מפתיעה לטובה.

ועדיין, עם כל הסימפטיה, העיצוב, האבזור, הביצועים, קשה לעכל תג-מחיר של 255,000 שקלים. אחרי הכל, גרסת 1.6 ליטר מצוידת ומספקת זולה בכמעט 70,000 שקלים. רמת מחיר זו מביאה את פיג'ו לסביבה מאתגרת הרבה יותר – קרובה לדגמים דומים של מותגי יוקרה. ועדיין, נראה שהיבואן לא יתקשה למכור את הכמות המוגבלת שקיבל.

פיג'ו 3008 פלאג-אין הייבריד - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו