סקודה סקאלה 2022 חוות דעת
-
רקע כללי
סקודה סקאלה זהו הדגם שמחליף את רפיד ספייסבק. לסקאלה, שאירוע החשיפה העולמי שלה נערך בישראל, מידות גדולות ביחס לספייסבק הממקמות אותה בקבוצת המשפחתיות הקומפקטיות (בסיס גלגלים של 265 ס"מ, מידות מרכב של 436 ס"מ לאורך, 179 ס"מ לרוחב, 147 ס"מ לגובה), אולם הרצפה היא זו המשרתת את דגמי הסופרמיני של קונצרן פולקסווגן (MQB גרסת A0).
בעולם מוצעת הסקאלה עם מנועי 1.0-1.5 ל' טורבו בנזין (95-150 כ"ס) או עם דיזל 1.6 ליטר (115 כ"ס), עם תיבה ידנית או דו-מצמדית. בישראל מוצעת הסקאלה בשתי גרסאות – לראשונה מנוע 1.0 ליטר טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים, 110 כ"ס ו-20.3 קג"מ, לשניה מנוע ה-1.5 ל' עם 150 כ"ס. בשני המקרים השידוך הוא לתיבת שבעה הילוכים רובוטית דו-מצמדית והנעה קדמית.
הסקאלה משווקת בישראל החל מספטמבר 2019 עם מנוע 1.0 ל‘ (115 כ“ס) וגרסת ה-1.5 הגיעה במהלך 2020.
-
עיצוב ונוכחות
הסקאלה מעוצבת באופן עדכני, ממשיכה את ליטוש המופע האלגנטי של דגמי סקודה; קווים מעט מחודדים יותר, סבכה מעט קלה יותר וצבירי פנסים בעיצוב מקורי ועכשווי.
-
תא נוסעים ומטען
הנדסת האנוש פשוטה וטובה, וכך גם מערך המולטימדיה – על תפעולו ואיכותו. עיצוב סביבת הנהג נאה, ואיכות הפלסטיק גבוהה. הראות ללוח המחוונים מצוינת והלוח עצמו ברור וקריא מאוד.
אבזור המותרות כולל חלונות כהים ומערכת מולטימדיה עם מסך "8" בעברית מלאה. כן יוצעו אפשרות לשיקוף טלפונים – מירורלינק, קארפליי ואנדרואיד אוטו - וארבעה שקעי USB (שניים מאחור לטעינה בלבד).
המרחב מאחור טוב, מרווחי הראש והברכיים מצוינים, אך אלה של כפות הרגליים בינוניים. בסיס המושב תומך היטב בירכיים והמסעד טוב מאוד. בפועל, אין מקום באמצע לאדם מבוגר.
תא המטען גדול ומספק מאוד, יעיל ושימושי, בתא עצמו ווים בצדדים, נקודות עיגון ברצפה, תאורה, שקע 12 וולט. קיפול המושבים נעשה דרך הדלתות והוא קל מאוד לביצוע.
 
-
מנוע וביצועים
בגרסה 1.0 ל' (110 כ"ס) מאיצה הסקאלה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 10.3 שניות. הביצועים מספקים כל צורך רגיל בעיר, בכביש מישורי וגם במעלה הררי. עקיפה תחת עומס, כמו בכביש עם נתיב אחד לכל כיוון, אינה מיידית ויש לתכננה מראש.
בגרסת ה-1.5 ל' (150 כ"ס) הביצועים כבר טובים ממש, קל להאיץ ויש יתרות כוח לעקיפות. עם זאת, פעולת יחידת הכוח הזו מעט גסה.
בשני המקרים תיבת ההילוכים לא מהירה במיוחד, אך לרוב היא פועלת באופן נאות.
 
