באופן יוצא דופן, חשיפתה העולמית של סקודה סקאלה נעשתה בישראל, בפתח תקווה, באירוע שהיה היסטורי בקנה המידה של עולם הרכב הישראלי. המשפחתית הקטנה הוצגה בסוף 2018, שיווקה בארץ החל ב-2019, ואנחנו בחנו את סקאלה כבר באותה שנה.

מידע קונקרטי
דגם זה הוא המחליף של המשפחתית הקטנה רפיד, וממוקם כקודמו בין הסופרמיני פאביה ובין המשפחתית אוקטביה – אבל ממוצב באופן שונה. הרצפה, MQB A0, זהה לזו המשרתת את דגמי הסופרמיני העכשוויים של קבוצת פולקסווגן, אבל בסיס הגלגלים שלה ארוך, 264.9 ס"מ, כמו זה של משפחתית רגילה. ולא רק הממדים. בשעה שהדגם הושק בגרסת טורבו-בנזין 1.0 ליטר 115 כ"ס, גם ברמת גימור נאה 'סטייל' ב-126,000 שקלים – כאן הוא מוצע בגרסת טורבו-בנזין 150 כ"ס, ברמת גימור 'ספורט' מצוידת מאוד, ובמחיר של 140,000 שקלים.

בנוסף למה שיש ל'סטייל', מולטימדיה וצג "8, מחוונים מוקרנים, מפתח חכם, הרי לגרסה זו בנוסף תאורת לד, חישוקי "18, גג זכוכית, מושבי ספורט – ובאופן מעניין גם בולמי זעזועים נשלטים אלקטרונית עם 2 מצבים והנמכה של 1.5 ס"מ. 

סקודה סקאלה - מבחן דרכים (1.5 ל', ספורט)
צילום: מערכת אוטו

עיצוב, נראות
קל לזהות סקאלה ספורט ברחוב בזכות איפור ספורטיבי יותר ובייחוד בגלל גג זכוכית כהה המשתלב היטב בשמשה אחורית מושחמת ומאורכת. אלה יוצרים מופע מאוד בולט ומושך ביחס לזה שבגרסה הרגילה. גם תאורת הלד וחישוקי "18 שממלאים היטב את בתי הגלגלים מסגירים את הסוד. באופן מפתיע סקודה לא הרכיבה "מפלטים כסופים ובולטים", ובסך הכל הרכב נראה טוב, גם אם לא מסנוור.

פנים הרכב 
סקאלה הייתה הדגם הראשון של סקודה עם עיצוב הפנים החדש של המותג הצ'כי, שאחת ממטרותיו הייתה יצירת סביבת נהג שנראית רחבה ממה שהיא בפועל. בגרסה זאת הוסיפה סקודה ויצרה פנים ייחודי המבוסס על צבע שחור בתקרה, בריפוד דמוי העור במושבים וברוב סביבת הנהג, והתוצאה כהה מדי. דוושות מאלומיניום, תאורת אוירה אדמדמה וידיות דלתות כסופות ומיוחדות מרככות את המופע הזה, ועבודה טובה עוד יותר עושה גג הזכוכית הענק שפתיחת הכיסוי שלו מתחילה דווקא מאחור. 

סביבת הנהג ,אותה פגשנו גם בקאמיק, גורמת להרגיש מיד בבית, וקל להתמצא בה. אפילו למולטימדיה, שיש לה צג "8.5 נאה, אנחנו מתחילים להתרגל, למרות שהתפעל שלה סבוך  יותר. חבל ששליטה במרכיבים מסוימים בבקרת האקלים – כמו הדלקת/כיבוי המזגן, עצמת האוורור – נעשים רק דרך הצג. גלגל ההגה פחות נאה מזה שבקאמיק אך המתגים שעליו נוחים יותר לתפעול. המחוונים המוקרנים כרגיל ברורים. 

סקודה סקאלה - מבחן דרכים (1.5 ל', ספורט)
צילום: מערכת אוטו

תנוחת הנהיגה טובה, מושבי הספורט נוחים למדי והם נאים למראה. במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית.

המרחב מאחור טוב לשניים, מרווח הרגליים טוב מאוד לרגליים ומרווח הראש נאה. נפח תא המטען (429 ל') מספק מאוד, המבנה שלו נוח לשימוש ובגרסה זו חבויה ערכה שופעת רשתות. 