-
נוחות והתנהגות
בכל הקשור לאיכות הנסיעה הכוללת הסקאלה מציעה חוויה בינונית. המושב סביר וישנם רעשי כביש בולטים כבר במהירות שיוט נמוכה. במקרים מסוימים יופיעו גם רעשים מכיוון הבולמים.
לסקאלה בולמים שכיולם רך. אלה מטפלים היטב בכל השיבושים "השטוחים" – תיקוני אספלט, טלאים בכביש, חריצים, שינויי גובה לא גדולים – הן בעיר והן מחוצה לה, מצטיינים ממש במהירויות עירוניות נמוכות, 30-20 קמ"ש. מנגד, הבולמים אינם מצליחים במקרים רבים להתגבר על שיבושים עמוקים יותר – שברים, בורות, שקעים גדולים.
היכולת הדינמית סבירה. סקאלה מסתדרת היטב בפניות אך ההגה קל מדי, ובעיקר אינו מעניק תחושה כל שהיא עם הפניית הרכב. מערכת הבלימה מעולה, כולל עוצמה מרשימה.
-
תמורה למחיר
במחיר שמוצעת הסקאלה מקבלים מכונית שבסיסה סופרמיני, אבל ממדיה וחלל הפנים שלה כשל משפחתית, אבזורה ממש אינו עשיר, והמנוע הצמוד לה צנוע אך מספק בביצועיו. ביחס לדגמי סופרמיני, סקאלה מציעה מעל ומעבר; ביחס למשפחתיות היקרות ממנה ב-15% היא מרשימה פחות.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב בשנת 2021 גרסת ה-1.0 ל' ברמת גימור 'אמבישן' הייתה הפופולרית ביותר עם כ-850 יח' שנמסרו.
-
גרסאות ורמות גימור
סקאלה מוצעת בישראל בשתי גרסאות – 1.0 ל', 3 ציל', 110 כ"ס או 1.5 ל', 4 ציל' 150 כ"ס – בשני המקרים אלו מנועים טורבו, ההנעה קדמית והתיבה רובוטית דו-מצמדית.
רמת הגימור 'אמבישן' כוללת חישוקי 16 אינץ', בקרת אקלים, מערכת מולטימדיה עם מסך 8 אינץ' ועוד. רמת הגימור 'סטייל' מוסיפה חישוקי 17 אינץ', תאורת אווירה, כניסה והנעה ללא מפתח, לוח מחוונים דיגיטלי ועוד. 'ספורט' כוללת בנוסף בורר מצבי נהיגה, מתלים מומנכים בכיול ספורטיבי, חישוקי 18 אינץ', תאורת לד, מושבי ספורט ועוד.
 
-
בטיחות
סקודה סקאלה נבדקה ע"י יורו NCAP בשנת 2019 וקיבלה דירוג של חמישה כוכבי בטיחות עם 97% בהגנה על מבוגרים ו-87% בהגנה על ילדים.
ערכת בלימה אוטונומית, כולל זיהוי הולכי רגל, התרעת סטייה מנתיב הנסיעה עם תיקון הגה, בקרת שיוט אדפטיבית ו-7 כריות אוויר כסטנדרט.
 
-
צריכת דלק
צריכת הדלק טובה ושני המנועים השיגו נתון צריכה דומה במבחן הדרכים: 12.5 ק"מ לליטר. בשיוט ניתן לרשום ללא קושי 16 ק"מ לליטר ויותר.
-
סיכום
סקאלה ראויה מאוד לעיונו של מי שמקבל רכב מהעבודה, וגם מי שרוצה לקנות מכונית בממדים של משפחתית אך תקציבו מוגבל לצד היקר של דגמי סופרמיני (וכאן יש לזכור כי האחריות היא ל-24 חודשים).
בכפוף לתנאי החברה. אי עמידה בפירעון ההלוואה או בהחזר האשראי עלול לגרור ריבים פיגורים והליכי הוצאה לפועל. מספר רישיון 54414. הנתונים המוצגים הם לצורך הדגמה בלבד ואינם מחייבים את מימון ישיר או את אוטו, ביחד או כל אחד לחוד. סכום ההחזר החודשי מחושב ברכב חדש על פי מקדמה בגובה 25% ורכיב בלון בגובה 50% לתקופה של חמש שנים, לפי ריבית של 4.85%, וברכב יד שנייה, על פי מקדמה בגובה 25% ורכיב בלון בגובה 50% לתקופה של שלוש שנים, לפי ריבית של 8.99%. סכום ההחזר הינו משוער בלבד. קבלת ההלוואה כפופה למדיניות מימון ישיר ונהליה. הודעה בנוגע לקבלת חווי אשראי: במידה וביקשת הלוואה ולצורך בחינת זכאותך, מימון ישיר תפנה ללשכת האשראי על מנת לקבל את נתוני האשראי המצויים אודותיך במאגר בנק ישראל.