מנוע, ביצועים 
מנוע הטורבו-בנזין 1.5 ליטר מייצר 150 כ"ס (ב-5000-6000 סל"ד) ו-25.4 קג"מ (ב1500-3500 סל"ד), התיבה כרגיל היא דו-מצמדית 7 הילוכים. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 8.3 שניות, טוב מ-9.4 שניות בגרסת 1.0 ליטר; עד לא מזמן נתונים כאלה היו צמודים למכוניות ספורט קטנות.

סקודה סקאלה - מבחן דרכים (1.5 ל', ספורט)
צילום: מערכת אוטו

ואכן, כבר עם הלחיצה הראשונה על המצערת ברור שמדובר ברכב זריז, ובהמשך הוא מפגין שהוא יכול להיות מאוד מהיר. הקצב טוב בכל מצב וקל להאיץ ולעקוף עם הסקאלה הזו גם בעליות. במצב 'ספורט' ההתנהלות חדה יותר, אפילו עצבנית משהו. בסל"ד בינוני יש הרבה כוח, ולא נראה שיש טעם להביא את המנוע קרוב לקו האדום, מה גם שהצליל תחת עומס אינו מזמין במיוחד. 

פעולת התיבה אינה זורמת תמיד, מעלה הילוכים במהירות אך לא תמיד מורידה אותם באותו קצב, אבל ברוב מצבי הנהיגה פעולתה נאותה.

עם התדלוק מפגינה הסקאלה שניתן לקבל צריכת דלק מרשימה גם עם מערכת הנעה קונבנציונלית. בתוואי המבחן המאתגר עמדה הצריכה על 12.5 ק"מ/ל', בקצב נינוח מחוץ לעיר נרשמו 16.5 ק"מ/ל', והצריכה הגיעה במיטבה גם ל-20 ק"מ/ל'.  

סקודה סקאלה - מבחן דרכים (1.5 ל', ספורט)
צילום: מערכת אוטו

נוחות, התנהגות 
ביחס לרכב לא גדול עם צמיגים בעלי דופן נמוכה יחסית (205/45-18), הנוחות סבירה. פגמים קטנים ובינוניים מורגשים מעט יותר מדי, בעיקר בעיר, ביחוד מאחור, והתחושה היא שהרכב "עסוק" על שיבושים, גם בגלל פעולת מתלים שאינה מאוד שקטה. ועדיין, דבר אינו מטריד מאוד, והסקאלה מטפלת בשיבושים גדולים בצורה נאותה. 

הפער בין מצב 'רגיל' לבין מצב 'ספורט' מורגש. אמנם, ב'ספורט' פעולת המתלים מרוסנת יותר, אבל נוחות הנסיעה טובה פחות באופן משמעותי. בכבישים הבין-עירוניים רעשי הכביש בולטים. 

למרות הכינוי 'ספורט', זו אינה גרסה ספורטיבית באמת; היכולת הדינמית עצמה טובה מאוד, היא יכולה לצלוח כבישים מאתגרים בקצב גבוה, גם הודות לאחיזה טובה. עם זאת, היא אינה מהנה לנהיגה דינמית במיוחד, ודרמה בניהוג אין. במצב 'ספורט' הרכב מרוסן יותר, ההבדל במשקל ההגה מורגש והוא מדויק יותר בהפניה. למעשה, נראה שהסקאלה לא תתקשה להתמודד עם יותר כוח. הבלמים תפקדו היטב ופעולתם הייתה טובה גם בעוצמה, גם במינון. 

סקודה סקאלה - מבחן דרכים (1.5 ל', ספורט)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה
במחירה, 140,000 שקלים, גרסת ה-1.5 ליטר 'ספורט' יקרה ב-14,000 שקלים לא מבוטלים מגרסת ה-1.0 ליטר 'סטייל'.

מצד אחד הממדים של הדגם, יחד עם העיצוב, האבזור, המפרט הטכני וכוח המנוע, יוצרים תמורה הנראית ראויה ביחס לגרסה הרגילה. מצד שני, זוהי קפיצת מחיר גדולה ומחיר לא נמוך עבור דגם שאמור להיות משפחתית עממית. במחיר זה, גרסה זו מתמקמת קרוב מדי  למכוניות היקרות יותר בקבוצה, כולל אוקטביה החדשה שמצוידת היטב.

סקודה סקאלה - מבחן דרכים (1.5 ל', ספורט)
צילום: מערכת אוטו